Riskutbildning2 *panik*

Areschoug

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2006
Hoj
2009,Triumph Street Triple
Hej sporthoj!

Hade min första lektion idag, var kanonkul och det gick överförväntan. Spenderade kanske en halvtimme med lite krypkörning för att sen åka en bit och träna inbromsning med sittställning och anläggningsteknik. En halvtimme senare körde vi ut i trafik och körde runt i cirkus en timme där vi tränade på cirkulationsplatser, vänster-höger-sväng osv även start i backe!

Så till frågan, körde dubbellektion idag, har dubbellektion på fredag (då vi tydligen skulle köra bana en hel del) och sen dubbellektion på tisdag igen.

Så då är frågan, risk2 4/7 eller 15/8?

Läraren antydde själv att vi skulle boka in risk2 om två veckor, (hade dock ingen aning om att utbildningen håller semesterstängt). Vill ju självklart ha den avklarad så tidigt som möjligt, men frågan är om man klarar av utbildningen efter som att det ändå är en ganska stor kostnad.

Hur svårt är det?

Mvh
John

Det e lugnt! Svår att misslyckas med. Inga egentliga krav ställdes på oss när jag körde min förra året.
Ungefär som halkan man körde med bil för många år sen...

Vad jag har förstått är risk2 inget prov utan en del i utbildningen. Är det som du säger, att du inte är en katastrof på att köra hoj ska du klara av att ta den redan på onsdag. Chansa lite och ta den 4/7 och fokusera ordentligt så går det säkert bra. :)

Hej John!

Du ska självklart känna dig säker på din körning och ha kontroll så att du inte vinglar fram, men Risk2an är inget prov så alla brukar bli godkända av vad jag har hört!

Jag själv hade inte tagit en ända lektion innan risk2an dock kört väldigt mycket moppe och varit ute å buskört nån gång själv=)

Risk 2 inleds med en "verifiering"; En bana med start och stopp, lite halvstora svängar och storslalom. Ingen hög fart och inte heller krypfart. Låga varv i tvåan (på de flesta hojar).

Sen blir det en massa teori, det blir "praktisk" teori om hur lite du syns i trafiken, man kör högersväng och även med en undanmanöver, man får instruktion i motstyrning och en del praktik (dock är inte kravet att man måste behärska tekniken för att bli godkänd, man ska känna till den och ta det till sig).

Du ska även göra en inbromsning i 70kmh. Har du inte gjort detta innan rekommenderar jag dig att du tränar några gånger först så du vet hur det känns. Gasa bra är lätt, bromsa bra är inte lika lätt :-)

Du ska vara aktiv deltagare så de märker att du fattar och kanske även ifrågasätter.
Har du gjort körningen du beskriver i den takten, är Risk 2 inget problem för dig! Lycka till!!! :yoparty

Helt underbart bra och snabba svar! Tack sporthoj!
Nu är utbildningen bokad och det är bara att hålla tummarna och göra sitt bästa!

De är bara köra på, som du beskrev fick jag göra på min första lektion med, tog två dubbel innan risk2. Kan du sväng och bromsa så klarar du risk2 galant :tummenupp

och man blir aldrig "kuggad" .. det är en utbildning

men mest behållning av den har du om du kan hantera hojjen utan att behöva tänka på det

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon