Riktigt tuff, ovanlig hoj på blocket

Lär inte kolvarnas utformning och de faktum att det är 8 ventiler bidraga med att det låter lite mer än så?
 
Ja... Honda och "ovala" kolvar...

Honda försökte redan 1979 i GP500 med en 4-takt 500 med ovala kolvar. Den hette NR500. Hondas tanke var att dubbelt så många kolvar ville uppväga att 4-takten tänder hälften så ofta som en 2-takt. Om man slår ihop två kolvar till en "fyrkantig/oval" kolv med två vevstakar i en "fyrkantig" cylinder så har man kamoflerat en 8-cylinder motor som en 4-cylinder motor. Eller en 6-cyl kamoflerat som en 3-cyl. Bra ide men för komplicerat (dyrt) och för tungt. Hojen kunde inte vinna mot dom starkare och lättare 2-taktarna. Men skam den som ger sig, och ideen låg och vilade ett par år.

Så kikade Honda på superbike, och försökte återanvända ideen från GP500 misslyckandet. På den tiden kördes superbike antingen med 1000cc 2-cyl eller 750cc 4-cyl. Flera cylindrar var inte tillåtna. Jaha, tänkte Honda nu gör vi en V8 motor ändå, men vi låter bara två kolvar växa ihop och köra i en cylinder. Vips vi har en V8 som arbetar i 4 "fykantiga/ovala" cylinderlopp. Därför kan man tävla i superbike som en 4-cylinder. De krävdes att en superbike såldes i ett antal exemplar i butik, därför denna NR750 gatversion. Cykeln kom 1987 och kostade omkring 400.000 kr. Omkring 200 styck såldes. Racerversionen kunde köras i superbike men var avsedd och användes mest till Endurance långlopp där superbikecyklar skulle användas.

Dom tvingade sina GP500 stjärnor att köra dessa endurance tävlingar på racingversionen av denna NR750 et par gånger om året när kalendern tillät detta, f.ex LeMans och Suzuka. GP-killarna hatade cykeln. Den rasade altför ofta innan den kom i mål. Dom gånger den kom i mål så var det i toppen av fältet, ett år i Suzuka tog den alla pallplatserna. Raceversionen hade 157hk mot dåtidens normala superbikes 130 hk. Till slut så förbjöd FIM "ovala" cylindrar pga skyhöga kostnader, och NR750 gick i graven omkring 1993.

Vad gör man då? Jo man ruvar på detta med 4-takt och bjuder FIM killarna på massor av middagar med diskussion, och vips år 2002 ändras GP500 2-takt reglerna till MotoGP 4-takt regler. Konsigt nog startar Honda MotoGP perioden med den mest genomtänkta och välutvecklade 5-cyl 4-takt motor. Tillfällighet? Om man vill tillräckligt mycket så går det. Slutet gott, allting gott.

Honda var först med multicylinder gatcyklar (4-cyl CB750) i 1969. Tillfällighet? Honda NR750 med "dubbelkovlar". Tillfällighet? I MotoGP har Honda en cylinder mera än dom andra. Tillfällighet? Nej, bara ett faktum att Honda gillar teknik och många cylindrar.
 
Honda Patenterade över 200 Lösningar i och med Premiären av NR 750 :Bugar
 

Bifogat

  • NR750 motor....jpg
    NR750 motor....jpg
    26 KB · Visningar: 131
:va Hade nästan kunnat svära på att NR750:n kom 1994! Men men.. alltid lär man sig något nytt. Läcker design på hojen förövrigt...grymt detaljarbete om man beskådar den IRL.

//KaliZ
 
Den är AWESOME!!!!

Var på en Bil & MC Concours d'Elegance i Santa Barbara tidigt 90-tal när Jay Lenno rullade upp med en biltransport och lastade av 3 st Lamborghini Miura och 4 st Honda NR (står enligt elaka tungor för "Not Ready") 750 och sången från dom kan inte beskrivas, en otroligt läcker sak.....

DP says: Rykten säger att det står en ouppackad på en MC-firma, gissa vart......
 
Sägs vara tidernas mest avancerade cykel i teknik väg. Trodde inte ens det gick å få tag i den cykeln... särskillt inte på blocket.se... :va
 
Last edited:
Kris955 skrev:
2058933 Ja... Honda och "ovala" kolvar...

