Ringar i bromskiva

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Det ska vara glapp i dom....annars ær det inte en flytande bromsskiva :tummenupp
 

Linkan

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I ett bajsbrunt hus
Hoj
sätaekserr sjufemti
Rigge skrev:
Hur byter man dom när dom glappat upp? Vem gör det och vad kostar det?

Ringarna ser ut att vara nitade på nåt sätt och vad jag såg igår på den drabbades hoj så "flöt" den lite väl mycket. :rolleyes:

Ta bort skivan och ta den till en mek.verkstad och fråga om dem kan nita om den. Ta med den vänstra skivan åxå så dem vet hur den skall vara orginal.
 

Lokke

Bullshit Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Jakobstad, Finland
Hoj
BMW R1200GSA -12, Suzuki GSX-R750 K3, Yamaha XV1100 -91
Re: Re: Ringar i bromskiva

Linkan skrev:
Ringarna ser ut att vara nitade på nåt sätt och vad jag såg igår på den drabbades hoj så "flöt" den lite väl mycket. :rolleyes:

Ta bort skivan och ta den till en mek.verkstad och fråga om dem kan nita om den. Ta med den vänstra skivan åxå så dem vet hur den skall vara orginal.

Ju bättre flyt destom mindre friktion. På SV'n åtminstone så finns det ju en typ av fjäderbricka mellan niten å skivan som gör att skivan hålls i ett visst läge så länge som inte bromsklossarna belastar den. Racing folket kan dessutom ta bort fjäderbrickorna för att få mera "flyt" i skivorna och på så sätt kanske minska friktionen i bromsarnas viloläge.

Så länge nitarna finns där och är hela så borde det ju va ok, tycker jag. Men med bromsar ska man inte chansa utan tvivlar man så åka nånstans å visa upp den. Better safe then sorry.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Touring butiken säljer nitar till bromsskivor som man kan montera/demontera hur som helst. Fast jag tror dom kostar runt femtilappen styck...
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
phastasphuk skrev:
Det ska vara glapp i dom....annars ær det inte en flytande bromsskiva :tummenupp

Jag är ganska säker på att dom inte ska fladdra och skramla och bete sig allmänt dåligt :D Alltså det är INTE som det ska... alls!

OK... är det bara att borra bort dom gamla om man ska på med touringnitar? Ingen som fixar vanliga här i stan?
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Rigge skrev:
Jag är ganska säker på att dom inte ska fladdra och skramla och bete sig allmänt dåligt :D Alltså det är INTE som det ska... alls!

OK... är det bara att borra bort dom gamla om man ska på med touringnitar? Ingen som fixar vanliga här i stan?

Japp! Fram med borren bara! Hittar du nåt annat ställe som kan nita dom där stora så skvallra för mig....
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top