Ris & Ros SM på Knudan

Så sant som sagt Jens, jag hoppas verkligen att det kommer massor av Rookies till B-racet i Linkeboda även i år.

Observera att med mitt inlägg menade jag inte att HMS arrangemang var "vadskit" utan var ett ändläge i skalan där en klubb förlorar alla deltagare.

Jag är övertygad om att arrangemanget var väl genomfört, jag är personligen bara tveksam till tidsschemat, men det dravlet har jag nog redan fått fram.

/ Jens

han skriver under med "Depåvärden" när han skriver till helge i den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4350273&postcount=28

så här ser det ut om han går in och editerar
Snyggt kört i helgen Spjeldnes, du gav verkligen Gsson en god match, mycket välkommen till Knutstorp även nästa år.

/Depåvärden

Ja, i det inlägget skriver han under med depåvärden, men inte i resten av tråden. Det kan man drista sej till att tolka som att i det inlägget uttalar han sej i egenskap av depåvärd, i resten av inläggen är det Micke som uttalar sej.

Vill man ha officiella svar mailar man på de adresser som finns på svemos hemsida. Vill man diskutera kan man göra det här, men det är fortfarande inte här du söker den officiella informationen. Ska Svemo anställa nån som sitter på SH och svarar på frågor dagarna i ända? Är inte licensen dyr nog ändå?

Med "Nästan alla aktiva" menar du hur många? Det är ganska många som läser på SH, men det är inte mer än 30-40 som regelbundet gör inlägg i trådar i racingforumet. Av dessa är en tydlig majoritet rookies. Inget ont om det, men att kräva att det ska vara ett officiellt svemoforum för dessa 30-40 tappra känns aningen overkill.

Jag har väl aldrig krävt att detta skall vara ett officiellt svemoforum? :confused:. Däremot så har ju Svemo inte sett fördelen med att ha ett eget så då är väl detta det bästa vi får?

Officiella bulletiner på exempelvis forum (eller fax eller gruppmail) är billigare än att individuellt svara på 200 ställda mail till svemos inkorg.

/ Jens

Angående SH's betydelse, ja det hänger en massa förare här, men det gör det inte till ett officiellt Svemo-forum. Det handlar inte om att avskärma sej, det handlar om att Svemo har en officiell sida som heter Svemo.se. Där får man kontakt på alla möjliga sätt.

"Kontakt på alla möjliga sätt".... Där står mailadresser och telefonnummer, men diskutera? Var gör man det på svemo.se? Det startades ett forum för några år sedan som om jag inte minns fel dog för att ingen på svemo svarade. Eller?
Jag ser att Zeb gått in och uttalat sig i detta och jag tycker nog att han har en point. Jag har själv tänkt mycket på detta, och om det nu är så att det är 75% av sveriges aktiva RR-förare finns på Sporthoj och läser och diskuterar, så kanske det vore väl använd tid att någon avsatte 5% av sin arbetstid för att hålla sig a jour med vad som sägs och tycks i RR-Sverige. i "Det nya tydligare Svemo" så kan det väl inte bara ingå att säga saker, kommunikation är ju tvåvägs så då måste man väl också lyssna för att kunna kommunicera?

Jag tycker att det BORDE finnas ett forum där frågor som dessa diskuteras och LÄSES av någon SVEMO-representant. Personen borde då även gå in och göra inlägg för att reda ut missförstånd.

Jag har väl aldrig krävt att detta skall vara ett officiellt svemoforum? :confused:
Nej, det har du inte gjort men varenda gång den här frågan kommer upp är folk snabba med att skriva saker som att "Vadå, ska Svemo hänga på SH 24/7", "Alla är inte här" osv osv.

De missar helt enkelt grundpoängen i diskussionen.

"Kontakt på alla möjliga sätt"....
Bra skrivet Mozz, håller med till 100%.

Tror jag ska använda den "normala" kontaktvägen och fråga Fredrik Hansson hur de resonerar.

Last edited:
Nej, det har du inte gjort men varenda gång den här frågan kommer upp är folk snabba med att skriva saker som att "Vadå, ska Svemo hänga på SH 24/7", "Alla är inte här" osv osv.

De missar helt enkelt grundpoängen i diskussionen.

Bra skrivet Mozz, håller med till 100%.

Tror jag ska använda den "normala" kontaktvägen och fråga Fredrik Hansson hur de resonerar.

Jag brukar också ringa Fredrik (han har slutat svara på mina mail) men det den offentliga debatten jag anser SVEMO ska hålla sig a juor med. I något sorts forum där det försigkommer tvåvägs kommunikation.

