Riktigt billig kompaktkamera?

Agent Apelsin

Ny medlem
Gick med
28 Jan 2005
Hoj
Kawasaki GPZ 750 -83
Hepp!

Jag känner att jag behöver en kamera, behöver fotografera grejer när jag är i garaget och kanske när jag är på fest ibland. Har en snygg tjej så några bilder på henne vore inte fel.

Alltså har jag kommit fram till att jag behöver en kamera.

Då började jag fundera över krav:

Snabb, tar det 2 sekunder att ta en bild så har rallybilen passerat/tjejen upptäckt att jag försöker fotografera henne.
Gärna ta flera bilder i snabb följd, typ automatvapen.. fast med bilder..

Ta bra bilder i dåliga ljusförhållanden. Inte grynig och kornigt för att det är lite skumt.

Hyffsad batteritid.

Nu till kruxet:
Jag är så snål så jag skriker när jag skiter. Jag köpte en ducce innan jul, behöver en nyare bil, ska flytta snart, tjejen vill åka till USA i höst osv.

Alltså vill jag ha så mycket som möjligt uppfyllt på kravlistan utan att betala för det. Nu är jag ju inte så dum i huvet att tror att jag kommer få champagne när jag vill betala för dåligt hembränt.. eller jo kanske jag är det.

Satte mig och började läsa tester men jag dog lite av tristessen.

För att förtydliga prisbilden: helst 500 kr men det är ju helt orealistiskt? 1000 kr får jag nog hosta upp och om jag får fyra gånger så mycket kamera för 1500 kanske ni kan övertyga mig.

Tar tacksamt emot alla tips!

/Karl

När det gäller kravlistan så är väl alla krav utom batteritiden ganska så kärva när man kollar på de billigaste kamerorna.

När det gäller kravlistan så är väl alla krav utom batteritiden ganska så kärva när man kollar på de billigaste kamerorna.

Jag är beredd att tulla på kraven så länge det inte är ren skit. Jag tänkte så här: Dagens billiga digitalkameror måste väl vara bättre än de som var okej för 2 år sedan?

Jag är tacksam om man kommer med tips om pris värd kamera för runt 1000 lappen. Eller är alla i det prissegmentet skit?
Är ju ingen van fotograf så jag är nog inte så kräsen när det kommer till kritan.

/Karl

Köpte en kamera för dryga tusenlappen. Ren skit är det väl inte, men det är ju inte heller långt där ifrån :gnissla

Kan rekommendera Fuji Finepix E550. Kanonbra bilder, lätthanterlig och suverän makrofunktion.

Fujifilm-FinePix-E550-Zoom-0.jpg

Olika omdömen:

http://www.fujifilm.se/templates/Standard____6532.aspx?epslanguage=EN

Det är ett riktigt träsk att leta bra kompaktkameror. Du bör verkligen överväga en systemkamera om du är seriös med snabbhet och bra vid dåliga ljusförhållanden. Kanske köpa en i USA om du ska dit i höst?

Men, billig kompaktkamera, jag har provat nåra samsung och upptäckt att Canon gör bra grejer billigt.

Tips;
Canon Powershot, 499 bux.

Denna tar första bilden på 0,42 sek (Shutter lag) och fem bilder i följd utan blixt tar 15 sek enligt recension (detta är helt OK siffror för en kompakt).

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=539822

Den går på AA batterier, har du laddningsbara såna med minst 2500 mAh så borde de räcka länge.

Minneskort, sök på webhallen.com eller dustin.se de brukar ha riktigt billiga kort, 4 Gb borde räcka långt.

Recension
http://www.cameras.co.uk/reviews/canon-powershot-a495.cfm

Bra fototips som är beskrivet så man förstår hittas bl a på
http://www.kenrockwell.com/

Edit: Zee har en poäng med Ixus 105, har själv en Ixus 95 och den är riktigt bra för de pengarna.

Last edited:
Tackar för alla tips!
Nu har jag kollat runt en del, kikade på den där kenrockwell länken och där fanns Canon A3100 IS. Den verkar ju hyffsad, han rekommenderar den och den verkar ha fått ganska bra omdömen på andra ställen. Den kostar 799 plus frakt. Måste jag beställa ett minneskort till eller brukar det ingå?

Sen är den väl inte så snabb när det gäller att ta flera kort typ 15 sekunder för 5 kort i följd, men 0,4 för ett kort vilket nog är okaj.
Skulle vilja ha en funktion som tar 5 kort på en halv sekund men det finns kanske bara i systemkameror?

