Rimligt pris för en hemsida?

Vaselek

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Apr 2008
Hoj
En sån grön.
Jag har hållit på att göra en hemsida åt en person som är medlem i samma fotoklubb som mig, det jag undrar är.
Hur mycket är ett rimligt pris att ta betalt?
Jag planerar att ha hand om hemsidan i fortsättningen (uppdateringar osv).
Ska man en engångssumma eller eller en årssumma?

Vis av tidigare erfarenhet så är mitt tips att först ta betalt för hemsidan och det gör man när han säger "nu är jag nöjd med sidan som den är". Räkna på timmarna det tagit för dig och värdera de hur du vill, svårt att avgöra beroende på om du har sagt att du gjort det som en polare typ eller om han har anlitat dig som ett proffs.

Ta sedan betalt för alla förändringar, säg att du gör det för en viss timpenning, på så sätt så kan han inte ändra å göra om stup i kvarten, kan blir ungefär hur jobbigt som helst annars om det inte är bestämt att t.ex. 5 små uppdateringar ingår eller liknande..

MVH

J

Hur långt är ett snöre? Är det en enkel html-sida med en default.html och en galleri.html och 14 bilder, eller är det en herrejössessida med java/.Net-prylar, flash å grejer?
Alldeles oavsett så kommer du nog aldrig få vettigt betalt för dina timmar. Ska du ta it-konsultspris så är det 600-1200kr/h...

min polare fick ca 8000 kr före en sida i engångspris, sen kommer han att fortsätta att uppdatera den med bilder, info och massa sånt. han är lite mer erfaren än jag så jag funderar på ett pris på kanske 3000-4000 som en engångssumma.

tar 7-10 000 ex moms för en vanlig sida dvs en statisk med 3-5 undersidor. Det räcker ju rätt långt åt en småföretagare. Då brukar jag även plåta och "bjuda" på bilderna. Visst tar det ngn timme eller två att fixa en sida men sen ska det putsas å grejas så det har en tendens att dra iväg. Bytte tjänster med en verkstad för några år sen. Stötdämpare och service borde vara ett schysst byte tänkte jag. Det blev 40 timmar med plåtning och textfix sedan de godkänt designen.
Sen har jag fast pris på uppdatering 600 per sida och tillfälle, gäller textjusteringar då. Ska det till större förändringar så blir det att räkna på det. Har det mest som hobby så jag tar 600 ex moms per timma.
Ingen missnöjd än så länge, jämfört med byråerna e det nästan gratis.

tar 7-10 000 ex moms för en vanlig sida dvs en statisk med 3-5 undersidor. Det räcker ju rätt långt åt en småföretagare. Då brukar jag även plåta och "bjuda" på bilderna. Visst tar det ngn timme eller två att fixa en sida men sen ska det putsas å grejas så det har en tendens att dra iväg. Bytte tjänster med en verkstad för några år sen. Stötdämpare och service borde vara ett schysst byte tänkte jag. Det blev 40 timmar med plåtning och textfix sedan de godkänt designen.
Sen har jag fast pris på uppdatering 600 per sida och tillfälle, gäller textjusteringar då. Ska det till större förändringar så blir det att räkna på det. Har det mest som hobby så jag tar 600 ex moms per timma.
Ingen missnöjd än så länge, jämfört med byråerna e det nästan gratis.

då är det kanske inte orimligt att få tillgång till lite jaktmarker i utbyte mot att jag har hand om och bygger hans hemsida.

Om du gör det som företag så är nog inte Pegaso:s förslag helt dumt men är det som polare till en annan polare kanske du får tänka en extra gång, det är fler som blivit ovänner över pengar. Men 2 - 4000 + ett abonnemang för uppdateringar tycker jag inte är fel.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT