Riktig beslutsångest ang crossköp

Mototard

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2008
Ort
Bålsta
Hoj
ingen än.
Hej!

Nu är det dags att återigen införskaffa en crosshoj :) Ägde en liten honda cr 125 -01a för många år sen.

Nu är jag 5år äldre (21), väger runt 80-85kg och är 1,85lång och kan helt enkelt inte bestämma mig för vilken hoj jag ska ha..

Första beslutet jag ska försöka ta är ifall jag vill ha en 250 eller 450, den kommer användas till motionskörning endast.

Och visst har jag velat fram och tillbaka vad gäller 250, kan då inte bestämma mig för 2 eller 4takt, hjälp mig :P

Sist men inte minst, vad för hoj ska man isåfall titta närmare på? KTM och Yamaha är 2 starka kandidater, för och nackdelar? :)

Priset får ligga runt 40.000, snälla hjälp mig nu med alla möjliga synpunkter :)
 
jag tycker min ktm 250 2t är en rigtigt myssig maskin, men jag kör enduro så jag vet inte hur den är som en cross, jag tycker du ska köpa dig en ktm 300 den är en 2t smidig att serva men samtidigt har den bra bottenvrid och en massa efekt ^^
 
En 4-takt är lättare att köra motormässigt jämfört med 2 takt men nackdelen är att dem är tyngre. Dessutom är det mer skruvande och mer som kan gå sönder på en 4-takt och det kan bli väldigt dyrt med ett ras. Jag bytte min 450 mot 250 2 takt och viktmässigt är som sagt denna lättare men den är hetsigare och vibrerar mkt mer i styret. Ska du köpa 4 takt hade jag nog kollat på yama företrädesvis men det är så klart en smaksak.
 
vibrationerna är bara så mysiga, de ska ju kännas att motorn går ju ^^ men en annan sak på 2 taktare är att de slits mera en 4 taktare generellt via att den har en så stor effekt spik men men man får skruva med båda^^
 
Jo för självklart så vill jag ju ha en hoj som är mindre underhållskrävande, men känner ändå en viss kärlek till 4taktare.

Ahh det här är skitjobbigt, för jag kan verkligen inte bestämma mig :) Men fortsätt gärna med för och nackdelar så kanske det blir lite lättare för mig :)
 
tycker du ska köpa en 4 taktare om du inte vill meka så mycket och vikt skilnaden mellan en ktm 250 2 tacktare och en 4 takatare är typ bara några kg och det är bara man ser till att bytta oljan ofta så slippern man ras och att man bytter delar vid utsat tid
 
4 takt ska de va om du ska åka 250 :) mycket behändigare att åka på och du har skönt vrid. Men ska du bara motionsköra så behöver du inte byta kolv osv så mycket som om du skulle tävla;) Skulle sattsa på yamahan ja:) har haft ktm och uttrycken "kicka till midnatt" "knuffa till mål" stämmer enligt mej :)
 
tycker du ska köpa en 4 taktare om du inte vill meka så mycket och vikt skilnaden mellan en ktm 250 2 tacktare och en 4 takatare är typ bara några kg och det är bara man ser till att bytta oljan ofta så slippern man ras och att man bytter delar vid utsat tid

Så det skulle vara mindre meckande på en 4-takt menar du:va Gällande vikten så är det enligt specarna på hojarna inte många kg som skiljer men det känns fan som 250 2 T är mkt lättare o smidigare - märks inte minst när man ska lasta dem på släpet:)
 
haha nej det gör det inte och det är typ 2kg om man tittar på specen om ktms olika 250^^
men sedan är det va man tycker om personligen om man vill ha en maskin som hoppar i väg när varvtalet når över 6000 eller om man vill smyga runt i bara 2000 och hänga på vridet, det är helt upp till dej och valet av mc^^
 
250 4-takt är ruskigt lättkört, skönt med kraft redan från botten. Håller kanon om man servar dom i tid. Jag byter olja & oljefilter var 5:e timme, luftfilter efter varje körning.

Jag orkar köra fler varv med min 250 4-takt än vad jag gör med en 2-taktare.
För motionskörning på bana tycker jag helt klart 4-taktare.
Ska du mest leka i sandtag och kanske köra bana nån gång emellanåt så tror jag nog en 250 2-taktare är vettigare.

Min är till salu om du är sugen :)
 
Last edited:
250 4-takt är ruskigt lättkört, skönt med kraft redan från botten. Håller kanon om man servar dom i tid. Jag byter olja & oljefilter var 5:e timme, luftfilter efter varje körning.

Jag orkar köra fler varv med min 250 4-takt än vad jag gör med en 2-taktare.
För motionskörning på bana tycker jag helt klart 4-taktare.
Ska du mest leka i sandtag och kanske köra bana nån gång emellanåt så tror jag nog en 250 2-taktare är vettigare.

Min är till salu om du är sugen :)


Varför rekommenderar du 2-takt till den typen av körning? :) För det är väll ungefär det den kommer användas till. Är bara nyfiken på hur exakt du menar
 
Varför rekommenderar du 2-takt till den typen av körning? :) För det är väll ungefär det den kommer användas till.
Mer effekt i en 2t=roligare om du bara ska leka i ett grustag.Klart billigast att hålla liv i också.Köp den fräshaste du hittar,märket spelar mindre roll.Har du en bra handlare i närheten så väger du naturligtvis in det vid val av märke.
 
Varför rekommenderar du 2-takt till den typen av körning? :) För det är väll ungefär det den kommer användas till. Är bara nyfiken på hur exakt du menar


Menar precis som lika som Busaberg skrev, i ett grustag/sandtag är det roligare med lite mera pulver.

Ska du köra mestadels bana så tycker iaf jag att en 250 4-takt är lämpligare för en motionär.
 
Vet ej ifall man får posta länkar här inne, men jag provar :$

Är lite sugen på den här http://www.enduromx.com/mcs/mcsvd.asp?qs=1100a21261111113231kasaaj&MCSNr=102729

Vad borde man vara nogrann med att kolla upp? Jag är ju helt grön, sist då jag köpte en cross så brydde man sig knappt, nu handlar det om lite mer pengar så man vill inte köpa grisen i säcken :)

Kan en Suzuki RM 250-04 2takt vara av intresse kanske.´Det är riktigt bra höstpris nu... Fräsch hoj med få gångtimmar.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top