Risk med att kapa ner ljuddämparen?

Wounded

alltså..
Gick med
28 Jun 2004
Hoj
-65 sportster
Jag håller på att bygga om knarren och min gamla hederliga Yoshimuradämpare utmärker sig genom att vara 4m lång (åtminstone upplevelsemässigt). Kan man helt enkelt fimpa av dämpen c:a 10cm + några cm på röret?

Blir det knas med motstånd el. dyl? Till saken hör att jag i dagsläget kan besiktiga med detta system på utan att behöva extra insats...vilket får mig tro att operationen är möjlig rent ljudmässigt iallafall (fast jag då ev. torskar på att proppa i ngt inför bes.)

Tack på förhand!

Kortade ner ett Devilrör ca 1 dm för att det var buligt och fult. Ljudet blev hest och högt, gick dock igenom en flygande besiktning i somras. Frågan är om det kan passera SBP:s decibelmätare, har svårt att tänka mig det.

kortare dämpare borde resultera i att lägre ljudvågor inte fångas upp inne i dämparen utan följer med ut = mer muller

Inga problem att korta, motståndet blir inga problem.

Men du lär ju få det svårt på besiktningen utan tvekan. Men det är bara att skifta till orginal då eller till nåt okapat slip-on...

ok. Här skall kapas! Jag får väl lov att ha en lösning för ev. oväsen i beredskap ifall det blir outhärdligt.

kortare dämpare borde resultera i att lägre ljudvågor inte fångas upp inne i dämparen utan följer med ut = mer muller

Man flyttar ju bästa avstämningen till ett lite högre varvtal.

På det sätt som ett slipon är konstruerat blir optimal längd givet av en kvarts våglängd på ljudet. Det gäller alltså för det lågfrekventa ljudet dvs där frekvensen ges av tiden mellan avgaspulserna.
Det högfrekventa ljudet dämpas av ullen och då gäller ju mer volym = mer dämpning.

Man flyttar ju bästa avstämningen till ett lite högre varvtal.

På det sätt som ett slipon är konstruerat blir optimal längd givet av en kvarts våglängd på ljudet. Det gäller alltså för det lågfrekventa ljudet dvs där frekvensen ges av tiden mellan avgaspulserna.
Det högfrekventa ljudet dämpas av ullen och då gäller ju mer volym = mer dämpning.

Så om jag förstår det rätt så får jag ett "vassare" ljud om jag kortar ett slipon?

*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back