Eftersom Svemo inte satsat på forumdel på sin eminemta hemsida så skall vi vad? Använda ICQ?

Nästan alla aktiva finns på Sporthoj, vore det inte fint om Svemo frågade Swedie om en forumsdel som svemorelaterade saker diskuteras i? Som SMC har ungefär.

/ Jens
Svemo kommer nog aldrig ta det beslutet. Det är lite för mycket "inbördes" i SVEMO.

Jag har dock inga problem att skapa ett underforum för officiella frågor "till Svemo" där jag kan ansätta en moderator och representant från Svemo, t.ex den ansvariga för Roadracingsektionen.

Där kan frågor ställas och svar ges av denna person, som även kan moderera i inläggen för att få lite "stil" på trådarna som blir.

Detta hade ju varit något bra som Svemo kunde göra, istället för konstant ignorera hela skaran förare som trots allt hänger här och har mycket frågor.

När Micke uttalar sej för Hyllinge MS undertecknar han med det. I denna tråden undertecknar han inte med det. Det kan vara en ledtråd till om det är Micke eller Hyllinge som uttalar sej.

Angående SH's betydelse, ja det hänger en massa förare här, men det gör det inte till ett officiellt Svemo-forum. Det handlar inte om att avskärma sej, det handlar om att Svemo har en officiell sida som heter Svemo.se. Där får man kontakt på alla möjliga sätt.
Det jag skriver är mina synpunkter och min sanning, att representera en motorklubb på ett forum blir nog ganska svårt eftersom man då måste ha klubbmöte och diskutera innan man kan svara på inlägg, det blir lite tungrott.

Svemo är inte heller en människas åsikter, så det är samma sak där.

Just därför lämpar sig forum som SH bättre till att representera sig själv och sina egna åsikter.

Sakliga debatter skapar nya grepp och arbetsglädje.

han skriver under med "Depåvärden" när han skriver till helge i den här tråden
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4350273&postcount=28

så här ser det ut om han går in och editerar
Snyggt kört i helgen Spjeldnes, du gav verkligen Gsson en god match, mycket välkommen till Knutstorp även nästa år.

/Depåvärden
Prexis, jag kan skriva under med Micke eller Depåvärden, dock är det endast mina åsikter som jag framför och inte klubbens om inte annat anges.

Observera att med mitt inlägg menade jag inte att HMS arrangemang var "vadskit" utan var ett ändläge i skalan där en klubb förlorar alla deltagare.

Jag är övertygad om att arrangemanget var väl genomfört, jag är personligen bara tveksam till tidsschemat, men det dravlet har jag nog redan fått fram.

/ Jens
Glasklart Jens :tummenupp

Last edited:
Svemo kommer nog aldrig ta det beslutet. Det är lite för mycket "inbördes" i SVEMO.

Jag har dock inga problem att skapa ett underforum för officiella frågor "till Svemo" där jag kan ansätta en moderator och representant från Svemo, t.ex den ansvariga för Roadracingsektionen.

Där kan frågor ställas och svar ges av denna person, som även kan moderera i inläggen för att få lite "stil" på trådarna som blir.

Detta hade ju varit något bra som Svemo kunde göra, istället för konstant ignorera hela skaran förare som trots allt hänger här och har mycket frågor.

Klockrent!!:tummenupp:tummenupp

Ok en del enklare frågor kan nog förbundet svara på, men vissa tyngre frågor är nog nödvändiga att ventilera inom förbundet först.

Frågan är vem som skulle ha kunskap och tid till detta?

Ok en del enklare frågor kan nog förbundet svara på, men vissa tyngre frågor är nog nödvändiga att ventilera inom förbundet först.

Frågan är vem som skulle ha kunskap och tid till detta?

Ofta är det ju inte nya beslut som efterfrågas utan förtydligande om varför vissa saker görs, klargöranden helt enkelt. Jag inbillar mig att den snurren som pågår med 4 (!!!) reglementen i Superbike skulle kunna undvikits om förare tidigare kunnat uppmärksamma svemo om att det finns oklarheter.

Och vem som ska göra det... Hmmmmm, det kanske är så, att detta är så viktigt att någon ska ta bort något mindre viktigt???

Last edited:
Jag brukar också ringa Fredrik (han har slutat svara på mina mail)...
Både du och jag finns väl med i hans spamfilter :lol

Rookie och superbike vm är ju dom enda som klarar dubbla race på en dag. Marcus Ladarp och Ben Spies är väl de enda i världen som har dubbla racevinster på samma dag i år?
Kul att "Dampe" äntligen fått någon nytta av sin ADHD :hihi

Last edited:
Har du också missat att det är en person från HMS som startat tråden och bett om ris och ros?

