Risigt tryck i bromsen

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Bytte till en Kawapump på gixxern men får inte upp nåt schysst tryck när jag luftar, bromsen tar långt in och flexar ganska mycket.
Luft finns ej i systemet.
Har "smala" stålomspunna slangar till oken och en original, ganska fet, kawa originalslang från pumpen.
Passar inte pumpen till min hoj eller ligger problemet i den icke stålomspunna, tjockare slangen?

Last edited:
Är det samma diameter på mastercylindern som på den gamla?
Om det är mindre på den nya så flexar det mer.

Vet ej, står 5/8 på båda. Det är den enda märkningen jag hittat.

Tysken skrev:
Har "smala" stålomspunna slangar till oken och en original, ganska fet, kawa originalslang från pumpen.

Hur kopplas slangarna ihop, är det en delare på vägen? Det kan nog vara den gamla slangen som flexar en del men jag skulle nog ändå sätta en slant på att det finns lite luft kvar i systemet. Hur vet du säkert att det inte är det?

URRninja skrev:
Hur kopplas slangarna ihop, är det en delare på vägen? Det kan nog vara den gamla slangen som flexar en del men jag skulle nog ändå sätta en slant på att det finns lite luft kvar i systemet. Hur vet du säkert att det inte är det?
Jepp det bästa är att ha bägge slangarna på bromsbehållaren, delning suger (luft)

Fick liknande problem med en pump jag bytte till. Men då var det tvärdött i handtaget. Fick inte något tryck alls i systemet. Tog loss bromsoket och då droppade det lite vätska när man pumpade. Konstigt är att pumpen funkat till ett bra mycket grövre ok förut men ville inte lira ihop med mitt ok :näsblod

Någon som kan förklara fenomenet?

Out_Spinner skrev:
Någon som kan förklara fenomenet?

Så blir det ofta när systemet varit tomt, det kan vara lite bökigt att fylla igen. Har inget alls med kombinationen pump/ok att göra. Gav du upp och bytte tillbaka?!

URRninja skrev:
Så blir det ofta när systemet varit tomt, det kan vara lite bökigt att fylla igen. Har inget alls med kombinationen pump/ok att göra. Gav du upp och bytte tillbaka?!
Jo jag gav upp till slut. Jag fyllde systemet nedifrån och höll på ett bra tag.

Du kanske har rätt. Ska göra ett försök till då pumpen är så fin gämnfört med originalet.

Out_Spinner skrev:
Jo jag gav upp till slut. Jag fyllde systemet nedifrån och höll på ett bra tag.

Du kanske har rätt. Ska göra ett försök till då pumpen är så fin gämnfört med originalet.

Luft är inget som du får ut på stubben. Man kan hålla på hur länge som helst men likförbannat får man ut en massa bubblor om man luftar om när allt fått vila i ett par dagar.

Men om du nu fixat en schysst pump så se till att slangarna är bra också. Byt den gamla slangbiten mot stålomspunnet (eller ännu hellre, gör som GSXR1100R säger).

Ska prova att lufta mer i helgen men jag luftade bra länge sist alltså.

Är 5/8 diametern på huvudcylindern?

Tysken skrev:
Ska prova att lufta mer i helgen men jag luftade bra länge sist alltså.

Är 5/8 diametern på huvudcylindern?

5/8 tum är ca 16mm så det är nog diametern.
Det kan va ett litet #¤%&/&¤ att få bort den där sista luften.

Följdfråga:
Om man tar bort delaren, är det bara att byta banjobult och slangar då och använda originalpumpen? Finns det någon hoj som har detta original som man kan ta bulten från?

En "dubbel" bult kan du nog köpa i vilken mc-butik som helst.
Glöm inte en extra tätningsbricka mellan nipplarna.

Last edited:
Bara funderade lite:
Går det inte att göra på samma sätt som bilverkstäderna gör, alltså trycksätta
bromsoljebehållaren och sen bara öppna luftningsskruvarna på oken?

Det som behövs är ju bara ett nytt lock med en luftnippel i, slang som kopplas till däckets luftventil och bromsbehållarens lock, sen ska det väl bara vara att lufta, eller?

Det spelar ingen roll om det finns en delning eller om slangarna går ända upp ur luftningssynpunkt! Dock spelar det roll med avsikt "mängd" slang som kan flexa men det har vi redan avverkat i en annan tråd.
Glöm inte att tillverkarna har haft alla varianter genom åren, skulle någon tillverkare släppa en hoj med hejdare som inte är luftade pga fel konstruerat?

Ibland när man blandar komponenter finns riksen att man får någon komponent som monteras annorlunda än den är avsedd och därmed får höga punkter innheållande luftfickor.

Några tips om luftning:
Ibland kan få svamp beroende på luftbubblor som man inte får ur. Knacka då försiktigt på ok, slangar och huvudcylinder (det heter inte pump!) och lufta vidare. På så sätt släpper oftast bubblorna.
Ett annat tips är att med stängd nippel tokkrama in handtaget allt du är värd, på så sätt bygger du rejält med tryck, öppna därefter nippeln hastigt så åstadkommer trycket rejält med flödeshastighet som "spolar" med sig ev luftbubblor.

Deadmetal skrev:
Bara funderade lite:
Går det inte att göra på samma sätt som bilverkstäderna gör, alltså trycksätta
bromsoljebehållaren och sen bara öppna luftningsskruvarna på oken?

Det som behövs är ju bara ett nytt lock med en luftnippel i, slang som kopplas till däckets luftventil och bromsbehållarens lock, sen ska det väl bara vara att lufta, eller?
Går alldeles utmärkt. Max 1 bar är min erfarenhet.

Okej då vet jag. Ska lufta vidare med min kawapump.

Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...