Risktagande, läs detta och fundera....

b-man

VFHC Member
Gick med
11 Jun 2003
Ort
Mölndal
Hoj
KTM Superduke
Säsongen har knappt börjat och redan börjar olyckorna poppa upp. Är ju rätt övertygad om att alla såsom jag får en klump i magen när man läser trådar om detta.

MEN, vissa som kör hoj leker ju samtidigt rysk roulette när dom kör utan något som helst omdöme och eftertanke.


scenario från igår:
Det ligger två bilar i bredd på söderleden. Den ena är en långtradare och den andra en suv. Långtradaren färdas i maklig hastighet och suv,en som kör i vänsterfilen färdas i ca 100 km/h. Föraren i suv,en uppfattar en hoj komma närmare i hör fart i backspegeln och förbereder sig för att gå in i högerfilen för att ge plats åt denna motorcyklist som uppenbarligen har bråttom. När han kört om långtradaren tittar han i backspegeln och märker då att motorcykeln bestämt sig för att köra emellan suven och långtradaren.

Min fråga är följande..... Är detta intelligent??

Många av oss anser att bilister är idioter, så även jag men i detta fallet (och i många andra) så kan man inte direkt kräva att bilisten skall göra annat än att byta till högerfilen och med tanke på motorcyklistens vägval så kunde det slutat i katastrof........... (Har man så bråttom att man måste köra om när det ligger två fordon i bredd på en tvåfilig väg så kanske det är mindre korkat att välja att köra om längst till vänster mot mitträcket)

Sensmoralen med detta förmaningstal är att om man kanske tänker till lite så slipper vi en del av dessa tragiska trådar i framtiden.
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
b-man skrev:
2115282 Säsongen har knappt börjat och redan börjar olyckorna poppa upp. Är ju rätt övertygad om att alla såsom jag får en klump i magen när man läser trådar om detta.

MEN, vissa som kör hoj leker ju samtidigt rysk roulette när dom kör utan något som helst omdöme och eftertanke.

scenario från igår....

Efter vad du skrev, nej det är inte intelligent.

Det har väl hänt att jag kört om någon till höger (när bilen ligger i vänstra filen och jag kör om i högra).
Men det är efter att verkligen ha förvissat mig om att bilen INTE tänker byta fil.

Men jag tror på att köra med insidan i stan och i tät trafik, och välja sina tillfällen när man buskör.
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Det värsta av allt är väl att ovanstående förfarande nästintill är mer vanligt än ovanligt, nowdays.

Således förbannat ointelligent.
 

Coola Ola

Guest
Inte smart på nåt sätt men alla kör väl korkat nån gång emellanåt. Jag vet att jag gör det alldeles för ofta.

@jens_rock: Hur vet man att bilen inte kommer byta fil? Fler än en trafikant som inte blinkar vid filbyte, så att säga.
 

sirSmokealot

Vet inte vad jag ska välja!!!
Gick med
15 Sep 2005
Ort
back in Gbg
Hoj
det blir nog en röd
Alla har ju kört om i fel fil nån gång...

Man får hoppas att killen hade full koll på situationen...
 

Sir Daniel

Duke of Hazzard
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Super Duke R -08
Vem är dummast? Idioten eller den som följer den?

Visst det finns många bilister som inte kör så bra, är det då inte
bra om vi på MC tänker lite extra.

En idiot i bilen och en idiot på MC är ingen bra kombination.

Jag är hällre feg än våghalsig. Tror man lever lite längre då.

/ Daniel.. :)
 

jens_rock

SMC Väst - AI
Gick med
17 May 2004
Ort
Göteborg - Björkekärr
Hoj
GSX-R 1000 K7 dirt edition
Coola Ola skrev:
@jens_rock: Hur vet man att bilen inte kommer byta fil? Fler än en trafikant som inte blinkar vid filbyte, så att säga.

Tycker man ser det.
Men i dom sällsynta fall då jag kör om på "insidan" ser jag till att ha rätt växel i, dra om snabbt och ligga till höger i filen.
 

JN

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Brevid grannen..
Hoj
Får se.....
Dom flesta har väl kört om i innerfilen men det B-man skrev va att denna person körde om MELLAN bilarna precis när den ena bilen kört om och skulle byta fil för att släppa fram mc:n..
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top