Angående SHs roll så är den betydligt större än vad många verkar vilja acceptera. Så länge Svemo lever i sin egen lilla värld och gör sitt bästa för att skärma av sig från förarna får det finns sig i att vi diskuterar allt som har med sporten att göra.

Jag har absolut inte missat det och jag är säker på att han kommer ta en del synpunkter med sig men vill man få fram det man vill ha sagt till de som är ytterst ansvariga så får man använda sig av de vanliga kanalerna.

Vi får se hur B-racet går iår, men en sak är säker: Det går att sälja en produkt i Roadracingsverige:fakta, men man kan inte presentera vaskit som helst och förvänta sig att folk "handlar" för att det finns få andra alternativ!

/ Jens

Absolut inte, men som sagt, i slutändan är det inte klubbarna som förlorar.

Jag gick in och försökte hitta något forum där man faktiskt kan diskutera saker och utbyta information förare emellan.

Jag hittade inget.....

/ Jens

Vi skulle behöva ett sådant forum och även ett forum där man kan skicka ut tävlingsinbjudan och liknande och att det skulle ske på SH ser jag inte som omöjligt. MEN då måste alla ha tillgång till det vilket också innebär att Swedie inte kan banna någon som har licens, annars kan man inte använda detta som officiellt organ. Det finns problem och det finns möjligheter, det bör tas upp. Men att diskutera saker här går utmärkt så länge man är med på premisserna att det som sägs på SH kanske inte alls går vidare dit man vill att det ska gå, det får man ta med dem personligen.

Ofta är det ju inte nya beslut som efterfrågas utan förtydligande om varför vissa saker görs, klargöranden helt enkelt. Jag inbillar mig att den snurren som pågår med 4 (!!!) reglementen i Superbike skulle kunna undvikits om förare tidigare kunnat uppmärksamma svemo om att det finns oklarheter.

Jag tror du inbillar dig helt rätt och det är givetvis så att SVEMO har mycket att tänka på när det gäller kommunikationen med förarna. Men tills dess att en lösning kommer måste vi ju lösa det på bästa sätt och än så länge tror jag inte att SH är bästa sätt. Fler engagerade i arbetet kanske vore en lösning?

Last edited:

Och vem som ska göra det... Hmmmmm, det kanske är så, att detta är så viktigt att någon ska ta bort något mindre viktigt???

Jag har svårt att se vem "Någon" skulle vara, däremot förstår jag att många förare gärna hade sett att "Någon" från förbundet ställde upp och gjorde det.

Kanske bättre då att ha en Svemo FAQ länk på SH där man själv kan söka info.

Jag tror du inbillar dig helt rätt och det är givetvis så att SVEMO har mycket att tänka på när det gäller kommunikationen med förarna. Men tills dess att en lösning kommer måste vi ju lösa det på bästa sätt och än så länge tror jag inte att SH är bästa sätt. Fler engagerade i arbetet kanske vore en lösning?

Du har enligt min mening många och bra åsikter, om alla resonerade som dig så skulle Svensk RR blomstra och arrangemangen kunna genomföras perfekt.

Det behövs inte bara nya ideer, det behövs mer folk till att förverkliga ideerna.

Jag har svårt att se vem "Någon" skulle vara, däremot förstår jag att många förare gärna hade sett att "Någon" från förbundet ställde upp och gjorde det. Kanske bättre då att ha en Svemo FAQ länk på SH där man själv kan söka info.
Har skapat en egen tråd om detta för att inte "förstöra" den här men det är klart att det finns "någon" på Svemo som ett par gånger i veckan, gärna oftare, kan titta in i ett forum och besvara frågor. Glöm inte heller bort att forum fungerar utmärkt tack vare sina medlemmar som kan svara andra.

FAQ:er kan vara ett komplement men inte mer, de blir inaktuella så fort de publiceras och svarar sällan på de frågor folk har.

Jag har svårt att se vem "Någon" skulle vara, däremot förstår jag att många förare gärna hade sett att "Någon" från förbundet ställde upp och gjorde det.

Kanske bättre då att ha en Svemo FAQ länk på SH där man själv kan söka info.

Problemet är ju inte att hitta vad som står i någon regelbok, problem är ju när första tävlingen kommer och inte ens domare, tävlingsledare vet vad SVEMO menat när saker skrevs som i fallet Superbike/fyra regelementen.

Och vem "någon" är, finns det inte någon på SVEMO som har betalt? Och som kanske borde se över och prioritera vad som görs?

Är det någon som vet om det finns SVEMO representanter ute på tävlingarna någon gång under sommaren?

Back