rinner bensin, vägrar starta.

bam

äntligen
Gick med
19 Dec 2003
Hoj
r6:a -00
skulle glad i hågen starta hojen o ta en liten första tur idag, fixar i ordning så det ska vara klart för start, försöker starta. går igång på första försöket med dör snabbt igen... försöker ett tag men då¨vägrar den o starta...
sen ser jag att det bara väller ut soppa under hojen... :(
vad kan var fel??
snälla hjälp!!!

Säkert flottörerna, ibland kan man klara sig med att knacka på flottörhusen med skaftet på en skruvmejsel.
Den/de flottörer som har hängt sig lär antagligen ha surat ner stiftet! Ta ur och blås rent om det inte sitter för illa till, då kan man ju alltid testa att få igång den på övriga cylindrar och varmköra, då kan den/de som surat bli rena och hoppa igång.

Har du skruvat med förgasaren? Dränerat kanske?

I ett tidigare liv lyckades jag dra åt en av dräneringsskruvarna så hårt
att godset sprack, det syntes dock inte "utifrån".
När jag försökte starta den bildades en pöl under hojen. :klappar

Felsökningen kan ju inte vara så svår...Lyft på tanken och titta!

/A

Glöm inte att kontrollera oljenivån sedan.
Flottören på min förra hoj hängde sig, fylldes upp med massa bensin inne i motorn.

har inte skruvat på förgaseren, men är kanske dags att göra det nu... bara o plocka isär o felsöka.. gäller bara o ta sej tid till det men det måste ju göras nu när våren nalkas.. blir väl att först o främst kolla flottörernao se om ni kan ha rätt. tack för tippsen

Har varit med om samma sak med min Katana för några år sedan. Jag hade tömt tank och flottörhus för vintern.

När jag sedan fyllde på med soppa på våren rann det lite under förgasarna, men det slutade efter ca 20 minuter.

Min gissning då (2001) var att packningar hade torkat under vintern.
Sedan blev det tätt av sig självt. Jag tömde aldrig bränslesystemet efter det.

För vad det är värt.

Att knacka på flottörhuset som Robban beskriver brukar fungera.

smilee skrev:
Har varit med om samma sak med min Katana för några år sedan. Jag hade tömt tank och flottörhus för vintern.

När jag sedan fyllde på med soppa på våren rann det lite under förgasarna, men det slutade efter ca 20 minuter.

Min gissning då (2001) var att packningar hade torkat under vintern.
Sedan blev det tätt av sig självt. Jag tömde aldrig bränslesystemet efter det.

För vad det är värt.

mm tror inte det kan vara det... det rinner så in i den o känns som om all bensin rinner ur där i stället för att gå vidare till motorn... jag har heller inte tömt flottörhuset o det kanske i stället är det som var har blivit fel..

weine skrev:
o det kanske i stället är det som var har blivit fel..
Jo, eller nåt... :D

Skruva bort sadeln och lossa på tanken, du kan lyfta upp den tillräckligt
för att kunna se var det läcker utan att lossa alla slangar
(släpp på bulten i bakkant utan att ta bort den, lossa de 2 skruvarna i framkant).
Slå på tändningen så pumpen går igång och kolla var det läcker.

/A

mmm.. nåt skitfel är det i alla fall o jag hatar att man ska vara så förbannat okunnig... plocka bort kåpor o tank för o se vad jag kunde göra... men f-n va mkt skit det va där under.. inget för en okunnig som mej direkt...

Sätt en burk under och försök se var det rinner ifrån. Säkert bara en slang som lossnat.

ser ut som det rinner från vänsterdelen, ganska långt ner... innanför kylarvätskebehållaren...

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP