Riva fugge Duke II ?

Phr33k

Ny medlem
Gick med
2 May 2005
Hoj
1
Hej

Vi ska ta o plocka ur strypningen på brorsans KTM Duke II. Han fick den levererad som begränsad 25kw. Har kollat litegrann och vart lite fundersam över hur man ska gå till väga ? Tänkte att man skulle ta bort luftburken så att man kan plocka ur fuggen bakåt, men då ser det ut som att man måste plocka av hela bakramen, med allt det innebär. (ljuddämpare bakskärm batteri osv.) Hur plockar man av den enklast ? Att bara skruva lös den i insugsgummit och luftburksgummit såg inte ut att räcka då ramen sitter bra tajjt på båda sidor. Så hur gör man ?

En sak till. Nån som sett en sånhär strypning i en duke förrut ? Handlarn kallade det trottelstopp, det borde ju inte vara så svårt att hitta ? Strypningar jag mekat med förrut har vart brickor i insuget.

Lossa den i gummit i båda ändar så går det att "bryta" loss förgasaren. Inte lätt, men det går!

euromange skrev:
Lossa den i gummit i båda ändar så går det att "bryta" loss förgasaren. Inte lätt, men det går!

Har du själv gjort det på en Duke II, så du VET att det går ? Jag har gjort det på ett par mopeder o crossar, men det såg inte ut att gå så bra på duken..

Jag har gjort det på en Duke II!

Men det var INTE lätt!

Men annars kan du ju välja att skruva bort hela bakramen för att få bort luftburken :tungan

euromange skrev:
Jag har gjort det på en Duke II!

Men det var INTE lätt!

Men annars kan du ju välja att skruva bort hela bakramen för att få bort luftburken :tungan

Bra bra, skulle bara kolla =)

Tack för svaret, man får väl prova det då.

Nån som sett strypningen jag pratar om då ?

Phr33k skrev:
Hej

Vi ska ta o plocka ur strypningen på brorsans KTM Duke II. Han fick den levererad som begränsad 25kw.
En strypt Duke ? Det har jag aldrig hört talas om. Är det nåt som går att specialbeställa ? Fr.o.m. vilken årsmodell kom den möjligheten ?

Vad gäller fuggen så skall det inte monteras bort nån luftburk eller bakram eller nåt. Lossa som sagt på slangklämmorna och vrid/bryt loss den. Enda vettiga sättet att få det gjort. Gummitutan in mot luftburken är rätt medgörlig så det går att skjuta fuggen in i/mot den för att få den att släppa från insugsgummit.

Om det nu sitter någon form av trottelstopp så borde man inte behöva plocka bort fuggen för att få bort det, det borde räcka med att vrida den där den sitter. Så funkar det i alla fall på 625/660 (som iofs har en Keihin men....).

.

Ja firman som sålde den -04, hojjen är av -02 års modell, monterade strypning och klassade om hojjen på brorsans begäran innan han köpte den. Som jag fattat det så tillhandahöll KTM strypningen ? Men det sista kan jag inte svära på.

Ja det är säkert som ni säger att man kan vrida lös den som vanligt.

Tänkte få en sak verifierat också, trotteln, det är väl den platta biten som sitter mitt i förgasaren under locket i toppen med nålen hängandes under ? Den skruvade jag ur igår och där kunde jag inte se nått skumt iaf. Trottelstop låter ju lite som att dom har satt på en distans ovan trotteln som "förlänger" trotteln så den inte kan hissas fullt och på så sätt inte ge fullgas ? Är jag ute o cycklar ?

En annan sak jag undrar över, om dedär är trotteln, vad är/vad kallas då den platta runda saken som sitter där förgasaren smalnar av och ansluter till gummit mot insuget på cylindern ? den snurrar när man drar i gashandtaget ? Kan "trottelstoppet" sitta på/vid den istället ?

Fuggen på duken verkar inte se likadan ut som de jag skruvat med på 2t moped/cross förut. Eller så har jag drabbats av akut demens....

Last edited:
Phr33k skrev:
Tänkte få en sak verifierat också, trotteln, det är väl den platta biten som sitter mitt i förgasaren under locket i toppen med nålen hängandes under ? Den skruvade jag ur igår och där kunde jag inte se nått skumt iaf. Trottelstop låter ju lite som att dom har satt på en distans ovan trotteln som "förlänger" trotteln så den inte kan hissas fullt och på så sätt inte ge fullgas ? Är jag ute o cycklar ?

En annan sak jag undrar över, om dedär är trotteln, vad är/vad kallas då den platta runda saken som sitter där förgasaren smalnar av och ansluter till gummit mot insuget på cylindern ? den snurrar när man drar i gashandtaget ? Kan "trottelstoppet" sitta på/vid den istället ?

Fuggen på duken verkar inte se likadan ut som de jag skruvat med på 2t moped/cross förut. Eller så har jag drabbats av akut demens....

http://www.ktminfo.com/partscat/Parts.asp?Page=02584310&Cat=320852&CatID=39 kanske kan ge lite vägledning. Fattar inte riktigt vad du menar med 'den platta runda saken'.

.

Spider skrev:
http://www.ktminfo.com/partscat/Parts.asp?Page=02584310&Cat=320852&CatID=39 kanske kan ge lite vägledning. Fattar inte riktigt vad du menar med 'den platta runda saken'.

.

Ja det står ju där att trotteln är den jag trodde iaf... undra om dom bytt trotteln till en längre ? Såg ju inte ut att gå o ta bort nått iaf.

Den platta saken.. hmm hur ska man förklara, jag kunde inte direkt se den på sprängskissen iaf. Men den sitter i den delen av förgasaren som kommer efter själva trottelhuset, där förgasaren blir som en rörbit som ska in i insuget. i den runda delen sitter en rund platt skiva som snurrar runt en axel när man vrider på gashandtaget. Nån som är med på vad jag menar ? Vad är det för nått och kan det ev. sitta en strypning där ?

Firman som sålde bågen verkar ha stäng idag annars hade jag teroriserat dom istället :P

Kolla i regbeviset om det står hur den är strypt alt kolla vart den är 25Kw reggad och ta kontakt med den besiktningsstationen för där bör papprena ligga hur den är strypt.

Är det BST40 "orig på Duke" förgasaren du har. det är en vakkumförgasare som ska sitta på då. Förmodligen har de satt strypning i förgasaren så trotteln inte kan öppna helt. Om det nu är en vakkumförgasare så ta bort locket ovanpå och då får du med trotteln på samma gång. Kolla om det är nåt monterat där. Bästa vore det att byta knasare till en TM40 ALT TMR40 :)

Phr33k skrev:
Den platta saken.. hmm hur ska man förklara, jag kunde inte direkt se den på sprängskissen iaf. Men den sitter i den delen av förgasaren som kommer efter själva trottelhuset, där förgasaren blir som en rörbit som ska in i insuget. i den runda delen sitter en rund platt skiva som snurrar runt en axel när man vrider på gashandtaget. Nån som är med på vad jag menar ? Vad är det för nått och kan det ev. sitta en strypning där ?
Ok, tror jag fattar nu. Förhoppningsvis kan någon vakumfuggeguru slå mig på fingrarna nu om jag nu har fel.

Gashandtaget reglerar precis som du upptäckt inte trotteln direkt utan ett 'gasspjäll' (din runda platta). I och med att du gasar så ger det upphov till vakumförändringar i insuget. Det är alltså mha vakumet i insuget kopplat till en vakumklocka (typ #27, 28 etc på bilden) som trotteln rör sig.

Detta till skillnad från en flatslide som är en 'gammal hederlig' förgasare där gashandtaget påverkar trotteln direkt.

Var strypningarna sitter..... ingen aaaning. Jämför brorsans fugge med sprängskissen så kanske du får några idéer. Eller slå en signal till någon annan KTM-verkstad och hör.

.

Tack för de bra svaren !

Problemet löst, jag fick tag i firman som sålde hojjen och pratade med dom. Strypningen satt precis som misstänkt övanför trotteln, bara jag som vart för blind för att se den tidigare. En liten ~15mm hög hylsa som hindrar trotteln från att hissa helt.

Back