Vad tror ni?

/Karl

Beställde en Canon AS1300 IS och ett 4 GB minneskort. Det blir nog bra, under 1000 lappen med frakt också.

Tack för hjälpen!

/Karl

Skulle vilja ha en funktion som tar 5 kort på en halv sekund men det finns kanske bara i systemkameror?

Vad tror ni?

/Karl

Fast även om du har en bra systemkamera ska det vara bra ljusförhållanden för att ta så snabbt. 10 kort i sekunden är jävligt snabbt för en gammal hederlig systemkamera.

Canon EOS 1D Mark IV tar 10 b/s men den kostar över 40000kr
en Canon 7d för 13000 tar 8b/s

Hmmm jag kanske har drömt men jag hade för mig att jag testade farsans kamera och den kunde ta en "burst" med 5 bilder när man ställde in den på det. Ingen fokusering mellan bilderna utan bara 5 bilder i snabb följd. Skitbra i rallyskogen då man kan börja ta lite för tidigt och sen var det alltid nån bild som hamnade rätt.
Men det var ingen jättedyr kamera, 5000 kanske och köpt för 3 år sedan? Typ digital systemkamera.

Men jag kanske minns fel, är det en ovan och dyr funktion?

/Karl

Hmmm jag kanske har drömt men jag hade för mig att jag testade farsans kamera och den kunde ta en "burst" med 5 bilder när man ställde in den på det. Ingen fokusering mellan bilderna utan bara 5 bilder i snabb följd. Skitbra i rallyskogen då man kan börja ta lite för tidigt och sen var det alltid nån bild som hamnade rätt.
Men det var ingen jättedyr kamera, 5000 kanske och köpt för 3 år sedan? Typ digital systemkamera.

Men jag kanske minns fel, är det en ovan och dyr funktion?
Det kan finnas en del kompaktkameror eller "långzoomar" (som kan se ut nästan som systemkameror men inte ha utbytbara objektiv) och liknande som kan ha haft någon sån funktion. Det är inte omöjligt. T.ex. så finns det ju några kompakter som klarar av höghastighetsfilmning (Casio har någon modell som klarar 1000b/s bl.a.), vilket inga digitala systemkameror gör, tror jag.

[YOUTUBE-ID]1h9HsNSWmwg[/YOUTUBE-ID]

Men inte spegelreflexsystemkameror (med utbytbara objektiv). Det är svårt att få spegeln att röra sig tillräckligt fort för det. Därmed inte sagt att det inte har funnits som plojgrej på någon Olympus eller Sony eller något som jag inte har stenkoll på, och att de då kört med spegeln uppe under hela bildserien. Fast tio bilder per sekund på en digital systemkamera för 5000kr för 3 år sedan tror jag inte riktigt på.

Last edited:
Det kan finnas en del kompaktkameror eller "långzoomar" (som kan se ut nästan som systemkameror men inte ha utbytbara objektiv) och liknande som kan ha haft någon sån funktion. Det är inte omöjligt. T.ex. så finns det ju några kompakter som klarar av höghastighetsfilmning (Casio har någon modell som klarar 1000b/s bl.a.), vilket inga digitala systemkameror gör, tror jag.

[YOUTUBE-ID]1h9HsNSWmwg[/YOUTUBE-ID]

Men inte spegelreflexsystemkameror (med utbytbara objektiv). Det är svårt att få spegeln att röra sig tillräckligt fort för det. Därmed inte sagt att det inte har funnits som plojgrej på någon Olympus eller Sony eller något som jag inte har stenkoll på, och att de då kört med spegeln uppe under hela bildserien. Fast tio bilder per sekund på en digital systemkamera för 5000kr för 3 år sedan tror jag inte riktigt på.

Det var nog ingen system kamera för det gick nog inte att byta objektivet, men större objektiv än en vanlig kompakt och typ 20 gånger zoom? Får kolla med farsan nästa gång jag är hemma, var nog färre bilder per sekund om det verkar orimligt.

Verkar som dom redan skickat min kamera iallafall, snabba puckar :)

Till och med min Ericsson K750i tog ju fyra eller fem (lågupplösta) bilder i ett svep rätt snabbt, jag lyckades fånga en rullande rallybil på en sprinttävling i Piteå och PiteTidningen ville köpa bildserien, vi stod brevid varandra, men hon höll på att byt objektiv.

Jag blåtandade över bilderna till hennes telefon och hälsade att hon kunde göra vad hon ville med dom, jag läser inte den tidningen så jag vet inte om dom användes.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien