Rikta magnesiumfälgar?

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Är det möjligt att rikta magnesiumfälgar?
Vem i så fall?

Det har fått ett slag men tappar inte luft och är ej heller skeva.
Känns lite som en rejäl bromsplatta bara när man åker.

Om någon kan det så är det Intera, jag är dock tveksam till om magfälgar är någon hit att rikta öht.

fälgarna ska till Intera på måndag.

tackar, du och alla andra som har tipsat om Intera :tummenupp

Lånar tråden lite och kastar ut en fråga om livslängd på magnesiumfälgar. Är det nån som vet hur länge man kan köra på en magnesiumfälg? Finns det nåt bäst före datum?

Lånar tråden lite och kastar ut en fråga om livslängd på magnesiumfälgar. Är det nån som vet hur länge man kan köra på en magnesiumfälg? Finns det nåt bäst före datum?

Beror på vad du kör, var du kör och hur du kör samt hur fälgarna har skötts om.

Har fälgarna skrapats och sedan får stå ute, gärna körs en runda i salt kan du slänga dem efter 1 år.

Sköts de om och körs på vanliga banor så verkar 25 säsonger inte vara något större problem.

Jag köpte min racer med två set fälgar, båda bakfälgarna hade sprickor. Jag ringde en väldans massa telefonsamtal och PM'ade med ett gäng personer här på SH och den generella uppfattningen är ungefär såhär:

Magnesiumfälgar är lätta men hårda, eftesom de är så hårda är de dåligta på att ta upp energi från stötar och slag varför de förr eller senare drabbas av materialutmattning och när det händer börjar de spricka. Man kan laga sprickor men de kommer alltid tillbaka. En fälg som drabbats av materialutmattning kastar man, i alla fall om livet är en kärt. Det finns inget exakt bäst-före-datum, man får helt enkelt se till själv att hålla koll på sina prylar. I mitt fall var det två fälgar av samma typ (gjutna), samma modell och från samma tillverkare och sprickorna satt på exakt samma ställe. Antingen var de dåligt designade eller så har man gjort en miss i tillverkningen. Smidda fälgar anses vara av bättre kvalitet än gjutna.

Jag vill höja ett varningens finger för oseriösa och/eller ovetande personer som gärna lagar spruckna magfälgar för att tjäna en tusenlapp. Intera gav mig ett balnkt nej. När man börjar förstå hur allt hänger ihop (material - absorbtion av rörelseenergi - materialutmattning - sprickor - kollapsade fälgar) inser man att laga magfälgar kan bli en dålig affär.

En herre körde klubbmästerskapet för bilar på knutstorps bana nu för några dagar sen med en fabriks IDM Mercedes 190, magnesiumfälgar.

Bilen var från sent 1989 om jag minns rätt , tydligen höll det ihop än :)

Inte samma sak kanske men alltid nått.

Hej Teddy! Precis vad jag skulle kunna ha sagt. Jag hade ett Marvic bak som hade pyspunka och när jag sänkte ner hjulet i ett kar med vatten för att se var det läckte såg jag att det läckte genom godset. Av med däcket och när jag då knackade på fälgen så lät den bara stumt och matt, inte alls den klara klang man får till svar med en hel och fin fälg. Jag kommer inte heller att låta svetsa denna fälg, utan betraktar den som skrot. Och ingen annan skall heller få tag i den. Det är bara att konstatera att de som säger att magnesium inte är lämpat för gatåka har helt rätt. Jag vill inte ens tänka på vad som skulle ha hänt om hjulet kollapsat på motorvägen i lite fart. Så nu ligger man och jagar alufälgar på E-bay , för når mer magnesium kommer det inte på min hoj i alla fall. Potentiellt livsfarligt.
Ha de................Per:squid

Nyheter
Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...