Ris & Ros SM på Anderstorp 7/8 Aug.

Jag tycker att arrangemanget var

• Antal röstningar
    0

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vad tyckte ni om arrangemanget i sin helhet, rösta i pollen och berätta gärna varför ni tycker si eller så.

Jag tyckte det var otroligt bra att ARC lyckades på så kort tid få ihop ett SM. Det är jag grymt tacksam för då detta var inplanerat hela året som min debut. Trodde dock att den skulle ske på knudan men nu blev det torpet istället.

Det som jag upplevde som negativt var inkonsekvensen i många beslut. På förarmötet frågade jag specifikt om vi skulle ställa upp våra hojar efter racet under protesttiden. Svar nej. Men ändå blev vi invinkade efter race 2. Även på förarmötet fick vi reda på att vid för högt ljud blev vi diskade och bakflyttade på startgriden. Detta togs bort när det blev för svårt att hitta folk ute i depån. Det var bara R600 och någon 2-takts klass som blev drabbade i race 1. Hur svårt kan det va? Mellan passen är det minst 10-15min paus där mätkillen kan rapportera in resultaten som sedan skrivs upp och sätts upp på ett förutbestämt ställe. Det är sen upp till förarna att ta reda på sitt resultat. Denna processen skall gå så fort att förarna endast hinner parkera hojen i tältet innan lappen kommer upp.

En annan sak som kändes lite surt var att jag lyckades bli diskad på lördagen genom att mitt namn felaktigt blivit kryssat. Jag blev därmed bakflyttad på startgridden och lyckades inte ta mina poäng som mitt mål var. Startade 27a och kom i mål som 17e. Jag blev ekonomiskt kompenserad så "no hard feelings" men det är surt ändå. Men på söndagen blev jag 7a :banana.

På söndagens race har jag även en sak som jag blev flyende förbannat på. Det var vid kraschen i utgången av startkurvan som funktionärerna bara satt igång lampan utan att titta på färgen. Det blinkade grönt första gången jag passerade men då låg det delar i hela utgången som jag lyckades köra över. Sen att inte rödflagga när ambulansen står precis i utgången i en kurva förstår jag inte.

Det jag inte förstår är att det läggs resurser på att jaga ifatt förare som låter 1 db för mycket men man har inga resurser att ta fatt de som inte respekterar gulflagg. Blir alla funtionärerna upptagna vid en avåkning borde man rödflagga. Om inte bör det kontrollera respekten av gulflaggan. På kvalet i r600 på söndagen stod det 2 ambulanser under hela kvalet efter norra kurvan. Varför inte rödflagga? Gulflaggan respekterades olika och resultatet blev inte sportsligt. Kändes som om tidsschemat var viktigare än säkerheten.

Men bortsätt från allt gnäll så är jag riktigt nöjd med tävlingen i sin helhet och bara längtar tills nästa tävling. :yoparty

Jag håller med om en del av det som "Repan" skriver. Framförallt det här med att vara konsekvent och stå för de beslut man tagit, tex att Rookie-klasserna inte ska stå i parc ferme (vad ska vi fuska med, turbo?) :confused:

Stort plus till Carry (TL) och Johan (domare) som var lätta att prata med och hade vettiga argument för sina beslut :tummenupp

Endast 13 röster än så länge, kom igen nu och tyck till.

En sak ARC skulle kunna förbättra till nästa år är varvräkningen. Borde inte vara så svårt att håll koll på vem som leder och dra ner med 1 varje gång denne passerar.

I race 1 på lördagen missade de ledaren som fick köra ett extra varv när alla andra flaggades av.
I race 2 på söndagen visades fel varv ett par gånger vilket är frustrerande när man själv försöker planera hur mycket man ska ta i på slutet.

22 st som röstat i pollen, dom flesta av dessa verkar vara nöjda, detta ger kanske en fingervisning även det var ca 130 st som körde SM men endast 22 st som röstat.

22 st som röstat i pollen, dom flesta av dessa verkar vara nöjda, detta ger kanske en fingervisning även det var ca 130 st som körde SM men endast 22 st som röstat.
Tyvärr är det ju inte lika många av de aktiva RR-förarna som hänger på Sporthoj längre... av olika skäl.

Om jag vore arrangör skulle jag dela ut ett frågeformulär i ett frankerat kuvert till alla förare och be dem att skicka in det veckan efter racet. Kostnaden bli max en tusenlapp och svaren kanske kan få kommande arrangemang att attrahera fler förare vilket i sin tur ger betydligt mer inkomster än den spenderade tusenlappen.

Om jag vore arrangör skulle jag dela ut ett frågeformulär i ett frankerat kuvert till alla förare och be dem att skicka in det veckan efter racet. Kostnaden bli max en tusenlapp och svaren kanske kan få kommande arrangemang att attrahera fler förare vilket i sin tur ger betydligt mer inkomster än den spenderade tusenlappen.

Ja varför inte, jag jobbar med teknikutbildning och vi delar alltid ut enkäter efter varje kurs, det är bra att få snabb feed back.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien