Ris till Racingworld

MYCKET intressant det här, har själv dåliga erfarenheter med nämda arrangör, vilket gör att jag förstår madness dilemma och bojkottar stefan M och racing/trackworld nästa säsong
 
Några reflektioner från en åldrig banåkare:

- Det finns nästan alltid någon/några "världsmästare" med i snabba gruppen som absolut måste förbi utan hänsyn till sig själv eller medåkare.
- Det finns usla, dåliga, hyggliga, bra och ett fåtal utmärkta instruktörer.
- Det finns arrangörer som hyr banan och sedan skiter helt i körningen och deltagarnas uppträdande, och det finns andra som bryr sig och har lite ansvar.
- Det finns medlemmar som har åsikter om skeenden i trådar de inte har den ringaste vetskap om.

Gör man en omkörning i högfartsböjen under bron i 240 km/h på en gatkörning tillhör man garanterat kategorin "världsmästare".

Just den drabbade instruktören tillhör enligt mig de få "utmärkta" i landet, helt klart en av de bästa. Att han skulle dabba sig ensam i den kurvan efter att blivit omkörd i 160 är bara internetfantasier.

Den här arrangören tillhör de som bryr sig, världsmästarna™ kallar det storebrorsfasoner

Försäkringsdiskussionen bör nog föras i annan tråd (om nu en lag är meningsfull att diskutera), den här tråden var väl tillägnad en viss instruktör och en arrangör?
 
Mitra skrev:
2533720 En liten fråga till alla:

Varför är ni så förbannade på någon som utnyttjar sin försäkring???
Skriver att det var på bana, ljuger inte om var det har hänt.

Är inte försäkringen till för att användas om hoj eller du själv skadas??
Eller är det så att man ska bara betala in men aldrig få något tillbaka när en olycka händer???



Raden om att körning sker på egen risk tolkar jag iallafall som att jag inte kan klandra de som fixar bandagen eller banägaren för ev olyckor som sker.
Inte att jag inte får utnyttja min egen försäkring om något händer.

Skillnaden här är att den som körde av inte utnyttjade sin egen försäkring utan betalades av Dr madNESS försäkring.
 
imaster skrev:
2534917 Skillnaden här är att den som körde av inte utnyttjade sin egen försäkring utan betalades av Dr madNESS försäkring.

..och det är detta jag blir så in i helvetes förbannad av!
En arrangör (Trackworld) som UTNYTTJAR oskyldigas försäkringar är enligt mig helt oseriös, det är ju för F-N kriminellt!
 
FZ1 skrev:
2534893 Några reflektioner från en åldrig banåkare:...
[OT]
Underbart att se ett inlägg med fonten Verdana. Lättläst och vackert! :tummenupp
Ska nog också gå tillbaka till att använda den.
[/OT]
Mr_Mike skrev:
2533909 Om det va en instruktör som brände av banan och skrotade borde väl era intäkter och vinster gå till sådana saker inte göra rättssak av det och kräva en betalande att stå för det är min åsikt...
Så är inte fallet, läs hela tråden.
 
elwe skrev:
2533010 Det hela är ganska svårt pss att det finns många som överskattar sina kunskaper. Det saknas det tålamod som krävs för att bli en snabb OCH säker förare. Vi pratar om flera år på bana ...
Den som inte lär sig köra mjukt och bygger hela sin fortsatta utveckling på det kommer aldrig att bli snabb i ett helt pass. Konsten att smyga upp mot gränserna och konstatera var dessa finns, ligger också i att köra mjukt. Den som vurpar och vet att det gick ca 3 km/h för fort har lärt sig något. Den som smäller utan att veta hur långt över gränsen man var får bara ont, till liten nytta. :rolleyes:

En mycket bra sammanfattning om vad som krävs för att bli snabb och säker som ALLA borde inse .:tummenupp
 
Dr madNESS skrev:
2535502 ..och det är detta jag blir så in i helvetes förbannad av!
En arrangör (Trackworld) som UTNYTTJAR oskyldigas försäkringar är enligt mig helt oseriös, det är ju för F-N kriminellt!
Men om försäkringsbolaget/en kommit fram till att du var vållande, hur kan det då vara kriminellt?
Du menar att du inte alls hade något med hans avåkning att göra?
 
Det jag finner intressant är just att Trackworld uppenbarligen brustit i kontrollen av de instruktörens motorcykel..
Från deras egna hemsida
Regler:
Om du är ute efter att testa gränser och "lägga snabbaste varvet" bör du ta racinglicens och träna roadracing istället.
Föraren ansvarar för att motorcykeln har för andamålet giltig trafikförsäkring, är besiktigad och i fullgott skick. Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken, dvs skall klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen. Slicks är ej tillåtet och däcken skall vara i god kondition. Oregistrerade eller avställda motorcyklar accepteras ej. Alla hojar SKALL vara försedda med skattemärke, alternativt skall faxbekräftelse på påställning kunna uppvisas.




