Risk för dyrare körkort framöver.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Transportstyrelsens verksamhet med tillstånd, tillsyn och registerhållning ska i huvudsak finansieras med avgifter från 1 januari 2011. Transportstyrelsen får mandat att själva besluta om avgifter och avgiftsnivåer.
http://www.korkortsportalen.se/Foretag/Forslag-till-forandrae-avgifter/

Vad det innebär är att varenda trafikskola, riskutbildare och förarprovskontor hos Trafikverket kommer att åka på att betala en ganska så saftig avgift extra varje år. Vilket i sin tur innebär att kostnaderna körlektioner, riskutbildningar och avgifter för Trafikverkets prov och körkortstillstånd kommer att stiga.

Och ökar med säkerhet antalet olovlig körning...

Har man inte råd att ta körkort ska man inte köra.

Helt ärligt tror jag inte kostnaden för själva körkortet är det som får vissa att köra utan. Det är helt enkelt för att dom saknar intelligens nog att klara av att ta det.

Kommer att bli lika kul som att ha flygcert. Det kostar ett rätt stort antal tusen att förnya certet, vilket skall ske betydligt oftare. Lägg på behörigheter och kostnaden skjuter i höjden. Det heter att certifikatverksamheten skall vara självfinansierande.

Jag räknade på det och kom fram till att det bör vara någon som lägger uppåt två hela arbetsdagar på att utfärda nytt certifikat för mig. Men då får man också en äkta bit papper att vika ihop själv och ingen tafflig plastbricka. Konspirationsteorier om att det finns en ohygglig overhead i verksamheten är givetvis inte sanna. :rolleyes:

I USA kostar det $2, och resulterar i en plastbricka. Som även skickas till Sverige, även om $2 inte täcker portot. Men jag är inte bitter...

I framtiden: B-kort, sjutusen per tio år. A-behörighet, 1500 om året. Lastbilskort kostar 4000 om året. Allt läggs ihop om man har flera behörigheter.

*/ ?>
Nyheter
Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Back