Tysta hjälmar

Milleducce

Medlem
Gick med
17 Apr 2005
Hoj
Ducati SS1000 DS
Det är ett jävla liv från vinden när man kommer upp i hastighet. Har ni något tips om en tystare hjälm. Vill såklart gärna höra det sköna ljudet från min Ducce men i högre fart så låter bara fartvinden. Använder öronproppar emellanåt men det är lite stökigt. Tips ?

Använd den här typen av öronpropp ( :tummenupp ):

innerora.gif

Alternativt kör med en balaklava (rånarluva). Fast det kan ju bli varmt på sommaren..

Schuberth S1 skall vara tyst.

Vet att pjohan och gamle här på forumet har sånna, du kan ju fråga dom :)

vad har du för hjälm idag? Jag bytte nyligen från en Shoei Z-one till XR-1000. Det var som natt och dag ljudmässigt. Men att kalla racehjälmar tysta är väl en sanning med modifikation....och som sagt, man måste ju höra sången (även vi som kör radfyra...)

fazerfun skrev:
vad har du för hjälm idag? Jag bytte nyligen från en Shoei Z-one till XR-1000. Det var som natt och dag ljudmässigt. Men att kalla racehjälmar tysta är väl en sanning med modifikation....och som sagt, man måste ju höra sången (även vi som kör radfyra...)

vilken var tystast ?

xyx skrev:
Schuberth S1 skall vara tyst.

Vet att pjohan och gamle här på forumet har sånna, du kan ju fråga dom :)

Kollade vidare och hittade en diuskusion på ett BMW forum där man också tyckte denna var bra. Men 10.000:- ! Dyyyyrt !

Tyst hjälm

Jag har använt Schubert S1 under ett år, väldigt lite vindbrus och den har nedfällbart solvisir. Kostar dock en del, hos mcklader.com billigast runt 4700 trora jag.

H Redgert

Ducce multi-05

Milleducce skrev:
Det är ett jävla liv från vinden när man kommer upp i hastighet. Har ni något tips om en tystare hjälm. Vill såklart gärna höra det sköna ljudet från min Ducce men i högre fart så låter bara fartvinden. Använder öronproppar emellanåt men det är lite stökigt. Tips ?
jag har ett hett tips behåll din kruka å köp en windjammer en underdel som är av ett flexibelt material som sätter på krukan.
finns hos www.mitonga.se

Heh. 10000:- kostar inte S1 nej, du kan få den för under 4000:- från http://www.moto-plus.com/

Jag har beställt hjälm därifrån (Shark RSR2), funkar bra.

Den för 10000:- är gjord helt i kolfiber. Blingbling!

Tja,
letar själv, och har följande alternativ:

-XR1000
-Schubert S1
-BMW sportintegral

Har testat XR1000 och BMW krukan, och BMW krukan var för mig klart tystare (med halvkåpa, dubbelbubbla). Karbonvarianten vore läcker, men funderar nu på standardvarianten. Kostar ca 3200:- Fick bra kritik i tyska "Stiftung Warentest".

XR1000 är också en bra hjälm, och förmodligen tillräckligt tyst. Har inte testat den med WhisperStrip, men när jag höll vänster armen runt halsen tystnade den betydligt, så troligen hjälper det. Fick något lite sämre kritik i testet, bl.a. pga ljudnivå, men fortfarande bedömd som mkt bra

Schubert S1 har inbyggda solbrillor, men är tyngre och dyrare, så jag tror den går bort... Har hört att det är Schubert som bygger BMW krukan också, och iofs så bygger de säkert sina hjälmar bättre än de som byggs åt konkurrenterna. Att S1 är tyst råder nog inga tvivel om...
/Hasse

HansJ skrev:
Tja,
letar själv, och har följande alternativ:

-XR1000
-Schubert S1
-BMW sportintegral

Har testat XR1000 och BMW krukan, och BMW krukan var för mig klart tystare (med halvkåpa, dubbelbubbla). Karbonvarianten vore läcker, men funderar nu på standardvarianten. Kostar ca 3200:- Fick bra kritik i tyska "Stiftung Warentest".

XR1000 är också en bra hjälm, och förmodligen tillräckligt tyst. Har inte testat den med WhisperStrip, men när jag höll vänster armen runt halsen tystnade den betydligt, så troligen hjälper det. Fick något lite sämre kritik i testet, bl.a. pga ljudnivå, men fortfarande bedömd som mkt bra

Schubert S1 har inbyggda solbrillor, men är tyngre och dyrare, så jag tror den går bort... Har hört att det är Schubert som bygger BMW krukan också, och iofs så bygger de säkert sina hjälmar bättre än de som byggs åt konkurrenterna. Att S1 är tyst råder nog inga tvivel om...
/Hasse

Tack för alla tips. Ska iväg och testa ...
:)

fazerfun skrev:

skaffade mig nyss en xr1000.
Är mycket nöjd med den förutom en sak.
Vindbruset upplevs som dubbelt så högt i xr1000 jämfört
med min 4 år gamla xr900.

Och jag har köpt en sån där manick som skall minska bruset(bara den främre delen).

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back