Risk för ärr, ska man dokumentera skada eller dylikt?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Efter att ha varit ut med ett gäng kompisar i helgen så lyckades man givetvis bli indragen i ett bråk "helt ofrivilligt". Skulle ju bara gå emellan...
Nåväl, jag åkte på några snytingar och fick även ett stort jack i pannan som jag antar kommer lämna ett ärr efter sig. Jag har inte sytt något utan det var mest att det "saknades hud" just där. Det kanske inte lämnar ärr om man har tur?
Vad bör man göra för framtida bruk? Jag har ju läst här att man får stålar för sina ärr (jag vet även att några inte gillar det, håll er borta isåfall) och det kan ju vara trevligt. Då ska jag lägga pengarna på lite kamsports-träning och anabola tror jag så jag slipper det här i framtiden :rolleyes:
Måste man ha speciell försäkring? Måste man polisanmäla det hela? Vad måste man mer göra?

MEN framför allt, hur gör man för att undvika ärr? Om jag smörjer sårskorpan som blir med helosan så är det ju mindre risk att den spricker=mindre risk för ärr?
Vi har redan ett scarface i familjen så det räcker då tjejen har sytt i pannan.

lite skinnflådd, du klarar dig nog från ärr tror jag

ett bamseplåster räcker, tror ej det behövs helosan heller

Ursäkta om jag lånar tråden lite men är det någon som vet om man får ut nåra stålar för tex operations-ärr...? Tex för vanställande ärr elr nått har jag hört...? någon med erfarenhet?

Du får ju hoppas på ett ärr, tyfft som fan, då ser dem nästa gång de muckar bråk att du vare me förr oså vågar de inte slåss.. :outlaw !!

2983118 Ursäkta om jag lånar tråden lite men är det någon som vet om man får ut nåra stålar för tex operations-ärr...? Tex för vanställande ärr elr nått har jag hört...? någon med erfarenhet?
Ja. Jag får det från min fotkböls oppration (får även för att jag har 50% ned satt rörlighet för att reserv danskarna inte kunde snörra upp en känga utan slet av den och att dom inte kunde operara.

2983162 Ja. Jag får det från min fotkböls oppration (får även för att jag har 50% ned satt rörlighet för att reserv danskarna inte kunde snörra upp en känga utan slet av den och att dom inte kunde operara.
Aha okok, för min blindarm råkade kollapsa och jag fick åka in akut till sjukan, nu var de så att första snittet inte räckte så de fick göra ett till...vilket blev runt 45 stygn mitt på magen:P Så jag funderar lite över om jag inte skulle kunna casha lite för de...

2983167 Aha okok, för min blindarm råkade kollapsa och jag fick åka in akut till sjukan, nu var de så att första snittet inte räckte så de fick göra ett till...vilket blev runt 45 stygn mitt på magen:P Så jag funderar lite över om jag inte skulle kunna casha lite för de...
Lär du nog kunna ja.

Jag har ärr efter en pungbrocksopration men jag tror jag hoppar att anmäla det då jag hälst slipper få det undersökt av en äklig vårdcentralstant... :3freak

2983178 Lär du nog kunna ja.

Jag har ärr efter en pungbrocksopration men jag tror jag hoppar att anmäla det då jag hälst slipper få det undersökt av en äklig vårdcentralstant... :3freak
Ett sånt har jag med:P Dude, du vill inte veta vad jag fick genomlida efter operationen på magen, jag säger bara 15cm slang in i urinröret (ifs av rätt snygg sköterska, men ändå :gråta )

2983182 Ett sånt har jag med:P Dude, du vill inte veta vad jag fick genomlida efter operationen på magen, jag säger bara 15cm slang in i urinröret (ifs av rätt snygg sköterska, men ändå :gråta )
Haha minns när dom fråga om jag kunde pissa i en flaska, nej jag är inte pissnödig svara jag men farsan förklara va alternativet va, det motivera ganska starkt :hihi

Efter att ha varit ut med ett gäng kompisar i helgen så lyckades man givetvis bli indragen i ett bråk "helt ofrivilligt". Skulle ju bara gå emellan...
Nåväl, jag åkte på några snytingar och fick även ett stort jack i pannan som jag antar kommer lämna ett ärr efter sig. Jag har inte sytt något utan det var mest att det "saknades hud" just där. Det kanske inte lämnar ärr om man har tur?
Vad bör man göra för framtida bruk? Jag har ju läst här att man får stålar för sina ärr (jag vet även att några inte gillar det, håll er borta isåfall) och det kan ju vara trevligt. Då ska jag lägga pengarna på lite kamsports-träning och anabola tror jag så jag slipper det här i framtiden :rolleyes:
Måste man ha speciell försäkring? Måste man polisanmäla det hela? Vad måste man mer göra?

MEN framför allt, hur gör man för att undvika ärr? Om jag smörjer sårskorpan som blir med helosan så är det ju mindre risk att den spricker=mindre risk för ärr?
Vi har redan ett scarface i familjen så det räcker då tjejen har sytt i pannan.

Har du en olycksfallsförsäkring så kanske du kan få ersättning därifrån.
Det du ska tänka på om du vill att ärren ska läka så fint som möjligt är att du undviker att få direkt solljus på dom ett tag framöver. Vore jag dig skulle jag åtminstone försöka täcka över eller ha keps, eller nåt som skyddar lite, ett par månader framöver.

Du måste anmäla till försäkringsbolaget och de kommer sannolikt säga att du ska polisanmäla händelsen och så måste du fota pannan. Efter 1,5 år 2 år får du fota om och är det ärr då kan du får pengar. Men då du är kille lär du inte få så mycket.

håller själv på med och söker ersättning.
Det du gör är att du ringer ditt försäkringsbolag, tidigast ett år efter att man skadades eller vad man nu vart med om så kan man börja söka ersättning. För mig blir det tidigast den 4:e juli i år.
Då får man hem ett papper man ska fylla i. Och så säger dem att du ska ta nya kort på ärren.
Så långt är det som jag kommit.
Antar att man får undersökas av ngn läkare som dem väljer ut oxå, då jag vägrar undersökas på vårdcentral.
Sen utreder dem hur mycket pengar det är värt och sen vipps några månader senare så ska det finnas pengar på kontot.
Olika mycket beroende på vart ärret sitter, hur stort och synligt det är, hur det läkt o.s.v...

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8