Risk att hojen blir för varm? (Suzuki GSX 600 F-99.)

MrH

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2011
Ort
Vika
Hoj
Suzuki GSR, KTM 640, Honda CBR Stunt...
Hej!

Jo de e så att min sambo övningskör ute på ett inhägnat område, Hon övar mest ballans och då går det ju inte så fort. Hon har en Suzuki ifrån 99:e och har då vattenkylning men ingen fläkt.
Den har heller ingen tempmätare :va

Så min fråga är då om det finns risk att den blir för varm när man köra med den en längre stund i lägre farter?
 
Vattenkylning utan fläkt på en 99a?? låter märkligt är du säker?

men om så är fallet är det mycket stor risk att den kokar
 
Det är väl så att den är oljekyld då?
SACS(Suzuki Advanced Cooling System) var väl oljekylning.
Men oavsett så mår den nog inget vidare av att krypköras varma sommardagar under längre tider. Ut och kyl av var 10e minut :)
 
Den lär inte må bra av det, nej! Min gixxer, som har fläkt, gillar inte alls att krypköra länge en varm sommardag.

Varför saknar hojen både tempmätare och fläkt? :va

Nej de trodde inte ja heller så ja säger åt henne att låta den stå lite imellan å kyla ner sig.

Ja de kan man undra :confused: finns ett mätarhus för mätaren men ingen mätare i, sitter bara ett märke med Suzuki märket i(orginal).
Kan va en "snik" modell så dom sparade in på den mätaren som man behöver mest.... :huvet
 
Gamla GSX var väl luft/oljekylda men jag vet inte när de bytte till vatten, ett tips är väl att kolla efter ett expansionskärl, finns det inget nånstans är den sannolikt inte vattenkyld :)

Eller posta exakt modell här så kan säkert nån hjälpa :)
 
Det är väl så att den är oljekyld då?
SACS(Suzuki Advanced Cooling System) var väl oljekylning.
Men oavsett så mår den nog inget vidare av att krypköras varma sommardagar under längre tider. Ut och kyl av var 10e minut :)

Hmm... kan de va så?! men de e ju inte mycke bättre tyvär :/
Som tur(syn :huvet) e så är de ingen varm sommardag nu å hon borde få kortet till dom dagarna kommer :)

Gamla GSX var väl luft/oljekylda men jag vet inte när de bytte till vatten, ett tips är väl att kolla efter ett expansionskärl, finns det inget nånstans är den sannolikt inte vattenkyld :)

Eller posta exakt modell här så kan säkert nån hjälpa :)

De e så jäkla mycket kåpor överallt på denna så svårt att se :va men det är en Suzuki GSX 600 F-99.
 
Last edited:
Okej :confused: hade ja inte en aning att de fanns på hojar, men nu vet ja :D tack för hjälpen alla :tummenupp
 
Jag antar att motorn är snarlik den som sitter i Bandit 600:an då den också var luft/oljekyld. När jag hade en sådan och krypkörde alt. kortegekörde varma sommardagar så verkade det till att funka bra. Hade aldrig några problem med hojen och oljan i sig såg alltid fin ut när jag bytte den. Vad jag har förstått det som så sprutas oljan med tryck mot kolvens undersida för att hålla motortempen nere. Med FZ1:an som är vattenkyld däremot (visst högre komp och effekt och tjoflöjt) räcker det med att ta en kortare vända i stan en sommardag för att fläkten ska surra som ett jetplan.
 
Jag antar att motorn är snarlik den som sitter i Bandit 600:an då den också var luft/oljekyld. När jag hade en sådan och krypkörde alt. kortegekörde varma sommardagar så verkade det till att funka bra. Hade aldrig några problem med hojen och oljan i sig såg alltid fin ut när jag bytte den. Vad jag har förstått det som så sprutas oljan med tryck mot kolvens undersida för att hålla motortempen nere. Med FZ1:an som är vattenkyld däremot (visst högre komp och effekt och tjoflöjt) räcker det med att ta en kortare vända i stan en sommardag för att fläkten ska surra som ett jetplan.
Problemet är ju att vid krypkörning så kommer ingen fartvind och kyler vare sig motorns kylflänsar eller blåser genom oljekylarn, så även om oljan sprutar på kolvarna så finns det inget som kan ta bort värmen från oljan.

