Riva isär tanklock till Honda?

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Är det någon som rivit isär ett av Hondas tanklock och listat ut hur man gör det utan att det blir skrot av det? Jag skulle vilja lämna in mitt på blästring och eloxering, men då måste jag först få bort låsmekanismen.

Det är inget uppenbart hur man får isär sakerna. Det enda man ser är en liten suspekt gummipackning på ena sidan och en öppning på den andra (se bilderna). Det är möjligt att det finns något under packningarna, men jag har ingen lust att börja okynnespeta där ifall något går sönder.

Hondas officiella linje verkar vara att man inte plockar isär ett sånt här lock utan köper ett nytt i sin helhet (för ynka 1500 spänn). Meken på Beviks här i stan hade heller ingen aning om hur man fick isär locken.

Hilfe!
 

Bifogat

  • 20100108_003.jpg
    20100108_003.jpg
    241.3 KB · Visningar: 212
  • 20100108_004.jpg
    20100108_004.jpg
    237.2 KB · Visningar: 78
  • 20100108_006.jpg
    20100108_006.jpg
    242.1 KB · Visningar: 80
  • 20100108_007.jpg
    20100108_007.jpg
    238.5 KB · Visningar: 77
  • 20100108_008.jpg
    20100108_008.jpg
    234.4 KB · Visningar: 79

sportbike

Guest
Det är den nedersta "villan" i låscylindern som håller kvar den i "huset".
Kolla under packningen om det finns ett litet hål som du kan peta på den med en borr eller dyligt får att få ut cylindern.
Nyckeln måste sitta i.
 

CPMS

Medlem med medel-lem
Gick med
23 Jan 2005
Ort
Långsele
Hoj
Kawasaki GPZ900R -88, KTM 950 SM -08
Ser ut som ringen som håller packningen är fastnitad, kanten är invikt.
Du kan prova att med ett don knacka tillbaka kanten i pilens riktning.
Ev. håller ringen även resten av låset.
 

Bifogat

  • cap.jpg
    cap.jpg
    228.2 KB · Visningar: 84

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Det är den nedersta "villan" i låscylindern som håller kvar den i "huset".
Kolla under packningen om det finns ett litet hål som du kan peta på den med en borr eller dyligt får att få ut cylindern.
Nyckeln måste sitta i.

Pratar vi packningen på ovansidan av locket (runt själva låscylindern) eller den baktill som tätar mot tanken?

Ser ut som ringen som håller packningen är fastnitad, kanten är invikt.
Du kan prova att med ett don knacka tillbaka kanten i pilens riktning.
Ev. håller ringen även resten av låset.

Jag noterade det med. Vad som är okänt är dock om man ska slita ut mekanismen på det sättet, eller om man kan plocka bort även den deformerade yttre ringen i ett enda stycke. Det var därför jag hoppades att hitta någon som rivit en sånhär förut så man inte sliter sönder den i fler bitar än absolut nödvändigt. :)
 
Last edited:

Ossman

Den förlorade brodern
Gick med
16 Aug 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Ducati Monster 796 -12
Attans. Inga lämpliga (eller ens olämpliga) hål där bakom. Dessutom kan man inte få bort den packningen då den är vikt runt låsmekanismen. Det verkar som att banka ut den är det som gäller. :gnissla

Tror det blir att nöja sig med en blästring och bara tejpa för de intima delarna.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top