Rikta bakdel av ram

Az0nic

I live to ride
Gick med
22 Jun 2010
Hoj
Yamaha YZF750R -95 Yamaha YZF R1 -01
Efter krasch har bakdelen av ramen på min r1a blivit sne.

Vissa förespråkar ju att man inte skall rikta ramar, men iochmed att det "bara" är bakdelen av ramen kan det väl inte vara någon större fara?
Fattar själv att det kanske inte är så bra om det är någon del av ramen som utsätts för gigantiska påfrestningar, men bakdelen är väl ändå den del som är minst påfrestad.

Vilken metod tycker de som har gjort liknande ingrepp är lättast?

Har läst om så många olika sätt, så skulle vilja ha tips från någon som kan sånt här angående om man ska värma eller ej, och hur mycket man skall värma i så fall.

Bifogar lite bilder på min ram så ni har en hum om vad som skall göras.

Har du inte gjort något liknande så svara ej helst.

Edit: Det som för närvarande är planerat är att ta bort bakhjulet och med typ domkraft pressa upp den vänstra delen av ramen tills dem står lika.
Hur jag sedan ska få hela ekipaget mer åt vänster (bakifrån sett) har jag inte klurat ut någon metod för än.

Bifogat

• IMG_1348 - Copy.jpg
    IMG_1348 - Copy.jpg
    257 KB · Visningar: 79
  • IMG_1349 - Copy.jpg
    IMG_1349 - Copy.jpg
    249.8 KB · Visningar: 75
  • IMG_1350 - Copy.jpg
    IMG_1350 - Copy.jpg
    246.4 KB · Visningar: 62
Last edited:
Jag har läst om fall där bakdelen mer deformerad än sådär och de lyckats rikta den. Jag tycker inte din ser speciellt deformerad ut så det betyder att det borde gå bra att rikta den om man resonerar så!? :näsblod

Personligen tycker jag den metoden verkar lite väl brutal, hade helst gjort det under lite mer kontrollerade omständigheter.

Använd musklerna i armarna ist för hjärnan. Bara att ta i. Ser ju inte alls ut att vara någon fara:)

Börjar du försöka vrida bakramen med domkraft så kommer du bara lyfta hojen, ingenting kommer att vrida sig i bakramen. I med ett järnrör/järnspett/45*45-regel och bänd istället. Skulle du lyckas få av en svets mot huvudramen så är det ju bara att snacka med tex Rolle Rotax här å få det fixat.

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard