Rimlig reparationstid?

Nordda

Ny medlem
Gick med
4 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -00
Vad anser ni är en rimlig tid för att reparera en omkullagd mc med mindre motorskador och en del skador på kåpor och tank?

Det hänger ju på flera saker.
Godkännande från försäkringsbolaget.
Tid på verkstad/lackerare.
Tillgång på reservdelar.
Kan ta allt från tre veckor till två månader.

Beror på hur lång tid dom får hem grejerna. Själv blev jag lovad 14 dagar..Tog betydligt längre, fick sista grejen i november. Oyckan hände början på juni.

3 månader tog det för mig, iofs en bil den gången men verkstaden vägrade att sätta in en ny databox så dem "väntade" på att nån skrot skulle få in en beggad. Sen lyckades dem hitta en som inte var till rätt årsmodell och när jag hämtade bilen gick den några mil (3 mil) innan den gick på "hanka sig hem läget" och fick bärgas till en annan verkstad som undrade vad dem sysslat med på verkstaden. Eftersom det var till en annan årsmodell så hade dem inte kunnat använda plinten utan fick löda ihop alla kablar, typ runt en 40 stycken och det såg rent för jävligt ut förutom att bilen blårök och gick dåligt. Bilen var 1 år gammal så man undrar varför dem snikar så jävligt på en sån ny bil....Då var man rätt less...

Ok, jag har snart väntat 9 månader...

har du inte fått den än, tycker du snacka om detta förut oså.
gå in o skrik lite på yammacenter, helst när de är mycket kunder, förklara att är man så dålig att hantera såna här saker ska man inte jobba med det.. !
:D

Inget för att vara snäll

har du inte fått den än, tycker du snacka om detta förut oså.
gå in o skrik lite på yammacenter, helst när de är mycket kunder, förklara att är man så dålig att hantera såna här saker ska man inte jobba med det.. !
:D

Tyvärr är det så som ozeo säger.....
Jag har gjort det med bilen flera ggr. och det är super effektivt för värkstäderna och butikerna vill bara ha nöjda kunder hos sig. Så gapar man och viftar ordentligt teatraliskt så brukar det bli fart på servicen i butiken...

In Å Skrik nu och få din hoj fixad! Är den inte fixad ska de ha en helt otroligt bra ursäkt, för 9 månader är pinsamt.
Tjong

Min nyinköpta fabriksnya R1 pajade efter 30 mil, visade sig vara startmotorn.
yamahacenter i Haninge tog fyra och en halv vecka på sig att fixa det.
Beskedet jag fick från början var ett par dagar, jag ringde varje dag och besökte dom var tredje dag!

Egentligen är det ingen som svarar på själva frågan.
Vad är "rimlig reparationstid"?

Givetvis är det beroende på hur omfattande skadan är. Jag kan dra min egen historia som exempel.

Min hoj blev påkörd på en parkering medan jag var inne på affären i fem minuter.
Jag anmäler skadan dagen efter och får hojen bärgad två dagar efter.

Tålmodigt väntade jag till fredagen samma vecka (skadan inträffade på måndagen 11/5) innan jag ringde till verkstaden. De sa att det skulle ta en vecka. Veckan efter visste jag att det var helgdag på torsdagen och klämdag på fredagen så jag ställde in siktet på måndag eller tisdag veckan efter.

Nu har jag fortfarande ingen aning om när den är klar - tre veckor senare. Kanske beror det på verkstadens brist på engagemang eller att förs.bolaget bara verkar ha två personer som jobbar med skadereglering och inte hinner med sig (det är en annan historia).

Så, är det rimlig tid att vänta? Jo, just det. Vad var det som gick sönder?
Bromshandtaget gick av, styränden repades, fotbromsen böjdes, kåpan på framskärmen vid gaffelbenet repades, sidokåpan med den integrerade blinkersen repades, motorkåpan repades och något med kylningen gick sönder eftersom det sprutade kylarvätska som en fontän.

Visst, det kanske verkar mycket när man skriver det. Men det borde vara jävligt snabbt bytt. Kanske fick motorn sig en smäll, men hojen har ju bara ramlat omkull av någon anledningen (troligtvist bil som kört på) och kylaren kan ha fått sig en törn.

Men tre veckor känns inte rimligt, och än är den inte klar...

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul