Risktvåan

Kennan423

Ny medlem
Gick med
17 Apr 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen
Tjenare, är ny här på sidan!

Bokade tid för risktvåan härom dagen, och åkte sedan ner till körskolan, hon tyckte jag va dum i hävert som redan bokat risktvåan innan jag kört någon mc, (kör en del cross) har polare som gjort tvåan utan att ha kört mkt innan, hon skrämde upp mig och hävdade att man va tvungen att köra MINST 10-12 lektioner innan, kan detta verkligen stämma eller vill hon bara samla in pengar tro?

Sedan en annan fråga, CB600 hornet av nyare årgång, bra eller anus? Tänkt mig en 600!

Ha de gött folket
 
Känns som att de mest försöka mjölka pengar ur dig.. har du kört cross innan har jag svårt att tänka mig att risk 2:an skulle vara ett problem. Tror aldrig jag hört talas om någon som misslyckats på den heller..

Kört på så snabbt som möjligt så du får komma ut på vägarna själv snart :tummenupp
 
jag körde inte ens 10-12 lektioner på intensivkursen jag tog... kan ju inte säga att man inte behöver köra nån lektion alls för det vet jag inte. jag körde en del privat o så kanske 6 lektioner innan risk2an.. då va det största jag kört innan en gammal enduro 250 från 18talet nångång..
 
Kan säga att har du litet hum om hur du ska hantera en mc så klarar du att göra de övningarna som görs på risktvåan. "MINST 10-12 lektioner" låter lite i överkant, men visst för den som är jätteosäker och aldrig sett en tvåhjuling förut kanske behöver det inför risktvåan.
Lite som med halkbanan för bil. Du måste ju kunna grunderna.
 
Fanns ingen risktvåa på min tid och vet inte vad den riktigt innebär.

Men hittade en film som verkar visa detta:
https://www.youtube.com/watch?v=0NcT9HKUtQY

Kolla på den och känn om du är säker på det dom gör. Det går tyvärr inte riktigt att jämföra cross och motorcykel rakt upp och ner. Givetvis sitter allt på samma ställe men det är viss skillnad. Föreslår att du testar vanlig mc minst en gång iaf dvs känna broms på asfalt, dragläge m.m.

Men har man vanan från cross så brukar det gå fortare.
 
efter 10-12 lektioner bör du ha ett körkort i handen, inte ett bevis från en riskutbildning
 
Tog mitt kort i höstas, jag hade aldrig suttit på en tung mc innan jag bokade risktvåan.. har du lite körvana från cross eller vad som helst där du växlar kopplar och bromsar så kommer du klara dedär galant.. tog 3 körlektioner efteråt sen gjorde jag en uppkörning med positiv utgång.. som tidigare nämnt så ska du knappast behöva 10 körlektioner innan en riskutbildning
 
Som andra skrivit: du ska kunna hantera en motorcykel annars är det ju ingen poäng att gå risktvåan eftersom den går ut på att lära känna risksituationer. Kan du inte köra hoj kommer du inte bli godkänd, men om du kört cross borde du ju rimligen kunna det.

Jag håller även med Culpa att du bör leta efter en annan körskola då denna bevisligen inte bryr sig om vad eleverna faktiskt kan utan kommer fortsätta mjölka dig på pengar. Själv insåg jag att en körlektion kostade nästan lika mycket som en uppkörning så man kan göra som jag och öva på uppkörningsdagen istället. Tog 1 lektion och klarade provet på tredje försöket. Kostade mig ganska exakt 10 000 med allt förutom min hoj och utrustning, och det minsta man kunde komma undan med var 6000 utan några lektioner och bara 1 uppkörning.
 
Som andra skrivit: du ska kunna hantera en motorcykel annars är det ju ingen poäng att gå risktvåan eftersom den går ut på att lära känna risksituationer. Kan du inte köra hoj kommer du inte bli godkänd, men om du kört cross borde du ju rimligen kunna det.

Jag håller även med Culpa att du bör leta efter en annan körskola då denna bevisligen inte bryr sig om vad eleverna faktiskt kan utan kommer fortsätta mjölka dig på pengar. Själv insåg jag att en körlektion kostade nästan lika mycket som en uppkörning så man kan göra som jag och öva på uppkörningsdagen istället. Tog 1 lektion och klarade provet på tredje försöket. Kostade mig ganska exakt 10 000 med allt förutom min hoj och utrustning, och det minsta man kunde komma undan med var 6000 utan några lektioner och bara 1 uppkörning.

Kan även tillägga här från mina egna erfarenheter att om du har tillgång till en egen hoj att träna med, om du ritar upp lågfartsbanan på nån öde parkering och nöter där en kväll så kommer du mest troligt att klara resten av körkortet med lite sunt förnuft..
 
Mjölkning på gång, byt genast handledare. Gör tvåan, gå dit med pappret i handen och säg till handledaren att det inte krävdes 10-12 lektioner.
 
Hade mest kör moped innan. Övningskörde privat typ 8 mil, plus fem dubbellektioner sen lyckad uppkörning

Risktvåan var inte speciellt avancerad
 
Som flera andra har sagt; byt körskola.

En körskola som uppmanar en elev att ta 10 körlektioner innan risktvåan har antingen ingen koll alls på vad som krävs, eller så är de bara intresserade av pengar och skiter totalt i eleven. Oavsett vilket alternativ som gäller så är det dåligt för dig. Byt körskola.
 
En seriös körskola borde sälja dig en (1) lektion på körgården tillsammans med ett snack om tidigare erfarenheter, kolla av hur "mogen" du är och sedan bedöma ytterligare behov av lektioner/träning.
De utgår alltid ifrån att man är en obildbar vildhjärna utan erfarenhet... Snacka med någon av lärarna och inte receptionspersonalen, de vet ofta inte mycket om vad som krävs utan kan det bara rent statistiskt.
 
Jag gjorde risktvåan förra sommaren. Har inget med antal körlektioner att göra. Vad gäller val av mc så tycker jag massa tummar upp:)
 
Det var en kille som blev kuggad på risk2 i min grupp. Han var dock usel på att köra. Som föregående har sagt, kan du svänga, bromsa och framföra en hoj i 90 utan att vara skraj så löser du det.

(Killen som blev kuggAd kom som privatist)
 
Nyheter
MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

Back
Top