Rimstripes, någon ursprunglig funktion utöver "styling"?

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
God middag!

Satt här och funderade en smula över detta tejpfenomen som det går mode i då och då. Det förhåller sig ju som så att de absolut flesta stylingprylar från början har sitt ursprung i något prestandahöjande, eller åtminstone i någon funktion inom racingsammanhang, och vad jag har förstått så används rimstripes ibland inom roadracing.

Men frågan jag är nyfiken på är alltså om det från början har varit till någon nytta på något förunderligt vis, eller har det alltid varit en ren utseendepryl?

/perris

Ibland blir det ju fula märken på fälgen när man byter däck. Antar att en funktion kan vara att dölja dom märkena.

Ibland blir det ju fula märken på fälgen när man byter däck. Antar att en funktion kan vara att dölja dom märkena.
Jajajajaja så kan det ju vara, också i förebyggande syfte för att det inte ska bli märken i lacken när man kränger däck stup i kvarten kanske.

/perris

Nja, jag är tveksam till om det någonsin har varit något annat än en utseendegrej.

Rimstripsen sitter ju en bit in på fälgen och inte på kanten som man skaver på när man byter däck.

Vill minnas att någon gång i början av experimeterandet med kolfiberfälgar, så kom krav på att kanten skulle tejpas för att inte fragment skulle spridas vid haveri.
Varför just fälgkanten skulle ge sig vet jag inte.

Back