Rimlig kostnad för avtäckning av tomt?

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Vi köpte hus förra året och ca 700kvm av tomten var outnyttjad, fullt med halvstora träd, buskar och sly. Hösten gick åt till att röja bort allt och till slut var det en plan yta som var full av blåbärsris, pinnar samt stubbar. Det är mest småstubbar med det finns nog ca 10st stubbar från stora tallar och halvstora björkar också.

Marken består av sandjord och är väldränerad, något som tydligen ska vara bra för den gräsmatta vi har tänkt så. Med tanke på det bra underlaget hoppas vi att cirka 10cm jordlager skall vara tillräckligt för gräsmattan.

Avtäckningen skall göras på hela ytan och jord ska sedan läggas på cirka 600kvm, resten ska förhoppningsvis bli garage och grusväg/plan inom några år. Förutom detta ska ett smalt dike på cirka 55m grävas längs med tomtgränsen för plantering av häck.

Har fått ett pris på 55 000:- skattat och klart inkl jord och bortforsling av stubbar och övrig bråte. Ett alternativt pris utan skatt skulle landa runt 40 000:-

Kan ingenting om detta och vill därför passa på att fråga här om det är ett rimligt pris? Tycker själv att det låter dyrt.. Killen tippade på två dagars jobb med grävmaskin för avtäckning och utläggning av jord samt en lastbil som rullar två dagar med jord och med stubbar och bråte.

Vad tycker ni?

Slänger med ett par före- och efterbilder, tomten går från gräsmattan/poolen ner till telefonstolpen och är 34m bred.
 

Bifogat

  • IMG_3427.jpg
    IMG_3427.jpg
    246.2 KB · Visningar: 405
  • IMG_3430.jpg
    IMG_3430.jpg
    248.4 KB · Visningar: 305
  • IMG_3733.jpg
    IMG_3733.jpg
    247.6 KB · Visningar: 330
  • IMG_3735.jpg
    IMG_3735.jpg
    248.3 KB · Visningar: 255
  • IMG_3758.jpg
    IMG_3758.jpg
    251.3 KB · Visningar: 323
Last edited:

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Grävare ca 700-800 :- /tim.=12000:-.
Lastbil 600:- /tim=10000:-
Jord ca200-250:-/ton = ca 12000:-.
tippavgifter= 3000
etableringskostnad = 5000:-
oförutsedda kostnader 5000:-

summa: 38 000:- + moms
47,500 ink moms

Tippavgifter kan variera enormt. Så himla långt från sanningen är han nog inte. jag vet inte vad han har för priser mm.
 
Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Hör med grannen om han har något hål som behöver fyllas upp.
Stubbarna fungerar utmärkt som fyll de också.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nu har han räknat lite mer och detta känns som ett vettigt pris.

Etableringskostnad 2000:-
Arbete 10 000:- (grävning 2 dagar, bortforsling 1 dag)
Jord 2000:-/lass (ett lass är 6kubik)

Jag tror att det räcker med 7 lass jord vilket ger följande pris:

Etablering 2000:-
Arbete 10 000:-
Jord 14 000:-
Totalt 26 000:-


Alternativet är att köpa ett släp för 15 000:-, hyra en grävmaskin över helgen för 7000:- och göra den biten själv. Men kostnaden för jord tillkommer ändå och jag kommer inte att få tag på jord lika billigt som den här killen.
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Bra. Lika bra att du låter en fackman göra det .
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tror ni 42kubik jord räcker till 456kvm tomt som består av sandjord? Skulle ge ett jordlager på ca 9cm att så gräsmatta på.


Va ut och kontrollmätte tomten och den del som det ska läggas jord och anläggas gräsmatta på är 456kvm, sedan är det en del på 220kvm där det ska bli garage och grusväg. Totalt 676kvm..
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
42 kubik bör räcka, tänk på att det blir hål efter stubbar.
Stenar gräver du/han ner och fyller över.
Avstå från att hyra maskin. Det ser så lätt ut att köra en grävmaskin.
Min granne hyrde en och höll på en hel dag med en grund för en uteplats.
Min grabb som kör grävare bedömde jobbet till en timme:hihi
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
42 kubik bör räcka, tänk på att det blir hål efter stubbar.
Stenar gräver du/han ner och fyller över.
Avstå från att hyra maskin. Det ser så lätt ut att köra en grävmaskin.
Min granne hyrde en och höll på en hel dag med en grund för en uteplats.
Min grabb som kör grävare bedömde jobbet till en timme:hihi

Instämmer...är själv grävmaskinist och har fått utföra jobb som hemmafixare tänkt göra själv. Efter någon dag har de gett upp o lämnat tillbaka maskinen. Småjobb som att riva bort buskar etc är inga problem. Men de som tror att de kan tex göra om grunddränering på sin kåk utan att ha kört maskin tidigare förstör ofta något inom loppet av några timmar. Tex fasad..gräver av kablar etc.
Nu är ditt jobb lättare..men en 2 dagars jobb för en maskinist kan lätt ta över en vecka för en som inte kört tidigare.

