Riva toppen på husa 650

wheelie82

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr!
Gick med
16 Jul 2005
Hoj
KTM 950 Adventure 2005 Husaberg FS650 2004
Hej!

Hojen läcker som ett såll från toppen och jag undrar om man får loss toppen utan att lyfta ur motorn? Tänkte även byta vipparmarna och dylikt då jag har en 02:a..

Är det vid ventilkåpan(bilden)så slipper du lyfta toppen.Dit med ny silicon bara.Det går att lyfta toppen också,men då får du dela kamkedjan först.

Bifogat

• Husa-3.jpg
    Husa-3.jpg
    54.3 KB · Visningar: 131
Busaberg skrev:
Är det vid ventilkåpan(bilden)så slipper du lyfta toppen.Dit med ny silicon bara.Det går att lyfta toppen också,men då får du dela kamkedjan först.

Jo jag måste väck med toppen tyvärr men det går alltså utan att ta ur motorn? Skulle ju spara en del jobb även om det inte tar så mkt längre tid att lyfta ur motorn som inte väger mer än en 125:as... :hihi

wheelie82 skrev:
Jo jag måste väck med toppen tyvärr men det går alltså utan att ta ur motorn? Skulle ju spara en del jobb även om det inte tar så mkt längre tid att lyfta ur motorn som inte väger mer än en 125:as... :hihi

Fartvinden kan ställa till me mycke problem huruvida vart oljan eg kommer ifrån men eru säker på att d e en ny topplockspacking som måste till så ere lugnt att låta motorn sitta kvar... E ju som alltid enklare med att ha motorn fri men d väljer du själv.

Plupp skrev:
Fartvinden kan ställa till me mycke problem huruvida vart oljan eg kommer ifrån men eru säker på att d e en ny topplockspacking som måste till så ere lugnt att låta motorn sitta kvar... E ju som alltid enklare med att ha motorn fri men d väljer du själv.

Har tidigare runnit en aning olja längs cylindern från topplockspackningen och nu verkar den konsumera vatten också :( Tänkte att det nog är lättare att dra (och släppa på) topplocksskruvarna med motorn i ramen då jag inte har något vettigt att spänna upp motorn i..

wheelie82 skrev:
Har tidigare runnit en aning olja längs cylindern från topplockspackningen och nu verkar den konsumera vatten också :( Tänkte att det nog är lättare att dra (och släppa på) topplocksskruvarna med motorn i ramen då jag inte har något vettigt att spänna upp motorn i..

Ta bort toppen är jätteenkelt på en Husa, nära tvåtaktare. Har toppen varit borta innan har ju förmodligen kedjan ett kedjelås vilket gör det svinenkelt. Om du inte rör kolven upp o ner o håller koll på kamkedjan är det bara o plocka bort allt o kontrollera/byta packning o tillbaks med det.

Eftersom det är en 02a du har kan det vara o-ringen vid vattenpumpen som spökar om det försvinner vatten. Men då syns det på oljan.

Mvh
David

Ensam_Pappa skrev:
Varför började den läcka då eller läckte den redan när du köpte den?

Den läckte en del men det har blivit värre nu. Ska väck med vattenpumpen o byta tätningar där IFALL det är där vattnet försvinner, vatten i oljan har jag inte. Skulle kunna vara ur skvallerhålet det sipprar ut..

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT