Riktning av fälg.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Jag har just köpt en bakfälg från en ZZR 1100 som jag ska montera på min GPZ, men fälgen är lite skev.
På vänstra sidan är fälgkanten lite nertryckt, dvs. deformerad i riktning in mot navet.
Vid pil 1 på första bilden är den intryckt ca. 3 mm och vid pil 2 är den intryckt lite mindre än 2 mm.
Den är inte alls skev i axiell riktning utan bara i radiell riktning.
Enligt verkstadshandboken kan man acceptera att fälgen slår 0.8 mm i radiell riktning vilket naturligtvis avser orginalfälgen men den toleransen kanske är rätt allmän?
Eftersom ytan som däckskanten ligger mot bara är deformerad lite mindre än 2 mm så undrar jag om det är tillräckligt lite för att man ska kunna strunta i att rikta den eller kommer det innebära att hojen kommer att vibrera när man lägger ner den åt vänster?

Om den nu behöver riktas, kan man göra det själv när det är så lite och deformationen inte är speciellt komplicerad?
Det känns spontant som att man skulle kunna stödja upp fälgen på lämpliga ställen och drämma till den ett par gånger med en gummiklubba så att kanten går tillbaka, eller är det dumt att försöka fixa det själv?
Vad brukar det vara för alu-legering i MC-fälgar, dural kanske?

Vad tycker ni att jag borde köra med för däck på hojen, fram sitter det ett Avon Azaro AV45 120/80 -16 och det tycker jag funkar bra så jag funderar på motsvarande bakdäck: AV46.
Har ni några andra förslag?
Fälgen är 17 x 5.5 och jag väljer antingen 180/55 eller 170/60 beroende på hur mycket avstånd det blir till swingen och kedjan när jag har moterat fälgen.
På GPZ 900R sitter det som orginal 130/80 -18 bak så det blir rätt stor skillnad i bredd.

Bilderna är tagna med telefonkamera, det är därför kvaliten är som den är.

Bifogat

• Fälgkant.JPG
    Fälgkant.JPG
    16.6 KB · Visningar: 90
  • Fälg.jpg
    Fälg.jpg
    21.2 KB · Visningar: 71
Baby-ninja skrev:
Det bästa du kan göra är att vända dej till dom här killarna. Dom VET vad dom gör... www.intera-sverige.se

Jo, jag har funderat på det men det känns onödigt att betala 1000:- för en riktning om skevheten är så liten så att det inte märkts.
Därför undrar jag om nån har koll på hur mycket det kan slå innan det faktiskt gör något.

Som gammal plåtslagare måste jag säga"ge den ett par smällar så blir det nog bra"du har ju inget att förlora, annars får du väl lämna in den till nåt "proffs" som gör samma sak fast för en skaplig slant.....börja lite vackert bara så du inte trycker till den för mycket åt andra hållet istället..
Lycka till! :tummenupp

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...