Rikta bromsskiva

#78#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2004
Hoj
Blade
Förra ägaren på min hoj gjorde det alltför vanliga misstaget att försöka köra iväg med låset i skivan. Följden blev ju då givet att ena skivan blev lite skev. Eller rättare sagt centrumet på bromsskivan.
1. Går det att fixa till detta?
2. Kan en mekanisk verkstad göra detta?
3. Är det någon som gjort det?
4. Och till sist går det att byta ut bara centrumet på skivan?
5. Eller är det bara till att jobba över och köpa nytt?

Det är en sk flytande skiva och sitter på en cbr 900 -98

Ibland känns det som om skivbromslåset uppfanns av skivbromsindustrin...

Så här fixade jag min bromsskiva, det fungerade för mig men kanske inte för dig...

1. Upp med hojen så att du kan snurra framhjulet.

2. Bort med bromsoket och stick in en lång bult (en mjuk gängstång från Clas i sjön/Biltema fungerar bra) i något av bromsokets fästen på framgaffeln. Lås fast bulten med muttrar på vardera sida. Om du har lite tur så är fästet placerat så du kan skruva un bulten så att den ligger precis an mot bromsskivans fäste (centrumet).

Genom att snurra på hjulet och mäta med ett bladmått så kan du se var fästet är skevt och hur mycket (det blir enklare om du först har filat bulten spetsig). Använd gärna en ficklampa och lys från olika vinklar så kan du med ögat ganska enkelt se avvikelserna.

3. Använd en tung hammare och ett drivdorn för att försiktigt knacka allting så rakt det går. Se till så att knackar tillbaka den delen som är skev, inte tvärt om.

4. Se till så att bromsskivan ligger precis i mitt i bromsoket, annars får du ev. sätta in shims mellan bromsok och fäste så att det hamnar rätt.

5. När du har gjort allt detta så kan det vara vettigt att göra bromsskivan lite mer flytande så att den sista vibrationen tar upp av den. Det gör du genom att i varje nit på bromsskivan sticka in ena käften på en polygrip, vicka niten uppåt och samtidigt vrida runt den ett varv. Gör sedan samma sak men vicka niten nedåt.

Last edited:
Ursäkta att jag svär nu dårå...

Men rikta för f-n i h*lvete inte bromsskivor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Är bromsskivan kass så köper man en ny, basta! Du lever och dör med frambromsen på din hoj, så chansa inte på att rikta eller "fixa till" en skadad bromsskiva. Ok, som nödreparation vid vägkanten, om man sitter fast mitt i skogen utan mobiltelefon och inte kan komma hem. Men ALDRIG som en "permanent" reparation!

Har du inte råd att fixa en ny bromsskiva, eller en skiva via skroten, så har du tyvärr inte råd att åka hoj grabben :rolleyes: .

Testa med at lägga ut en annons här på forumet vettja :)

På vissa märken går det säkert att fixa nya centrum, men jag tror att det inte är speciellt mycket dyrare att köpa en komplett skiva.

EDIT: nu har jag läst inlägget från tmp lite mer noggrant... och inte för att jag vill kalla tmp för dum i huvudet (inget personligt grabben :rolleyes: ) så törs jag påstå att förslaget i punkt 5 är riktigt dumt :död .

/Tobbe

.

Last edited:
Att ta bort skiten mellan nitar och skiva ev. rost om rejsskiva, är inte alls dumt, det gör att skivan inte slår sig lika lätt när den blir varm dvs har plats att utvidga sig. Att rikta en bromskiva och få det riktigt bra är nog en utopi.
Det blir vibrationer kvar i höga hastigheter som inte är trevliga, men som också förstör lager i hjul och gaffel. Låna en indikator klocka och kolla upp hur mkt det är skevt, det ska vara under 0,3 mm. Ska du ändå rikta så är klockan oumbärlig. Mitt tips är att du ringer Greven och frågar om han har beggat, eller ngn annan skrot. Annars kan du köpa ISR av Acke då får du nästan 2 skivor för samma pris som 1 original.

