Rikta kamaxel?

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Jag har gjort en rejäl meckartabbe :banana och lyckats sabba insugskammen en aning, och nu passar den inte in där den ska sitta. Det är själva änden på kammen som blivit lite skev (tänk skev cykelfälg) och går därför inte att få ner i sitt spår. Skadan är liten och går inte att se med blotta ögat.

Kunde inte hitta någon bild på en fazerkam, men den del (typ) som pilen pekar på är den som är skev.

Kan ett ett proffs med rätt verktyg rikta kammen, eller måste jag köpa en ny och vad skulle dessa alternativ kosta?

Jag skulle gärna vilja få tips på någon bra verkstad/person här Stockholm som skulle kunna skruva ihop hojen åt mig (tajma in kammarna och montera ventilkåpan).

Bifogat

• kamaxel.JPG
    kamaxel.JPG
    57 KB · Visningar: 185
Även om Janne Carneborn e en mkt kompetent man känner iaf jag att det e lite overkill om jag förstått skadan rätt.

Det du gjort e att du knäckt det man kallar axialbrickan?
Alltså det pilen pekar på.Som en ganska tunn skiva som e större än resten av kamen i diameter. Det e den du knäckt på ngt ställe?

Finns som jag ser det två alternativ.
1/Visst BÖR axialbrickan täcka 360grader,men det e verkligen inte världens ände om den inte gör.
Axialbelastningarna på en kamaxel e relativt små.
Om det e en LITEN bit,dvs under 20% av brickans totala svep,slipa bara ner det som e knäckt å var noga med att runda av kanterna så inget kan ta i lagerläget i överfallet.
Att det som e kvar verkligen e rakt SKALL kontrolleras i en svarv.
(Indikatorklocka)

2/Om mer än de 20% e väck,klappa upp kamen just i en svarv å ta väck alltihop.
Svarva sen en stålbricka som e motsvarande med aldrig så liten presspassning(ngn hundradels mm-detta eftersom kamen e i gjutjärn)) å installera genom att värma brickan ifråga.
Lite värme så expanderar den såpass att den bara e att föra på.
Därefter lägger man LITE slaglod på den sida av brickan som inte vätter mot överfallet.
Om just din maskin har överfall som "tar" i båda sidor av brickan funkar det alldeles utmärkt att svarva slaglodet till passning åxå.
Märk väl att det därför när man tillverkar brickan kan vara en god ide att göra en liten fasning i innerdiametern för lodet att krypa i.

Iom att det handlar om gjutjärn använd begränsat med värme.
Mao,låt ngn som kan slaglöda sköta jobbet.

Kontrollera kamen för rakhet,återigen i svarven alt ett par V block,INNAN det görs ngt som helst annat SAMT efter att allt e klart.
Runout för hela kamen i radiell led brukar man acceptera upp till typ 3-4/100 mm.
Den axiella brickan-så lite som bara möjligt.
Axialspelet för en kam,eller..de flesta axlar faktiskt,brukar man säga skall hållas mellan 10-15/100mm.Ibland ngt mindre.

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back