Honda försökte redan 1979 i GP500 med en 4-takt 500 med ovala kolvar. Den hette NR500. Hondas tanke var att dubbelt så många kolvar ville uppväga att 4-takten tänder hälften så ofta som en 2-takt. Om man slår ihop två kolvar till en "fyrkantig/oval" kolv med två vevstakar i en "fyrkantig" cylinder så har man kamoflerat en 8-cylinder motor som en 4-cylinder motor. Eller en 6-cyl kamoflerat som en 3-cyl. Bra ide men för komplicerat (dyrt) och för tungt. Hojen kunde inte vinna mot dom starkare och lättare 2-taktarna. Men skam den som ger sig, och ideen låg och vilade ett par år.

Så kikade Honda på superbike, och försökte återanvända ideen från GP500 misslyckandet. På den tiden kördes superbike antingen med 1000cc 2-cyl eller 750cc 4-cyl. Flera cylindrar var inte tillåtna. Jaha, tänkte Honda nu gör vi en V8 motor ändå, men vi låter bara två kolvar växa ihop och köra i en cylinder. Vips vi har en V8 som arbetar i 4 "fykantiga/ovala" cylinderlopp. Därför kan man tävla i superbike som en 4-cylinder. De krävdes att en superbike såldes i ett antal exemplar i butik, därför denna NR750 gatversion. Cykeln kom 1987 och kostade omkring 400.000 kr. Omkring 200 styck såldes. Racerversionen kunde köras i superbike men var avsedd och användes mest till Endurance långlopp där superbikecyklar skulle användas.

Dom tvingade sina GP500 stjärnor att köra dessa endurance tävlingar på racingversionen av denna NR750 et par gånger om året när kalendern tillät detta, f.ex LeMans och Suzuka. GP-killarna hatade cykeln. Den rasade altför ofta innan den kom i mål. Dom gånger den kom i mål så var det i toppen av fältet, ett år i Suzuka tog den alla pallplatserna. Raceversionen hade 157hk mot dåtidens normala superbikes 130 hk. Till slut så förbjöd FIM "ovala" cylindrar pga skyhöga kostnader, och NR750 gick i graven omkring 1993.

Vad gör man då? Jo man ruvar på detta med 4-takt och bjuder FIM killarna på massor av middagar med diskussion, och vips år 2002 ändras GP500 2-takt reglerna till MotoGP 4-takt regler. Konsigt nog startar Honda MotoGP perioden med den mest genomtänkta och välutvecklade 5-cyl 4-takt motor. Tillfällighet? Om man vill tillräckligt mycket så går det. Slutet gott, allting gott.

Honda var först med multicylinder gatcyklar (4-cyl CB750) i 1969. Tillfällighet? Honda NR750 med "dubbelkovlar". Tillfällighet? I MotoGP har Honda en cylinder mera än dom andra. Tillfällighet? Nej, bara ett faktum att Honda gillar teknik och många cylindrar.
Tävlingsversionen kom 1987 och tävlade i Endurance i ett par år utan att ta ett enda poäng. Gatuversionen kom 1992. NR750 har aldrig homologerats för, eller tävlat i Superbike.
 
DP skrev:
2059276 Den är AWESOME!!!!

Var på en Bil & MC Concours d'Elegance i Santa Barbara tidigt 90-tal när Jay Lenno rullade upp med en biltransport och lastade av 3 st Lamborghini Miura och 4 st Honda NR (står enligt elaka tungor för "Not Ready") 750 och sången från dom kan inte beskrivas, en otroligt läcker sak.....

DP says: Rykten säger att det står en ouppackad på en MC-firma, gissa vart......

MC-Varuhuset :D !!(En RC30 också! :tummenupp )

Vet att en NR 750 "gick på gatan"(kul va!) ett par veckor sommaren 1992 här i Stockholm. :2cool
 
henrikkrueger skrev:
2059256 Någon mer än jag som är sugen på att bygga SF av en sån? :tungan


Har funnits bilder här på forumet på en NR baserad streetfighter från Tyskland eller nått, ombyggd för att originalet kraschat får man hoppas.

Vill minnas att den inta var en höjdare ( i mina ögon då ).
 
Den här hojen är i dag tyvärr endast vettig att köpa om man tänkt sig att ha den som ett oanvänt investeringsobjekt.
Prestandan imponerar ju inte längre även om de
tekniska lösningarna fortfarande är intressanta.
Vem skulle lägga en halv mille och ta ut den på gatan?
 
Menar de verkligen 475 000:- ? :va Okej den är i nyskick och finns bara 200 ex men det måste ha blivit fel när annonsen skrevs.. Att den såldes för 475k låter inte särskilt troligt.
 
Det var ju inte farligt för att vara en NR 750,har hört från flera att dom ligger i en miljon klassen också :Bugar
 
Rätt så mkt kul skit i motorn o så men egentligen lite lönnfet o ful som föregående talare påpekade.

En raritet: JA
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top