Rikta bromsskiva

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Hoj
Fireblade -92
Sådär, nu har det som jag visste skulle hända en vacker dag inträffat, nämligen att glömma bort skivbromslåset :4skrika:huvet

Tror skivan fick sig en smäll, dock är den yttre delen som utgör själva bromsskivan fortfarande rak (inga vibrationer vid inbromsning).
Däremot är det små vibrationer under körning, plus att skivan på den aktuella sidan blir varm när man kör, så förmodligen är den aluminium-delen av bromskivan som fäster i navet lite böjd. Kan man rikta sådant, eller är det köpa ny skiva som gäller?

Jag gjorde EXAKT samma sak, dvs böjde aluminiumet som innerkransen är gjord av. Eftersom skivan i sig med största sannolikhet var perfekt (det var dessutom HELT NY) vad det ingen snack om att byta den, utan i stället räta ut aluminiumet.

Skivan på min är flytande, så jag tänkte att det borde räcka med att göra aluminiumet tillräckligt rakt. Jag testade lite olika grejer, som att bända med lika tvingar och häv-don. Det gick sådär, och allt slutade med att jag slog till det med en hammare (med en träbit i mellan). Det gick rätt fort med hammaren. Ett depåstöd (jag använde biltemas) är så klart att rekommendera, så att man kan snurra på hjulet ofta.

Det beror på hur sliten skivan är om den är lönt att reparera eller ej. Fulmeck ala banka på centrum där det verkar vara krokigt är givetvis gratis men tveksamt om det är tillrådigt. Skall man plocka ner och rikta så är det 400kr material+arbete som gäller och då är det kanske läge att lägga 2kkr på en uppsättning nya Kina-skivor.

Nyheter
Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo

Mötets ordförande Anna Iwar...

The Distinguished Gentlemans’s Ride 

Den 17 maj är det åter dags...

Stor invigning på Sulas MC