Riva ner tapeter

Hinkas

Sege säger: KÖR!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Mellan hojar
Godmorgon. Jag började slita ner tapeter i vardagsrummet uppe i huset igår, så det är klart innan vi ska flytta in. Det var sådan här fin brun vävtapet så det var inget att fundera på, ut ska dom!
Men min fråga, hur får man lättast bort det fina lilla pappret som blir kvar på väggen? Ska man köra med ett sådant där fint skaft med sandpapper och helt enkelt slipa väggen tills den ser fin ut?

Hinkas skrev:
2188689 Godmorgon. Jag började slita ner tapeter i vardagsrummet uppe i huset igår, så det är klart innan vi ska flytta in. Det var sådan här fin brun vävtapet så det var inget att fundera på, ut ska dom!
Men min fråga, hur får man lättast bort det fina lilla pappret som blir kvar på väggen? Ska man köra med ett sådant där fint skaft med sandpapper och helt enkelt slipa väggen tills den ser fin ut?

kör med ett grovkornigt papper typ 80 eller 60 ....sen kan du ju grunda väggen med en billig takfärg ..för att få en fin yta att arbeta med ..syns lättare efteråt vad som behövs spacklas oxå

lars m1000r skrev:
2188696 kör med ett grovkornigt papper typ 80 eller 60 ....sen kan du ju grunda väggen med en billig takfärg ..för att få en fin yta att arbeta med ..syns lättare efteråt vad som behövs spacklas oxå

Ska kika om jag får fram lite sådana saker en helgdag som denna då... Hoppas morsan och farsan har lite sådana grejjer hemma kanske ;)

Någon som har bra tips på att ta ner väv?
Jag har gammal fiskbensmönstrad väv i vardagsrummet som killen innan har målat med blank färg...
Har inte lust att bredspackla.

Joe Schmoe skrev:
2188802 Någon som har bra tips på att ta ner väv?
Jag har gammal fiskbensmönstrad väv i vardagsrummet som killen innan har målat med blank färg...
Har inte lust att bredspackla.

Det var vävtapet i vardagsrummet, låter inte som det är likadan som din dock, men vi slet helt enkelt ner skiten. Det som är bra med väv är att man får ner allt i ett stycke (oftast) men det blir ju lite papper och sådant kvar. Men det kanske är något att roa sig med?
Tog ca 2h att slita ner tapeter från ett rum som är 4*5.5m. Ikväll blir det till att ge sig på pappret! :huvet

Bästa är att köpa "tapetstrip" som supervatten i geleform som man rollar eller penslar på tapeten så är det bara dra av skiten sen.

Cervantes skrev:
2189105 Bästa är att köpa "tapetstrip" som supervatten i geleform som man rollar eller penslar på tapeten så är det bara dra av skiten sen.

Går bra med vanligt tapetlim eller vävlim med. Brukar rulla på rikligt, låta sitta så den sugit igenom tapeten/väven sen är det bara till att slita.

Pappret som blir kvar på väggen rullar man över med en oljefärg den binder allt löst så slipper man slipa bort det... Sen får man spackla..

:rofl
Fan vad du sitter i skiten, jag drog ner tapet i oktober - det är det vidrigaste jag gjort, jag gör aldrig om det, jag betalar vad som helst för att inte göra om det och jag fylls av skräckblandad förtjusning när jag tänker på det.

Det du behöver är en skrapa som finns att köpa på Flügger, den är röd, har förpackning som ser lite tv-shop ut, är amerikansk, kostar 199:- och sedan köper man blad separat. Den var överlägsen på betong-/cement-/putsväggar.

Ska få någon primer eller något av farbror att pensla på det lilla pappret som blir kvar och sedan bara dra av det litte med sandpapper... Enligt honom så behövdes inget mer, och han jobbar med sådana grejjer... Får väl lite på det då, det är ju ändå han som ska jävlas och upp med tapet sedan så ;).
Tydligen så reste sig fibrerna när man penslade på primern och då var det bara att dra av med sandpapper också blev det fin yta sedan... Låter ju vettigt...

Hinkas skrev:
2189356
Tydligen så reste sig fibrerna när man penslade på primern och då var det bara att dra av med sandpapper också blev det fin yta sedan...

Typisk fackterm, helt värdelös. Det är svett, frustration, hat, ilska och utbrott som är vägen till en tapetlös vägg. Men det blir bra när det är klart. :tummenupp

Markus skrev:
2189374 Typisk fackterm, helt värdelös. Det är svett, frustration, hat, ilska och utbrott som är vägen till en tapetlös vägg. Men det blir bra när det är klart. :tummenupp

Hehehe, låter bra det ;). Jaja, han får skylla sig sjävl att han sade att vi skulle göra så ;). Ska ju ta det som går med spackelspaden Karva och leva rövare så var det bara att måla på och slipa till sedan. Får väl se hur det går då. Han får väl säga vad han tycker när han kikar förbi på lördag och ska kolla hur det ser ut då ;)

Funkar ju alltid att måla med oljefärg först och sen bred spackla

Hyr en tapetborttagare hos närmaste större fackhandel. Den producerar vattenånga så att tapetklistret löses upp.

Last edited:
Hinkas skrev:
2188689 Godmorgon. Jag började slita ner tapeter i vardagsrummet uppe i huset igår, så det är klart innan vi ska flytta in. Det var sådan här fin brun vävtapet så det var inget att fundera på, ut ska dom!

pilla helt enkelt upp en flik , sen dra försiktigt spraya med vatten och fukta
med nån trasa , sen är det bara dra o pilla , det har jag gjort iallafall och det funkade jävligt bra.. sen slipade jag bara skarvarna , behövde knappt spackla nånting

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg