Risiga styrlager R1-00

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Hör knakande i styrlager när jag bromsar hårt ibland... dags att byta alltså....

Men är det farligt (för hojen och mig) att köra ett tag till på dem??? - tänkte ta två dagar på bikeweek...

Vill ju varken slita ut något mer än lagren eller krascha heller för den delen om det skulle bli något vajsing under påfrestning...

Dra åt dem då. På mina R1-or var det en fast punkt varje vecka. Plocka bort övre gaffelkronan, lossa låsmuttern, dra åt justermuttern så att det inte glappar, sätt tillbaka allt igen. Klart!

Mattias skrev:
Dra åt dem då. På mina R1-or var det en fast punkt varje vecka. Plocka bort övre gaffelkronan, lossa låsmuttern, dra åt justermuttern så att det inte glappar, sätt tillbaka allt igen. Klart!

Håller med!
Detta är vanligt på R1.

Det går bara att justera till en viss gräns, när styret börjar gå trögt måste det bytas...
drar man åt för hårt riskerar man att lagren går sönder.

Mattias skrev:

Ska du till Karlskoga i veckan??
I så fall så får du visa mig hur det där funkar.

Trial and error... Man drar åt "lagom", sätter ihop allt igen. Rycker i gaffelbenen, är det glappfritt kör man. Glappar det fortfarande tar man isär igen och drar lite till. Det får som sagt inte gå trögt, och inte vara några hack eller fasta lägen, för då är lagren döda och måste bytas. Men på R1 tycks det vara så att lagren håller länge, de kräver bara täta justeringar.

Har samma problem med min kawa zx9r-98 jag antar att det är bara och justera på samma sätt som på R1:an

Ninja Racer skrev:
Har samma problem med min kawa zx9r-98 jag antar att det är bara och justera på samma sätt som på R1:an

de är bara att göra på samma sätt, men som tidigare sagts... det går bara att justera till en viss gräns, sen börjar styret att gå trögt.. och fastnar i vissa lägen när man ska svänga,
så vart det på min till slut... då är det bara en utväg , och det är nya...
när jag tog av dom gamla så va lagerbanorna nästan sönder, pga av allt åtdragande. Kulorna ramlade ur.

så.. justera ... men inte fööör mkt.

Nya gick på 750 pix till min.

Efter att min blev påbackad av en gubbe, så tänkte jag att jag skulle försöka med att glappet inte var innan utan har blivit sen den välte, så kanske man kan få nya.

Det är inte som på moped tiden, att man bara drog åt så hårt det gick och sen fick man dra det fram och tillbaks ett tag så var de kanon.

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back