Rikta bakram?

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Har för tillfället en relativt sned bakram. Skulle nog behöva rikta tillbaka ca: 3 cm. Någon som vet hur man lättast gör detta? Ramen är en kortad variant som endast sitter på Mille R modellen. Den slutar alltså precis bakom förarens röv.

Har testat att med våld bryta tillbaka den, men då den är så kort blir hävarms principen rätt dålig....

Ska man värma? Är inte alun härdad på något vis så man sabbar den genom att tillfoga värme?

(bakramens fästpunkter till ramen ser ut som på vilken japps som hellst, 4st skruvar alltså)

kan du inte förlänga hävarmsprincipen då?
får du inte emellan en stång på ca 2m :D

spännband kanske? spänn fast hojen nånstans.. ta ett annat spänne o sätt i bakramen o börja spänna :3freak

Du ska värma den....

Inte vålds värma den så den smälter naturligtvis.
Utan ljumma på den till straxt under 100 grader

Då blir den böjligare!

Aluminiumen härdar när den svalnar igen!

Och inte kyla med vatten utan låta det svalna långsamt.
Har för mig att Alu gurun sa att det kan bli sprött om man kyler för fort!

Till SH lynchmobben!
Ja jag har gjort detta själv med en alusvetsare i Enköping som höll ögonen på vad jag gjorde och berättade vad jag skulle göra!
Så jag har inte sagt att jag kan detta men jag har gjort på detta sätt!
OK?!?

Riktade upp en vanlig stålram för ett par år sedan, det gyllene trixet är tvingar, många tvingar och värme som sagt var...

RSV_R skrev:
Det tackar jag för!! Ska testas imorgon. :tummenupp

Men ta det försiktigt....
Om man värmer på utav h...
Så ser man hur alut blir simmigt i ytan ( finns säkert en specifik temp för detta men kan inte briljera med den!)
Och vipps så är allt borta och ligger i en pöl på golvet !

Det blir troligen lite missfärgningar i eloxeringen av värmen!

AL är svår att härda, måste blanda med andra ämnen, men de har de säkert gjort.
annars har de väl härda genom kalldragning, kolla om du ser "Spår" i materialt, sysn det såna spår så ksa du inte värma upp materialet!
men böj inte för mycket fram o tillbaka då AL inte uppvisar utmattningsbrott.

lycka till annars!

Om du känner dig osäker så åk och prata med snus (mc-teknik) han har bra koll på vad du ska göra. Om det behövs så har han en riktig riktbänk för att räta hela bågen. ;)

Det tar 4-5 dagar för alut att få tillbaka sin härdning, så det är nog inte bra att belasta på en vecka, om du hade tängt köra direkt.....

Jag riktade min första gången med ett långt spett och spännband. Och en bärande pelare i garaget. Och en kompis som hjälpte till såklart.
Han blev svettig och jag skrek glada tillrop när han jobbade.
Den blev tillräckligt rak för att kunna få på en "moddad" glasfiberkuts och det inte känndes snett när man satte sig på hojen.

MrGooFy skrev:
Om du känner dig osäker så åk och prata med snus (mc-teknik) han har bra koll på vad du ska göra. Om det behövs så har han en riktig riktbänk för att räta hela bågen. ;)

Går det att rikta en modern aluram som fått sig en smäll i styrhuvudet??
MC-teknik vart ligger det??

maxximus skrev:

Nja en del företag åtar sig det fast de allra flesta bara skakar på huvet och säger att det aldrig blir bra. Jag är nog också benägen att säga att det blir ingen hit att rikta en huvudram som blivit sne i styrhuvet.

maxximus skrev:

Möjligt är det...
Men det är svårt att få det bra!

Ramen är ju inte bara en yttre profil utan har ofta typ ett längstgående fackverk innuti för att bli mer vridstyvt!
Så tex att köpa en ny ram blir nog bättre än att rikta!
Alternativt köpa en skrotad ram och bygga ihop hojen på den!

Kamikaze kid skrev:
Möjligt är det...
Men det är svårt att få det bra!

Ramen är ju inte bara en yttre profil utan har ofta typ ett längstgående fackverk innuti för att bli mer vridstyvt!
Så tex att köpa en ny ram blir nog bättre än att rikta!
Alternativt köpa en skrotad ram och bygga ihop hojen på den!

Jag tänkte just köpa en skrotad ram, men den e sne i styrhuvudet!!:((
Måste göras vid = riktas, frågan e bara om det går att göra det bra, om det överhuvudtaget e lönt??

maxximus skrev:
Jag tänkte just köpa en skrotad ram, men den e sne i styrhuvudet!!:((
Måste göras vid = riktas, frågan e bara om det går att göra det bra, om det överhuvudtaget e lönt??

Rekomenderar dig att leta efter en annan ram i så fall!

Vad är det för hoj?

maxximus skrev:

Jag vet faktiskt inte.

Mc-teknik är en lokal mc-firma i Borås och han som äger firman är enligt många Borås bästa mc-mekaniker, han har bland annat blivit utsedd till Sveriges bästa Honda-mek några gånger.

RSV_R skrev:
Har för tillfället en relativt sned bakram. Skulle nog behöva rikta tillbaka ca: 3 cm. Någon som vet hur man lättast gör detta? Ramen är en kortad variant som endast sitter på Mille R modellen. Den slutar alltså precis bakom förarens röv.

Har testat att med våld bryta tillbaka den, men då den är så kort blir hävarms principen rätt dålig....

Ska man värma? Är inte alun härdad på något vis så man sabbar den genom att tillfoga värme?

(bakramens fästpunkter till ramen ser ut som på vilken japps som hellst, 4st skruvar alltså)

Nu vet jag inte om du har tillgång till TIG men om du har det så är det inget problem.

Om det är fyrkantsprofiler så kan du antingen rikta med hävarmar, men alu kommer nog att spricka så du får lägga i med svetsen.

Annars kan man såga igenom halva profilröret med ett sågblad eller trissa (1-2mm) och böja röret så glipan går igen igen. och sen lägga igen med svetsen.

Lyckades laga denna hoj med den tekniken även fästena till dämparen.
(sprickan på bilden). :banana

Bifogat

• Min rsv mille.jpg
    Min rsv mille.jpg
    68.5 KB · Visningar: 181
*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back