Rikta 3G antenn?

Mekus

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HyrKalsong 650 GT Comet
Jag bor så illa till att jag inte har mottagning på 3G med den vanliga (huawei?)"pucken" utan har skaffat en 3G router med yttre antenn som ska riktas mot en sändare.
Dessvärre så måste den riktas väldigt exakt.
Firman som jag handlade hos har inte tid att komma ut och ställa in den inom den närmaste tiden så min fråga är: Vart hittar jag ett hjälpprogram som talar om vart jag ska rikta antennen?
Existerar sådana program eller måste man ha ett speciellt instrument?

Hur långt är avstådet?
Fri sikt?

Annars finns det hjälpprogram som visar signalstyrkan med en grafisk indikator...
Med hjälp av den skulle du kunna rikta in den "optimala" vinkeln.
Vad programmet/-en heter vet jag dessvärre inte.

Vilken operatör har du?

Vet att vi på Telia har en mätare i vårat Connect program.

Så isåf är det ju bara att sätta en polare vid datorn, o så riktar du antennen på hans kommando :tummenupp !

Annars har ja tyvärr inget tips :gnissla

Programmet heter TEMS. Dock räcker inte detta. Du måste även ha handterminal ( mobil ) med TEMS programvara sammankopplat med mjukvaran i din PC. Detta är dock ett väldigt exakt mätinstrument som används i optimering av nätet. Betvivlar starkt att den firma du köpte antennen och routern av kan rikta in den åt dig...

Men....även om du hittar en "site" ( basstation ) så är 3G nätet dynamiskt. Räckvidden från en site justeras med antalet anslutna på just den siten. Fler anslutna - kortare räckvidd.
Om du inte är väldigt nära basstationen så är du tyvärr dåligt hjälpt av den router och antenn du köpt.

Last edited:
Programmet heter TEMS. Dock räcker inte detta. Du måste även ha handterminal ( mobil ) med TEMS programvara sammankopplat med mjukvaran i din PC. Detta är dock ett väldigt exakt mätinstrument som används i optimering av nätet. Betvivlar starkt att den firma du köpte antennen och routern av kan rikta in den åt dig...

Men....även om du hittar en "site" ( basstation ) så är 3G nätet dynamiskt. Räckvidden från en site justeras med antalet anslutna på just den siten. Fler anslutna - kortare räckvidd.
Om du inte är väldigt nära basstationen så är du tyvärr dåligt hjälpt av den router och antenn du köpt.

Ajdå. Närmaste masterna ligger 6-6,5 km från mig. Men dom är skymda så jag får ratta in en som ligger längre bort.
Vart får jag tag i "TEMS"?
Firman som jag köpte grejerna av var ute i slutet av förra veckan. Dom ställde antennen på den bästa mottagningen som dom kunde hitta och nu fungerar det... Sådär, jag gjorde tre mätningar igårkväll och hade som högst en hastighet av (håll i er nu) 74,4 kb/s

Jag ska förlänga röret som antennen sitter på för att förhoppningsvis hitta bättre täckning men jag börjar få en lite lätt förtvivlad känsla

TEMS tillhandahålls och licensieras av ERICSSON ///

Men maximala kapaciteten är Uplink 64 kbps och Downlink 144 kbps.
Förväntade är ca 20 kbps up och 72 kbps ner.
74,4 får du vara mycket nöjd med!

TEMS tillhandahålls och licensieras av ERICSSON ///

Men maximala kapaciteten är Uplink 64 kbps och Downlink 144 kbps.
Förväntade är ca 20 kbps up och 72 kbps ner.
74,4 får du vara mycket nöjd med!

:va
Skämtar dom på mig april? Vad hände med upp till 3,6 mbits som skulle ändras till upp till 7,2 mbits i mitten av oktober?

Nejdå...det stämmer det dom säger. Jag som yrar lite bara...hehe
Just nu är det 384 kbps downlink och 64 kbps uplink som gäller (gynnsam radiomiljö).

I och med HSPA (Turbo 3G) så kommer det vara 7,2 mbps downlink, osäker på uplänken.

Nejdå...det stämmer det dom säger. Jag som yrar lite bara...hehe
Just nu är det 384 kbps downlink och 64 kbps uplink som gäller (gynnsam radiomiljö).

I och med HSPA (Turbo 3G) så kommer det vara 7,2 mbps downlink, osäker på uplänken.

Är inte det 1.4 Mbps på uplänken:va

JohnVanB

Så chansen för en privat hemmapulare som mig att få tag på TEMS är i det närmaste obefintlig?

HSDPA (Turbo 3G) är bara en benämning av att man har gjort speedat upp DL.
Från början va HSDPA 3.6 Mbps för att mobilerna / modemen till datorerna inte klarade mera, nu har man lanserat ny enheter ock kan därför komma upp i högre DL hastigheter, dvs just nu teoretiskt 7.2 Mbps. Detta kommer dock att öka med tiden.

UL är idag ~1.4 Mbps, men kommer innom en snar framtid att även den öka då HSUPA lanseras, då kan det bli ända upp till 5.74 Mbps, under gynnsamma förhållanden.

För att lösa dina problem så skulle jag sattsa på en 3G repeater, det borde ge bättre täckning och högre fart.

även om du hittar en "site" ( basstation ) så är 3G nätet dynamiskt. Räckvidden från en site justeras med antalet anslutna på just den siten. Fler anslutna - kortare räckvidd.