Sen är priset omöjligt att säga med enbart bilder. Man behöver gå runt med dig så man vet tomtgränsen exakt runt hela vägen. 26.000 låter i mina ögon inte alls dyrt baserat på bilderna. Snarare billigt (om det nu tar 2 arbetsdagar)
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
-112

-Hej! Det hände en grej, kan du koppla mig till Greger?

flickr-2311156176-hd.jpg
 

SkaD

Tvåhjulsburen sedan -2000
Gick med
3 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Jag tycker du har fått riktigt bra pris ! Hade räknat högre själv.
Jag har hållt på shackta tomten, göra parkering, och bröta bort stubbar ett par månader nu med min grävmaskin och det tar tid trotts att jag har arbetat med maskin i massa år.
Skulle jag göra jobbet åt nån annan så törs jag knappt räkna på vad det skulle kosta.

Kollar man runt på t.ex maskinisten så verkar det vanligt att det prutas ner i timmar. dvs man har ett fast timpris men timmarna dras av i slutändan för att slutsumman i tid vad det faktiskt tar är inte själig.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Har fått ett lass matjord nu, kom överens om att 42kubik ska ingå i priset och enligt killen som levererat jorden ska detta vara 30kubik. Kan det verkligen stämma? Vad jag har förstått så tar en "normal" lastbil cirka 6 kubik på flaket, denna högen skulle alltså motsvara cirka fem lastbilsflak. Har dålig koll på sånt här, men tycker att det ser lite ut..20140520_165414_resized.jpg20140520_165443_resized.jpg20140520_165522_resized.jpg20140520_180844_resized.jpg
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Svårt att bedöma på bilder. Men en gissning är att det är två boogielass som ligger där. En boogiebil tar ca 13 ton, vilket skulle göra ca 20 m3 för två lass beroende på fukthalt.
Men jag vill inte att du ska misstro din leverantör, så han har säkert rätt.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Har fått ett lass matjord nu, kom överens om att 42kubik ska ingå i priset och enligt killen som levererat jorden ska detta vara 30kubik. Kan det verkligen stämma? Vad jag har förstått så tar en "normal" lastbil cirka 6 kubik på flaket, denna högen skulle alltså motsvara cirka fem lastbilsflak. Har dålig koll på sånt här, men tycker att det ser lite ut..View attachment 406067View attachment 406068View attachment 406069View attachment 406070

Mäta är ju ett sätt om man vill veta.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Jag pratade med honom och han har varit hit med ett lika stort lass till och behövs det mer så skulle det inte vara nått problem. Svårt när man som mig inte har några referenser alls till hur många kubik en jordhög är, inte något jag behövt bry mig om tidigare :) Det är ju ganska mycket pengar det rör sig om så därför blir man lite om sig och kring sig...

Tack för dom goda råden:tummenupp
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Jag pratade med honom och han har varit hit med ett lika stort lass till och behövs det mer så skulle det inte vara nått problem. Svårt när man som mig inte har några referenser alls till hur många kubik en jordhög är, inte något jag behövt bry mig om tidigare :) Det är ju ganska mycket pengar det rör sig om så därför blir man lite om sig och kring sig...

Tack för dom goda råden:tummenupp

Begär kvitto på allt om du är osäker. Det är krav på alla våra ställen då beställaren ska kunna kontrollera mängder. Dock ovanligare med privatkunder.
Så om man gjort upp pris om en viss mängd ska de kunna kontroller att de fått den mängd de beställt och betalat för. Oftast ger man offert o får räkna på mängderna själv så det är ens eget ansvar ifall man räknat för lite. Men ofta gör man jobb som inte är inräknat i offerten och då vill många se kvitton så man inte överdrivit mängderna på nya ÄTA offerten.
Kan dock nämna att alla privatkunder blir förvånade över hur lite material kan väga så mycket.
 

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Matjord väger ungefär 1,5ton / m3 så en treaxlig grusbil lastar ungefär 8-9m3.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Vänta bara tills den dag du ska beställa 16 ton grus och du får en liten hög som ser ut att kunna flyttas med 4 skottkärror typ...
Men när skiten ska grävas upp däremot så räcker aldrig lassen till. Jag körde själv bort 6 lastväxlarflak med blålera från tomten nu, grävde ett hål om 4x5 meter och ca 110cm djupt. I min värld är det 22kbm och då borde det ju räcka med 2, max tre flak...
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top