Rikta rostfri stålram?

lilltrollet

You say tomato, I say fuck you!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Lite här o där, mest där
Hoj
Husa 570 -09, Bus-Fajtär 600 91/92, Suzuki Rm250 -91
Jag har kommit över ett projekt. Den här stålramen är lite böjd. Jag kan bara hitta en liten spricka på ovansidan. Tror inte den kommer bli ett problem.

Ramen är i alla fall böjd neråt så det blivit kraftigare gaffelvinken plus att hålet för styrkronan blivit lite ovalt. Det är mest de undre rören som ser krökta ut. Så min idé var helt enkelt att kapa av dom, böja tillbaka och sen svetsa ihop. Alt. byta de nedre.

Ny ram kostar 1000 $ plus moms och tull, plus ett elände med att regga om gissar jag.

Finns det någon firma som gör sånt här billigare än vad en ny ram kostar? Hur fan vet man vilken vinkel det ska vara o.s.v.

Nå vad säger ni?
 

Bifogat

  • 2011-08-10 21.34.42.jpg
    2011-08-10 21.34.42.jpg
    223.5 KB · Visningar: 155
  • 2011-08-10 21.35.09.jpg
    2011-08-10 21.35.09.jpg
    240 KB · Visningar: 157
  • 2011-08-10 21.35.19.jpg
    2011-08-10 21.35.19.jpg
    237.6 KB · Visningar: 140
  • 2011-08-10 21.36.47.jpg
    2011-08-10 21.36.47.jpg
    225 KB · Visningar: 123
Det där tror jag kan bli jäkligt komplicerat att fixa, speciellt med tanke på att lagerläget i styrhuvudet blivit ovalt. Att rikta upp det där på ett vettigt sätt kommer säkert kosta ett antal tusenlappar om det överhuvudtaget går att rikta.
 
Det där tror jag kan bli jäkligt komplicerat att fixa, speciellt med tanke på att lagerläget i styrhuvudet blivit ovalt. Att rikta upp det där på ett vettigt sätt kommer säkert kosta ett antal tusenlappar om det överhuvudtaget går att rikta.

Behöver inte bli som nytt. Bara det funkar att köra med. Hittar jag ett koniskt verktyg till en press gör jag ett försök med den. Allt svetsar dit material och fräser till det.

Har en kompis som bygger ramar, han har en jigg som kanske kan funka.


Har du några kontaktuppgifter till han?


Måste ju finns fler som håller på med ramar i detta land.
 
Köp en ok men beggad ram annars. Se till att du får kvitto etc på den och knata in med den gamla ramen när du besiktar hojen. Ta med papper på nya ramen också så ska det vara lugnt att klara regbiten iaf. Ring stationen där du ska besikta och fråga dig fram vad de vill ha i form av dokumentation/hur du ska föra över regnummer etc för att allt ska gå som det ska.

Edit: Är det någon eftermarknadshistoria för husan? Då blir det ju lite mer begränsat med beggade ramar...
 
Köp en ok men beggad ram annars. Se till att du får kvitto etc på den och knata in med den gamla ramen när du besiktar hojen. Ta med papper på nya ramen också så ska det vara lugnt att klara regbiten iaf. Ring stationen där du ska besikta och fråga dig fram vad de vill ha i form av dokumentation/hur du ska föra över regnummer etc för att allt ska gå som det ska.

Edit: Är det någon eftermarknadshistoria för husan? Då blir det ju lite mer begränsat med beggade ramar...

Det är inte till husan, det är ett helt nytt projekt som inte alls är vanlig öht så beggad ram ses inte som ett alternativ tyvärr då det inte finns några till salu i dagsläget som är svenskreggade... Hade det varit vad som helst annat hade det varit alternativ 1 givetvis.
 
Det är inte till husan, det är ett helt nytt projekt som inte alls är vanlig öht så beggad ram ses inte som ett alternativ tyvärr då det inte finns några till salu i dagsläget som är svenskreggade... Hade det varit vad som helst annat hade det varit alternativ 1 givetvis.

Har du svenskreg på din ram nu, så behöver du bara ha en ärlig ram som även talar om att den är likadan som den som du ska byta. Då kan du flytta över ramnummer från din kraschade ram till den nya, men kanske tysk/eng-reggade ramen. Men som sagt, ring din besiktningsstation och fråga hur de ser på saken så du får med dig rätt papper etc.
 
Back
Top