Det som händer då är att oljan blir alldeles för tunn och tappar sin förmåga att bilda en stark, smörjande hinna med ökat slitage som följd. Det drabbar alla motorer, oavsett literseffekt och komp, utan rätt smörjning så mår dom inte bra. Sen tål antagligen en extrem racemotor det mycket sämre än en gammal oljegixxer, frågan är bara hur lång tid det tar innan dom rasar.

Så länge oljan inte har blivit koksad, vilket det ska otroligt mycket till i en motor, så ska det nog mycket till innan man ser något på den, därmed inte sagt att den har blivit förstörd/skadad av att ha blivit så het, eller att den momentant har slutat göra sitt jobb.
 
Så ni endel menar att denna hoj inte skulle tåla krypkörning i svedala en sommardag, när de ska fungera att köras i arabstater och andra ökenstater med temperaturer vida överstigande de vi aldrig kommer i närheten hära???

Det brukar stå i bruksanvisningen om det skulle vara några speciella förbehåll hur en MC inte får köras för att inte överhetta OM de skulle vara något problem, fast då är de ju en dålig konstruktion egentligen.

De e ungefär samma resonemang "privatimportmotståndarna" drev förut, att fordonstillverkare skulle göra specialanpassad modell av värmepaket till de bilar som säljs i svedala.

Så har man en frisk motor i den där GSX:n ska de väll vara fan om den inte kan användas...
 
Krypkörning är inget bra en varm sommardag vare sig det är i förhållandevis kalla svedala, eller i en arabemirat av något slag. Som det redan förklarats så får inte motorn någon kylning och blir väldigt varm vilket gör att oljan inte smörjer som den ska och i värsta fall kan motorn skära. För att komma runt problemet på vattenkylda hojar, där vattnet skulle koka vid dylik behandling har man monterat kylfläktar för att få in luft i kylelementet och således sänka temperaturen på kylvätskan (vattnet) och därmed motorn.

En vattenkyld hoj utan fläktar skulle koka ganska snart och därmed riskera att göra toppen skev med stora reparationer som följd. Detta händer inte på en luft/oljekyld spis. Men den blir istället bara varmare och varmare så länge den inte får någon kylning.
 
Min erfarenhet är i alla fall att dom blir jävligt heta och fläkten vaknar rätt snabbt på dom hojar som jag låtit folk övningsköra på med kryp.

Dock brukar det räcka att dra en vända på några hundra meter med lite fart och inte maxvarv då så brukar det gå fint ett tag till.

Dock är jag nyfiken på att veta fläktens effekt när den går igång.

Hur bra klarar det kyla ner en motor med vattenkylning?
 
Min erfarenhet är i alla fall att dom blir jävligt heta och fläkten vaknar rätt snabbt på dom hojar som jag låtit folk övningsköra på med kryp.

Dock brukar det räcka att dra en vända på några hundra meter med lite fart och inte maxvarv då så brukar det gå fint ett tag till.

Dock är jag nyfiken på att veta fläktens effekt när den går igång.

Hur bra klarar det kyla ner en motor med vattenkylning?

Vänta nu,
din lösning på problemet med dålig kylning är att varva motorn så hårt det går :fatta!
 
Fan vad skitnödiga alla var här då!
Det är ingen fara, ni känner när den börjar bli varm så kan ni ta en kyl-sväng.
Många körskolehojar är oljekylda, med era resonemang hade den imploderat efter 5min.
Skiten tål mer än ni tror, oroa er för världssvälten eller nyckelpigans utbredning i västra hagen, sektor 5 istället.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top