TSRD skrev:

Men rikta för f-n i h*lvete inte bromsskivor!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

På vissa märken går det säkert att fixa nya centrum, men jag tror att det inte är speciellt mycket dyrare att köpa en komplett skiva.

EDIT: nu har jag läst inlägget från tmp lite mer noggrant... och inte för att jag vill kalla tmp för dum i huvudet (inget personligt grabben :rolleyes: ) så törs jag påstå att förslaget i punkt 5 är riktigt dumt :död .

/Tobbe

.

Håller med till 100% , galenskap att rikta en bromskiva .
Det är din bästa livförsäkring :7peta .
Tyvärr är ju nytt dyrt men pröva med Ebay , jag har handlat flera ggr funkar i regel kanon och en återbetalnings-garanti till tom ett visst belopp.

TSRD skrev:

Har du inte råd att fixa en ny bromsskiva, eller en skiva via skroten, så har du tyvärr inte råd att åka hoj grabben :rolleyes: .

Testa med at lägga ut en annons här på forumet vettja :)

/Tobbe

.

Håller till viss del också med om att det inte känns riktigt rätt att rikta en skiva själv. Därför frågade jag efter nån verkstad som KAN sådant.

Råd att åka hoj har jag men dom orginal skivor jag hittat på nätet kostar 5129:- för 2st ink frakt.
Har även sett i en tråd här att det finns ebc skivor för ca 2500:-för 2st (kollade inte datum på tråden så det pris kanske inte gäller nu)

Hade det sen gått att fixa till det av folk som vet vad dom gör för låt oss säga 1000:- så hade mitt val inte varit så svårt. Måste väl inte välja det dyraste bara för man kan...

Annons ligger ute här och jag har mailat alla skrotar som finns som "sticky" i mek forumet. Allt utan resultat.

//Micke

Last edited:
Jag pratade inte om att rikta bromsskivan utan bromsnavet. En bromsskiva kan inte riktas, möjligtvis slipas i en planslip om det finns nog med material att ta bort samtidigt som man ligger inom toleransen för skivans tjocklek men det är knappast värt besväret.

På en bromsskiva som man ändå skulle ha kasserat så ser jag ingen fara i att lätta lite på shimsen till nitarna. Navet/nitarna kommer att nötas lite snabbare men det spelar väl knappast någon roll i ett fall som detta? Eller är det någon som har en annan erfarenhet och vill dela med sig?

Att att köra med en bromsskiva som vibrerar är dumt och det tror jag alla här kan skriva under.

Köper du skivor från en skrot, se till att du kan lämna tillbaka dem om de också skulle vara skeva (har hänt för mig). Du får ett par bra och billiga skivor hos AddeMoto för ca 1600 st. Har du mer pengar att handla förär i min mening ISR bäst.

Gixxer 1000 skrev:
Att ta bort skiten mellan nitar och skiva ev. rost om rejsskiva, är inte alls dumt, det gör att skivan inte slår sig lika lätt när den blir varm dvs har plats att utvidga sig. Att rikta en bromskiva och få det riktigt bra är nog en utopi.
Det blir vibrationer kvar i höga hastigheter som inte är trevliga, men som också förstör lager i hjul och gaffel. Låna en indikator klocka och kolla upp hur mkt det är skevt, det ska vara under 0,3 mm. Ska du ändå rikta så är klockan oumbärlig. Mitt tips är att du ringer Greven och frågar om han har beggat, eller ngn annan skrot. Annars kan du köpa ISR av Acke då får du nästan 2 skivor för samma pris som 1 original.
Vem ar Acke? Hur far man tag pa honom? Behover ocksa skivor, och far jag tva ISR for priset (nastan) av en orig. ar det ju inte svart att valja :)

mvh. Lasse

southwick skrev:
Vem ar Acke? Hur far man tag pa honom? Behover ocksa skivor, och far jag tva ISR for priset (nastan) av en orig. ar det ju inte svart att valja :)

mvh. Lasse

Sök på ISR brakes och du skall finna..........

Back