Visst 3G nätet är dynamiskt, men det är inte så att man justerar räckvidden beroende på hur många som är anslutna.:mattias

Lek med tanken att du har två basstationer som gränsar till varandra, deras räckvidd täcker lite över varandra så att du skall kunan prata i telefon fast du rör dig från punkt A tilll B, säg nu att det skulle va jättemånga användera så att "räckvidden" kryper, det skulle i så fall betyda att det skulle kunna bli ställen som det inte finns täckning vid vissa tillfällen. I så fall skulle ditt samtal kopplas ner om du gick mellan A och B vid ett sådant tillfälle.

Dock är 3G dynamiskt i meningen att det inte använder full signalstyrka (effekt) hela tiden. Jämför med 2G (GSM) där skickar man en lika stark signal till mobilen oavsett hur långt från mobilmasten man befinner sig, mendans man i 3G utföre mätningar hela tiden för att bara skicka exakt den effekt som behövs för att nå fram till mobilen.
Det är också dynamiskt i den mening att man kan bestämma vilka användare som skall få kapacitet, detta kan bero på hur operatören ställer in sina basstationer.
Tex kan det det va inställt så att alla som surfar får lika hög hastighet, det finns även en annan inställning som säger att den som har bäst täckning för högst för att på så vis bli klar med sin del snabbare och sen ge kapacitet till dom som har sämre täckning. Kort o gott, det är helt enkelt jäkligt komplicerat.

Last edited:
3207724 Visst 3G nätet är dynamiskt, men det är inte så att man justerar räckvidden beroende på hur många som är anslutna.:mattias

Lek med tanken att du har två basstationer som gränsar till varandra, deras räckvidd täcker lite över varandra så att du skall kunan prata i telefon fast du rör dig från punkt A tilll B, säg nu att det skulle va jättemånga användera så att "räckvidden" kryper, det skulle i så fall betyda att det skulle kunna bli ställen som det inte finns täckning vid vissa tillfällen. I så fall skulle ditt samtal kopplas ner om du gick mellan A och B vid ett sådant tillfälle.

Dock är 3G dynamiskt i meningen att det inte använder full signalstyrka (effekt) hela tiden. Jämför med 2G (GSM) där skickar man en lika stark signal till mobilen oavsett hur långt från mobilmasten man befinner sig, mendans man i 3G utföre mätningar hela tiden för att bara skicka exakt den effekt som behövs för att nå fram till mobilen.
Det är också dynamiskt i den mening att man kan bestämma vilka användare som skall få kapacitet, detta kan bero på hur operatören ställer in sina basstationer.
Tex kan det det va inställt så att alla som surfar får lika hög hastighet, det finns även en annan inställning som säger att den som har bäst täckning för högst för att på så vis bli klar med sin del snabbare och sen ge kapacitet till dom som har sämre täckning. Kort o gott, det är helt enkelt jäkligt komplicerat.
Nja, riktigt så funkar det inte serru. Det är faktiskt så att räckvidden krymper med antalet användare, cellen krymper alltså. Det beror inte bara på den högre frekvensen att man byggt 3G nätet så mycket tätare än 2G. 3G cellerna överlappar varandra väldigt mycket där det är hög trafik.
Och det uppstår faktiskt sådana luckor som du påstår. Dock inte med call loss som följd.
3G näten är idag relativt överdimensionerade i storstäderna då 3G inte riktigt fick den explosionsartade start operatörerna önskade. I övrigt så funkar dynamiken som du nämner.

Sedan det du nämner i övrigt att det i 2G nätet är icke dynamiskt är helt och hållet fel. 2G-nätet ( som numera till 90 % är 2,5G, iallafall Telia ). Basstationerna och även telefonerna anpassar hela tiden effekten efter avståndet till närmaste cell och basstation.

Detta är inte alls så komplicerat tycker jag iallafall, men så jobbar jag med skiten också...:)

Bla på nätet? Så den finns på andra ställen oxå....
Jag var bara lite fundersam för jag kännde inte igen siffrorna (det är nog bara jag som är dåligt uppdaterad.

Tack för länken.

Ingen orsak, ja det finns även i de dukument jag har på jobbet ;)

Nja, riktigt så funkar det inte serru. Det är faktiskt så att räckvidden krymper med antalet användare, cellen krymper alltså. Det beror inte bara på den högre frekvensen att man byggt 3G nätet så mycket tätare än 2G. 3G cellerna överlappar varandra väldigt mycket där det är hög trafik.
Och det uppstår faktiskt sådana luckor som du påstår. Dock inte med call loss som följd.
3G näten är idag relativt överdimensionerade i storstäderna då 3G inte riktigt fick den explosionsartade start operatörerna önskade. I övrigt så funkar dynamiken som du nämner.

Sedan det du nämner i övrigt att det i 2G nätet är icke dynamiskt är helt och hållet fel. 2G-nätet ( som numera till 90 % är 2,5G, iallafall Telia ). Basstationerna och även telefonerna anpassar hela tiden effekten efter avståndet till närmaste cell och basstation.

Detta är inte alls så komplicerat tycker jag iallafall, men så jobbar jag med skiten också...:)

Du har förståss helt rätt, måste fått tillfälligt hjärnsläpp, visst är det så att den cellen ökar och minskar med lasten, dock inte speciellt mycket i diameter, men den gör det. Tack för rättningen

Vad är det för en mojäng, vart hittar jag en sådan och vad kan den kosta?

Finns bla här: http://www.mobinet.se/Pages/ShowProduct.asp?ProductId=16149
Dock är dom väldigt dyra .... men det borde hjälpa upp situationen lite, dock vet jag inte vart du bor, det kan hända att där du bor är inte hsdpa utbyggt ännu ...

Last edited:
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!