Ringrostig 50-årig återfallsknutte.

FZ-Robban

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2017
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha - R1
Tjena, nu när jag fyllt 50 så tyckte jag att det var dags att köpa en hoj igen. Fick tag i en billig FZ 750-88. Den har stått still ca 5 år. Provade att starta upp den men går riktigt illa.
Vad rekomenderar ni för service? Förutom ny fräsch soppa, olja, stift, filter.....
Vill gärna känna vinden i flinten igen.
 
Kompressionskontroll, du bör ha samma kompression i alla cylindrarna.
Har du inte samma kompression i alla cylindrarna känns det som dags att kontrollera och vid behov justera ventilspelet.
Rengöring av förgasarna.
Rengöring av bensinfilter. Det är väl inte en massa rostflagor i tanken ?
Kontroll av kedjan, kontrollera kedjespelet. Hur stort kedjespelet ska vara varierar mellan hojar.
(På min Sprint RS minst 35 mm, görs enklast med bakhjulet på depåstöd.)
Och så kollar man kedjespelet vid olika punkter på kedjan. Jag har ca 112 länkar och bakdrevet är ca 43 taggar, så jag kör 3 varv på bakhjulet och kollar för var 120 grad. För jag har 3 "ekrar"(?) på bakhjulet. Så har jag kollat kedjan 9 ggr. Och skrivit upp resultaten.
Och resultatet av dessa 9 kontroller avgör om kedjan behöver sträckas. Ofta räcker det med 1/6 varv på justerskruven för mig för kedjespelet OK igen.
Och hur ser kedjedreven ut? Hajtänder på främre kedjedrevet , dags att byta drivpaket.
I samband med detta ser du om kedjan fungerar, inte har några "knickar" , länkar som inte ligger rakt.
Däcken, finns det mönster, minst 2mm(?) .Finns det inte mönster nog eller om det finns skador planera för nya däck.

Varför går den dåligt?
Utom smuts i bränslefilter och förgasare så kan det ju vara tjall på tändningen, behov av nya tändspolar....
Eller läckande ventiler, se ovan.

Och så kontroll före körning, finns många filmer på Youtube
https://www.youtube.com/watch?v=BX72-dMrUzs
 
Last edited:
Den startar, men dör vid minsta gaspådrag. Samt ojämn tomgång.
 
Last edited:
Gör en full service och gå igenom gasarna... det fungerar inte att spekulera...:banana
 
Nya däck oavsett, skillnaden är som natt och dag.
Men se till att den går först, surt att pynta nya däck på en garage queen
 
Går illa, det är ju inte direkt specifikt.

Går den ojämt ?

Går den på alla cylindrar ?

Går den bättre på höga eller låga varv ?

Missljud ?
 
Vid kallstart med choke startar den snällt, Under själva choke-tomgångskörningen går den ojämt, och dör vid minsta gaspådrag. När den börjar komma upp i temp dör den igen (utan choke).
 
Det sitter troligtvis CV förgasare på'n, symtomet liknar det som uppstår när gummimembranet i förgasaren är sprucket.
Och som vi alla vet att ett spruket gummi aldrig är bra :gnissla
 
Det sitter troligtvis CV förgasare på'n, symtomet liknar det som uppstår när gummimembranet i förgasaren är sprucket.
Och som vi alla vet att ett spruket gummi aldrig är bra :gnissla

Förgasaren är nu avskruvad och snabbcheckad av mig, alla membran är hela men lots of shit på insidan. Troligen är det felet. Lämnar iväg gasaren i morgon på en rengörning av yrkesproffs.
 
Visst är det kul att hitta tillbaka till detta intresse? :) Hoppas du får ordning på hojen! Japanare går det alltid att skaka liv i :)
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top