I gengäld så måste man ju också säga att uppenbarligen så har omkörande brustit i sin respekt för gällande regler.
6. Efter tre varv kan instruktörerna antingen vinka förbi deltagarna eller öka tempot så att deltagarna får köra i sitt individuella tempo på egen hand. Tänk då på att inte "stänga av hjärnan" utan kör alltid med stora säkerhetsmarginaler.
Samt generell regel för omkörning
Omkörningar får endast ske med STORA marginaler


Att försäkringsbolaget bedömt Dr MadNESS som vållande kan nog ha att göra med just regel 6, samt generell regel för omkörning.


Men som jag sagt tidigare. Jag var inte där och såg inte situationen.. Det var förmodligen som Stefan skriver tidigare. Båda förarna har olika uppfattningar och försäkringsbolaget är då de som avgör vållande. Är man inte nöjd med utslaget så kan man ta saken vidare.
 
sandstream skrev:
2535532 Men om försäkringsbolaget/en kommit fram till att du var vållande, hur kan det då vara kriminellt?
Du menar att du inte alls hade något med hans avåkning att göra?

Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.

Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet. Allt annat som hävdas är och förblir förbannad lögn!
 
amullo skrev:
2535567 Det jag finner intressant är just att Trackworld uppenbarligen brustit i kontrollen av de instruktörens motorcykel..
Från deras egna hemsida
Regler:
Om du är ute efter att testa gränser och "lägga snabbaste varvet" bör du ta racinglicens och träna roadracing istället.
Föraren ansvarar för att motorcykeln har för andamålet giltig trafikförsäkring, är besiktigad och i fullgott skick. Motorcykeln skall vara i standardutförande såsom i trafiken, dvs skall klara en kontrollbesiktning hos Bilprovningen. Slicks är ej tillåtet och däcken skall vara i god kondition. Oregistrerade eller avställda motorcyklar accepteras ej. Alla hojar SKALL vara försedda med skattemärke, alternativt skall faxbekräftelse på påställning kunna uppvisas.

Måste bara få fråga. Varför spelar instruktörens däck någon som helst roll?

Dr madNESS skrev:
2535579 Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.

Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet. Allt annat som hävdas är och förblir förbannad lögn!

Inte dags att tagga ner lite?
Jag menar, du har tydligen själv försäkring på hojen när du kör bana, eller har jag fel? Du räknar mao själv på att få ersättning ifall du drattar omkull. DÅ kan ju likagärna du hamna i en liknande situation.
Om du vill påverka FÖRSÄKRINGSBOLAGENS åsikter är det väl bättre du spenderar din tid på dem istället för att gasta en massa här.
 
Last edited:
CorbenDallas skrev:
2535629 Måste bara få fråga. Varför spelar instruktörens däck någon som helst roll?



Inte dags att tagga ner lite?
Jag menar, du har tydligen själv försäkring på hojen när du kör bana, eller har jag fel? Du räknar mao själv på att få ersättning ifall du drattar omkull. DÅ kan ju likagärna du hamna i en liknande situation.
Om du vill påverka FÖRSÄKRINGSBOLAGENS åsikter är det väl bättre du spenderar din tid på dem istället för att gasta en massa här.
Fråga Trackworld, det är dom som satt upp reglerna :)
 
CorbenDallas skrev:
2535629 Måste bara få fråga. Varför spelar instruktörens däck någon som helst roll?

Instruktören följer inte gällande regler och skulle följdaktligen inte tillåtits på banan enl. Trackworld´s egna regler

Instruktörens motorcykel följer inte gällande trafiklagstiftning angående lagligt mönsterdjup

Första punkten är ju IOFS inte speciellt intressant ur försäkringssynvinkel, men intressant ur synvinkel arrangören tydligen tänjer på egna regler för egen personel. Jag betvivlar dock inte att instruktörens slicks var i god kondition.

Men vid åtminstone ett tidigare försäkringsärende efter omkullkörning med samma arrangör så uppgavs arrangörens regler i brev till försäkringsbolag som grund för beslut om incidenten skulle vara täckt av försäkring eller inte. Då angavs just denna punkt om mönsterdjup och gatdäck till anledning att bankörningen INTE varit RR-träning, då dessa körs (oftast) på slicks.
 
Dr madNESS skrev:
2535579 Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.
Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet.
Okej!
 
Undra vad som hämt med denna tråd om Raceworld haft en banner här:gnissla
 
En fråga bara.Får man köra om instruktören ska inte han köra först?
 
berserken skrev:
2535692 En fråga bara.Får man köra om instruktören ska inte han köra först?
De kör bara först de första 1-3 varven för att hålla nere tempot och se till att folk får temp i däcken.
 
Dr madNESS skrev:
2535579 Krimminellt = att peka ut oskyldig och hävda att jag denne rammat denna osäkra instruktör.

Ja menar bestämmt att jag inte haft något med avåkningen att göra, situationen skapas helt av instruktörens osäkerhet. Allt annat som hävdas är och förblir förbannad lögn!


Skum tråd men..
Kan du inte beskriva hur incidenten gick till själv?
kurva, fart , kontakt eller ej, vore ju intressant att veta.
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top