"Riktig" eller Mini(Fiddy) ?

Nerf

Medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Sweden
Hoj
Depends
Hej !

När övrig tid finns över så saknar jag underhållning i livet och ett motor intresse finns det inom mig så har funderingar på att skaffa en leksak på 2hjul.
Men min fråga till er blir då vilket ni skulle råda mig till, att skaffa en "riktig" cross eller en Mini/Fiddy/Mid-Size/ (och allt vad det kallas) ?

Ungefärlig kostnad som är tänkt är ca 10.000:- om det blir en begagnad cross och något lägre ifall det blir en sådan där "liten" (ny är tänkt att sådana fall införskaffa).

Jag ska inte köra på någon bana utan skogs vägar och annan allmän väg är tänkt.

Mvh / R
 
Köp riktig cross, och våga dig ut på banorna istället, ger mer och är mycket, mycket roligare.
Kolla om endurobanorna i närheten tillåter oreggade fordon, enduro är kul det med när crossbanorna stänger i vänta på tjälen. :)
 
Köp riktig cross, och våga dig ut på banorna istället, ger mer och är mycket, mycket roligare.
Kolla om endurobanorna i närheten tillåter oreggade fordon, enduro är kul det med när crossbanorna stänger i vänta på tjälen. :)

Jag är inte intresserad av ban-körning, av flera anledningar, så mina frågor berör utanför banan, alltså mest lek på allmän väg.

Har kört "riktig" cross tidigare så vet hur det känns och fungerar, men har aldrig provat något mindre så frågar därför er hur det fungerar att leka med.

Mvh
 
Jag är inte intresserad av ban-körning, av flera anledningar, så mina frågor berör utanför banan, alltså mest lek på allmän väg.

Har kört "riktig" cross tidigare så vet hur det känns och fungerar, men har aldrig provat något mindre så frågar därför er hur det fungerar att leka med.

Mvh

Lek på allmän väg förutsätter reggat fordon (och körkort...), så en ren cross går fetbort där, då pratar vi lv-reggad endurocykel.

Fiddy skulle jag personligen inte lägga en krona på, när det finns kapabla enduro/crosscyklar för samma pengar (beggat dock, men jag tar 11 gånger av 10 en beggad EXC 250 före godtyckligt kinesbygge). :)

Det finns en anledning till varför de är så billiga som de är..
 
Lek på allmän väg förutsätter reggat fordon (och körkort...), så en ren cross går fetbort där, då pratar vi lv-reggad endurocykel.

Fiddy skulle jag personligen inte lägga en krona på, när det finns kapabla enduro/crosscyklar för samma pengar (beggat dock, men jag tar 11 gånger av 10 en beggad EXC 250 före godtyckligt kinesbygge). :)

Det finns en anledning till varför de är så billiga som de är..

Ditt argument till cross före en kina maskin håller jag med om då jag också köper något "riktigt" istället för ett kines bygge.
Men det finns tydligen bra Fiddy's också av kvalitet som denna tex http://www.blocket.se/hassleholm/2_st_pitpro_pro_lite_150cc_23302752.htm?ca=20&w=2

Sedan om jag kör på allmän väg eller inte oavsett fordon är helt upp till mig så lämna den diskussionen utanför.

Mvh
 
Jag håller med om att en riktighoj är vettigare än en liten fiddy.
I stort sett alla jag vet som har skaffat fiddy har tröttnat på dom ganska fort.

Sedan måste jag hålla med om att enduro är riktigt kul, så du kanske ska testa det?

Sedan om jag kör på allmän väg eller inte oavsett fordon är helt upp till mig så lämna den diskussionen utanför.

Att det är helt upp till dig kanske stämmer, men att det är olagligt att köra cross på allmän väg och att det sabbar för oss hederliga på olika vis ger oss rätt att gnälla! :moraltjerring
 
Sedan måste jag hålla med om att enduro är riktigt kul, så du kanske ska testa det?

Då mina enduro erfarenheter är lika med noll så måste jag fråga vad skillnaden på en Enduro- och crosscykel är ?
Att en Enduro går att regga, har lyse, mm, det vet jag, det jag frågar efter är alltså vad kör skillnaden/upplevelsen är ?

Mvh
 
Endurocykel kommer lv-reggad (eller e-reg, enduroreggat, men skall det vara lagligt så krävs det en hel del, svemolicens, medlemsskap i enduroklubb, körning i samband med sanktionerad träning/tävling) - och har lysen, och det som krävs för att vara duglig på väg.

Endurocyklarna är lite mer inriktade på körbarhet, än toppeffekt, en normal 450 4-takt kanske ligger ~5 hk efter i toppeffekt mot en cross.
Fjädringen är mjukare satt för att gå snällare i stygg terräng, brukar vara fler växlar på endurocyklarna (och lägre utväxling generellt).

Jag spakade ifrån mången crossåkare hemma, fjädringen är största problemet på crossbanan, men är man bara glad motionär så är det inget jätteproblem.

Kör man bara crossbana skall man ha en cross, kör man lite av varje, och på gatan så är enduron att föredra.


Kort sagt, enduron är lite snällare, lite mjukare satt, men en modern 450 är väldigt stygg ändå för en dödlig motionär. :)

/J
 
Last edited:
Nyheter
Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Back
Top