johanrehn80 skrev:Hmm är inte fingänga M10 X 1.0 (& 0,8)
På metriska gängor är ju stigningen avståndet mellan gängorna = högre tal-grövre gänga
...men jag kan ju ha fel
Standard stigning för M10 är 1,5 mm, fin är 1,25.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
johanrehn80 skrev:Hmm är inte fingänga M10 X 1.0 (& 0,8)
På metriska gängor är ju stigningen avståndet mellan gängorna = högre tal-grövre gänga
...men jag kan ju ha fel
Ninjaboy skrev:Standard stigning för M10 är 1,5 mm, fin är 1,25.
Är det inte antalet gängor per mm som uppges då???johanrehn80 skrev:Hmm är inte fingänga M10 X 1.0 (& 0,8)
...men jag kan ju ha fel
ktmjacke skrev:tydligen inte,frågan blev visst besvarad medans jag skrev![]()
Fan va bra,då kan vi ju låtsas att det va tumgängor jag cyklade efterjohanrehn80 skrev:På tumgängor anges antal gängor per tum. Tex 3/8 25 är ju typ M10 1,0 (9,5mm)
o då får jag ju ett halvt poäng iaf. 
ktmjacke skrev:Fan va bra,då kan vi ju låtsas att det va tumgängor jag cyklade eftero då får jag ju ett halvt poäng iaf.
![]()

johanrehn80 skrev:oki, på ett par Konidämpare har jag M10 x 1,0 = TOKFIN gänga ???
I Koni's fall kan man väl tänka sig att det går bättre att finjustera då och i så fall är det ju berättigat.Ninjaboy skrev:Haha, det kan man säga. Som sagt, 1,5 mm är standard och 1,25 är den normala fingängan men det finns fler för speciella fall. De bör dock inte användas utan speciell anledning på samma sätt som M6 och M8 bör användas i stället för M7 om inte speciella omständigheter föreligger som det knappast gjorde när Zündapp fick för sig att använda M7 till sina cylindrar.I Koni's fall kan man väl tänka sig att det går bättre att finjustera då och i så fall är det ju berättigat.

GSX1100FRAD skrev:Vi får inte glömma att skruvarna till ventilkåpan på både gamla och nya gsxr har M7x1 av ngn djävla anledning. UrGSX också för den delen...
GixxerJensa skrev:Vilka mått har du använt på fyrkantsprofilerna?
|
|
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj
BBM Hiro – ett helt nyutvec... |
|
|
KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design
Efter flera decennier tills... |
|
|
Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni
Retro möter racing – Ducati... |
|
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026
Voge DS 800 X Rally är en n... |
|
|
|
Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik
Harley-Davidson fortsätter ... |
|
|
KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?
KTM:s mellanklassraket får ... |
|
|
Nytt från Halvarssons: Mora V2
Halvarssons nya Mora V2 är ... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife
Efter att motorcyklar förbj... |
|
|
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife