Riktigt tyst hjälm?

Tvivlaren

Ny medlem
Gick med
28 May 2006
Hoj
Suzuki
Finns det någon som kan rekommendera en riktigt tyst hjälm (gällande vindbrus)?

Fick tinnitus förra säsongen av en långkörar helg utan proppar (av vindbruset) och trots proppar blir "piipet" högre efter ett par mils körning. Ibland inbillar jag mig att det kan ha med vibrationer eller något från körningen, eller att hjälmen (som sitter som den skall) trycker konstigt mot mina käkar så att spänningar uppstår som höjer volymen på pipet.

Tack! //Tvivlaren

YES har gjort någon i samarbete med Peltor, med inbyggda hörselkåpor. Ska se om jag kan hitta en länk.

Du kan stryka Nitro N1200-VX från listan iaf.

Det finns ju Windjammer som ska göra en hjälm tystare. Windjammer är en gummisnoddkåpa som du sätter på hjälmens underkant som i sin tur får väck en hel del av vindbruset. Har dock inte provat den själv. Kostar en 150 bananer.

besväras man av vindbrus när man kör hoj,så har man fel rör på hojen..HEHE

oljud

har då för mig att Schuberts hjälmar alltid brukar få bäst i test på tystheten

:yoparty Köpte en Schubert Concept (öppningsbar)för några år sen.Hade en öppen hjälm innan...Den nya lät dubbelt djävligt...Har i år köpt en Lazer Tornado,ingen värsting,men tystare...:tummenupp
holm

Fick tinnitus förra säsongen av en långkörar helg utan proppar (av vindbruset) och trots proppar blir "piipet" högre efter ett par mils körning. Ibland inbillar jag mig att det kan ha med vibrationer eller något från körningen, eller att hjälmen (som sitter som den skall) trycker konstigt mot mina käkar så att spänningar uppstår som höjer volymen på pipet.

Tack! //Tvivlaren
Ett enklare och betydligt billigare sätt är ju att byta öronproppar. I alla fall om du kör med de där gula skumgummipropparna som näst intill alla verkar ha, de dämpar ganska dåligt. Kolla in på apoteket, där har de många olika sorter.

Jag kör med BMW sportintegralhjälm.. den tycker jag är tyst och fin, men det beror lite på hur vinden kommer på hjälmkanten, en hjälm som är tyst för en viss person kanske är bullrig för en annan, där jag köpte hjälmen fick jag låna några olika o köra en sväng för o testa hur det lät på min hoj.. Shubert har en hjälm som heter S1 och som ska vara tyst men den visade sig bullra en del för mig.. mitt råd är att låna o provköra..

Jag kör med dessa:
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Om du stör dig på brus med dessa så är nog hoppet ute för dig. Själv tycker jag de isolerar från brus riktigt bra. Körde 102mil i sträck med dem utan att tycka volymen var jobbig

Jag med. Går inte att köra ens laglig motorvägsfart utan dom i min gamla öppningsbara shoei. Med propparna i går det fortfarande att prata med folk, men absolut inga problem med vindbrus osv.

Jag kör med dessa:
http://www.apoteket.se/apoteket/jsp...rodinfotype=&showBuy=true&action=showProdInfo

Om du stör dig på brus med dessa så är nog hoppet ute för dig. Själv tycker jag de isolerar från brus riktigt bra. Körde 102mil i sträck med dem utan att tycka volymen var jobbig

Jag kör med dem när jag repar med bandet, då det är viktigt att man bara sänker volymen och inte dödar några frekvenser.
De vanliga gula dämpar dock ljudet bättre och dödar en hel del diskantfrekvens så att man får ett dovt muller kvar mest - det upplevs som störande av en del. Om de gula inte dämpar tillräckligt bra har man för liten storlek.

För att simpropparna ska dämpa lika bra måste jag trycka in dem in till sista membranet och det gör så helvetes ont att dra ut dem sen så jag slutade köra hoj med dem.

Nuvarande Shoei XR 800 är OK så här års men när det är kallt rinner tårarna så man knappt ser något mindre än röda bussar. (Åker hoj utan kåpor så det stormar ordentligt ibland.)

Några tips?
Är det alltså en integralhjälm som är så dragig? Kan du inte stänga någon ventilationsöppning eller justera visiret så problemet försvinner?

Mic? Är det radiosändare/mottagare oxå i hjälmen? Undrar annars varför det är mic i hjälmen. Jag vill inte höra mig själv sjunga... :)
För att man ska kunna koppla in en komradio, mobiltelefon eller liknande? :tummenupp

Det där med att pipet blir starkare efter en sväng upplever jag med.
Tror det kan bero på att man isolerar bort andra ljud medan man har propparna på, så att man blir mer medveten om pipet. När man sen tar av propparna så sitter effekten kvar en liten stund.
Det borde inte bero på att ljudnivån är för hög, eftersom man de facto använder proppar.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back