Risk för elsystem, svetsa i hoj?

dewil

Ny medlem
Gick med
5 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Harley Davidson Sportster- 00
Halloj,
För att utveckla rubriken lite:kan jag låta några grejjer jag skall svetsa sitta fast på hojen medan jag svetsar eller finns det risk att man pajar något? Man kopplar ju minus till det man skall svetsa och sen är det ju rätt hög ström när man "tiggar".

Någon som vet då jag inte vill dra nya kablar och byta varenda el-pryl!
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Koppla bort batteriet så borde ... det vara lugnt. Jag har då i.a.f. aldrig behövt göra annat när jag svetsat på bilar. Det är också den instruktionen som ges i reparationshandböckerna jag läst. Finns det undantag så vore det intressant att ta del av.
 

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Ort
rööH
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
lossa batteripolerna
lossa kontakten till databox och eventuellt huvudinstrument berodende på hur mkt inteligent det sitter i den.

Det är billiga försäkringar

Har varit med om att bil ECU:er bränt trots lossat batteri i bil, dyyyrt.....
det här absolut inte vanligt, men det KAN hända
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Tänk även på att hojen/ bilen inte blir jordad via något annat tex en stålvajer , verktyg , gräs, nån polare som står o hänger på den mm så kan det teoretiskt inte hända något alls och i praktiken har det inte hänt mig nån gång heller

Jag tror att anledningen till att folk har råkat ut för att något gått sönder är något av ovanstående har jordat fordonet och den riktiga jordkabeln till svetsen inte har haft 100% kontakt
 
Last edited:

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Jag pajade lambdasonden och Ecu:n på en bil när jag svetsade på ljuddämparen. Svetstråden kom emot karossen. 14000:- kostade det att vara dumihuvet:huvet Nu lägger jag alltid wellpapp som skydd över de saker svetsen inte får råka träffa.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Jag kopplar ur CDI/ECU (hjärnan) på alla cyklar som skall svetsas, på modernare skulle jag även koppla ur instrumentet om det såsom på Ducati innehåller startspärr och en massa andra funktioner.

I en ideal värld skall svetsströmmen bara gå mellan jordklämma och elektrod men nu var det verkligheten vi jobbade i .
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top