Risk 2 går det att misslyckas?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Ska ta mig i kragen och ta akort nu efter haft a1 i 6 år och kört en hel del tung men ska väl erkänna att jag e lite ringrostig på krypkörning.

Har taggigt risk 1an och gjort en lektion och körskolan har inget att klaga på utom att jag behöver öva lite mer, 3 lektioner innan uppkörning är deras prognos.

Nu e jag snål och omoralisk så jag överväger att låna en polares mc och köra en eftermiddag på en parkering, göra risk 2an ta en lektion.

Kommer jag klara det? vad gör man på risk2an får inga vettiga svar av trafikskolan, google eller youtube (hur fan e de möjligt?)

Är det att visa hur man hanterar farliga situationer som typ omkörningar eller?
 
När jag gjorde det i oktober så fick vi först kolla på massa räliga krasher osv så man har koll på farliga situationer.. Sen köra undanmanöver övningar med koner uppställda i en kurva som blockerade vägen så man fick svänga fel håll i kurvan typ över på andra sidan vägen.. Köra bromstest från 70-0 med mc med abs och utan. Sen skulle vi köra nårra varv på gocartbanan där jag var utan att bromsa med annat än motorbroms. Skjutsa handledaren nårra varv när han satt på rätt och fel sätt i kurvor.. Typ detta orkar inte skriva mer men du kan inte misslyckas iaf som halkan med b kort. Lycka till är rätt skojj å givande!
 
Vet du hur man framför en motorcykel någorlunda så ska du klara den.
 
Vi fick börja med att krypköra lite på en enkel bana för att visa att vi kunde hantera hojjen någorlunda.
Kan du köra det minsta skall det inte gå att misslyckas.

Good luck! :tummenupp
 
Ja, du kan misslyckas.

En tjej har misslyckats på risk2an här i Gävle. Men hon kunde inte köra motorcykel, och tappade den hela tiden.
Det jag kommer ihåg är följande: Först intro vad vi kommer gå igenom på kursen.
Sedan kommer olika körtekniker i långsamt tempo, hur du håller fötterna, vart du sitter på hojen, vart du har blicken. Så får du prova olika tekniker, och säga vilken du tycker vad bäst och varför du tycker det. Efter det så var det like prat och filmstund. Sedan kommer det mera körning, du får prova på kurvtagning och prova olika exakt lika som tidigare för att sedan säga vad du tycker. Efter det kommer kurvtagning MED en person bakpå hojen. Jag som tog 125 körkort fick köra med en slö yamaha 4taktare och hade en väldigt stoor person bakpå, dämparen slog igenom till botten när han satte sig. Var jäkligt komiskt faktiskt, alla stod och skratta åt oss när vi körde :tungan
Skulle gissa på att killen vägde upp emot 110 pannor!
Tillbaka till topic: Sedan kommer en till pratstund där man pratar om kläder och priser, vad man vill ha och vad man har råd med. Sedan avslutas kursen och man får gå hem.
Skulle gissa på att körtiden är uppemot 2-3 timmar, och 3 timmar teori ungefär.

PS: Rätta mig om jag glömt något, men kursen skiljer sig säkerligen från ställe till ställe, det sa ledaren som vi hade att den gjorde.
Hoppas jag hjälpte dig med något! :banana
 
När jag gjorde Risk 2'an för kanske 1.5 år sedan så gick det jävligt soft till. Vi träffades, ledarna snackade lite om att vi inte kunde misslyckas så länge vi inte brassade helvetet och var med på alla moment, och sen ut till hojarna.

Första vi gjorde var att bara köra runt lite och testa olika sätt att svänga. Sen bromsade vi med ABS och kollade lite bromssträckor. Fick även jämföra bromsa bredvid en skåpbil och lite sånt. Bromsa i en kurva osv, och det var lite det. Sen samlades vi efter och snackade lite och sen gick vi hem.

Allt som allt ca. 4-5h, jag tyckte det var givande och skitkul! ;)
 
Åh, just det...
Alla får blåsa i alkometer också! :fyllisar

Se för f-n till att vara nykter! :7peta
 
Haha jag körde av "vägen" som var en 180graders sväng med en dum honda shadow, inte kuggade jag inte, men lärde mig att det integår att luta sig så mycket med en custom/skottkärra. Så länge du inte dör under risk 2 an så lär du nog klara dig.
 
Eftersom du har kört hoj tidigare så kommer du aldrig att kugga.

Kom dit nykter, lyssna på läraren och gör som han säger.

Det är kul och lärorikt, och trots sitt vansinniga pris, betydligt mer prisvärt än riskettan. (700 spänn för att lära sig att man inte får supa och köra hoj samtidigt, seems legit:näsblod)
 
För att "kugga" på Risk2 MC så krävs det i stort sett att man lyckas med något av detta:
* Är totalt jävla råusel på att köra. Då snackar vi alltså ungefär att du inte vet vart bromsen sitter och inte ens kan framföra hojen två meter utan att ramla omkull.
* Börjar busköra.

I och med att du har A1 kan du ju övningsköra hemma så du känner att du kommer ihåg grunderna. Tänk på att vara riktigt noggrann och göra som läraren/handledaren sa åt dig att göra när du tog kortet.

Risktvåan är ju en utbildning, inte ett prov. Du är där för att lära dig. Så du förväntas inte vara ett roadracingproffs redan när du kommer dit. Lyssna på vad instruktören säger och ta till dig det så ska det vara lugnt.


Förresten: Sex år sedan du tog A1, är du 22 i år eller? Se då till att ta kortet i år. Från och med 19 januari 2013 (har jag för mig) så höjs åldern för att ta körkort för tung mc (A utan några begränsningar) från 21 till 24år.


Det är kul och lärorikt, och trots sitt vansinniga pris, betydligt mer prisvärt än riskettan. (700 spänn för att lära sig att man inte får supa och köra hoj samtidigt, seems legit:näsblod)
Jag förstår inte riktigt att det ska behövas en särskild risketta för mc. Det skulle kunna gå att lägga upp riskutbildningarna så att det skulle fungera med samma som för bil. När vi ändå är inne på ämnet så tycker jag det skulle kunna gå att göra teoriprovet för mc redan när man gjort riskettan, inte att man ska behöva vänta tills man gjort tvåan också.
 
Det som är lite tråkigt med risktvåan är ju att det brukar vara körskolorna själv som håller i det så dem kan neka en att göra den för dem om man inte tagit en lektion där innan...
 
Är väll olika jag ska göra min i arvidsjaur och där tror jag det är en MC klubb som har den.
 
För att "kugga" på Risk2 MC så krävs det i stort sett att man lyckas med något av detta:
* Är totalt jävla råusel på att köra. Då snackar vi alltså ungefär att du inte vet vart bromsen sitter och inte ens kan framföra hojen två meter utan att ramla omkull.
* Börjar busköra.

I och med att du har A1 kan du ju övningsköra hemma så du känner att du kommer ihåg grunderna. Tänk på att vara riktigt noggrann och göra som läraren/handledaren sa åt dig att göra när du tog kortet.

Risktvåan är ju en utbildning, inte ett prov. Du är där för att lära dig. Så du förväntas inte vara ett roadracingproffs redan när du kommer dit. Lyssna på vad instruktören säger och ta till dig det så ska det vara lugnt.


Förresten: Sex år sedan du tog A1, är du 22 i år eller? Se då till att ta kortet i år. Från och med 19 januari 2013 (har jag för mig) så höjs åldern för att ta körkort för tung mc (A utan några begränsningar) från 21 till 24år.



Jag förstår inte riktigt att det ska behövas en särskild risketta för mc. Det skulle kunna gå att lägga upp riskutbildningarna så att det skulle fungera med samma som för bil. När vi ändå är inne på ämnet så tycker jag det skulle kunna gå att göra teoriprovet för mc redan när man gjort riskettan, inte att man ska behöva vänta tills man gjort tvåan också.

Ap ap ap ap!! Vi fick göra stoppisar och visa läraren! :crash
 
Var en från Stockholm som hade blivit bortskickad pga att alla ska ju blåsa i alkomätarn, och när det var hans tur åkte han dit på mätarn! :p Dessutom hade han kört bil dit. Ett riktigt stolpskott, tyvärr var han inte i min grupp utan det var ledaren som berättade det hela! :hihi :brynad
 
Har ingen vidare koll på Risk övningarna, men är det krypkörningen som är problemet är det väl lågfartsbanan på uppkörningen som du oroa dig för.

Å andra sidan så fick jag kärringstop, satte ner foten och höll på att välta på den banan och jag behövde inte ens köra om den! :)
 
Var en från Stockholm som hade blivit bortskickad pga att alla ska ju blåsa i alkomätarn, och när det var hans tur åkte han dit på mätarn! :p Dessutom hade han kört bil dit. Ett riktigt stolpskott, tyvärr var han inte i min grupp utan det var ledaren som berättade det hela! :hihi :brynad

Han behövde väl ta sig en stänkare innan,för att lugna ner sig,var väl nervös stackarn:rolleyes:
 
Har du a1 bör du ju sluta nojja över risk2 direkt :D vi hade en kille som bara gjorde fel och fel och fel. han kunde fan inte ens öppna hjälmen efter åtskilliga instruktioner av "lärarna" . han fick sitt diplom han med.
 
Risk 2;an var verkligen något jag lärde mig av och jag var mkt nöjd med den kursen, mycket bättre än för bil. Gjorde min på gillinge i stockholm. angående om det går att misslyckas; ja det går att misslyckas, men risken är väl lika liten som chansen att vinna 1 miljon på triss
 
Har inte gjort risk 2an själv ännu, men när jag gjorde risk 1an så kom det fram samma fråga om man kunde misslyckas. Och ja, om du vid ett flertal gånger tappar eller ramlar med cykeln och eller i samma veva absolut inte kan köra överhuvudtaget.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top