Rikta 0,3mm skevt centrum på bromsskiva?

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
.......
Känns vibrationer vid broms så jag mätte upp skivan.
Skivan är från en GSXR600. Endast en av "ekrarna" i navet är 0,3mm skev. (ytterligare en eker är kanske 0,1mm skev men det är väl inte nått att bry sig om?)

Vem/vilken kan rikta detta åt mig i Sthlm/Uppsala/V-ås

Vad som inte framgår av ditt inlägg är om bromsbeläggens anläggninsta är skevt i förhållande till monteringsytan (mot fälgen), eller så missuppfattade jag ditt inlägg!?

Om så är fallet kan du nog glömma det hela! Jag prövade med att slipa en bromsskiva bak till min ga: VFR-89 och slarvade en aning i uppriktningen med 0,05 mm vilket känndes mycket tydligt när jag var klar. Jag tvingades alltså byta skiva!

Nu för tiden finns det dock väldigt bra piratskivor som är bra mycket billigare än original. Vilket kanske kan vara en liten tröst!

Mvh!
// Niklas

Avarage skrev:
Vad som inte framgår av ditt inlägg är om bromsbeläggens anläggninsta är skevt i förhållande till monteringsytan (mot fälgen), eller så missuppfattade jag ditt inlägg!?

Om så är fallet kan du nog glömma det hela! Jag prövade med att slipa en bromsskiva bak till min ga: VFR-89 och slarvade en aning i uppriktningen med 0,05 mm vilket känndes mycket tydligt när jag var klar. Jag tvingades alltså byta skiva!

Nu för tiden finns det dock väldigt bra piratskivor som är bra mycket billigare än original. Vilket kanske kan vara en liten tröst!

Mvh!
// Niklas

Och jag är inte med på vad du menar.
Det som är skevt är en av dom 6-8ekrarna i aluminium som centrumet är uppbyggt av.

WestW skrev:
Det som är skevt är en av dom 6-8ekrarna i aluminium som centrumet är uppbyggt av.

= kransen.

.... men borde inte det spel som finns i nitarna låta skivan flyta så pass mycket att skivan trots det är "o-skev"/o-påverkad ? Kan du utesluta att skivan verkligen inte är skev och att det bara är kransen som tiltad ?

WestW skrev:
Och jag är inte med på vad du menar.

Kastar skivan? Dvs. pulserar det i bromsgreppet när du bromsar? I så fall måste skivan bytas eller slipas/riktas viket ställer mycket höga noggrannhetskrav.

Hoppas jag var tydligare den här gången!?

Edit: Stavfel!

Mvh!
// Niklas

WestW skrev:
Känns vibrationer vid broms så jag mätte upp skivan.
Skivan är från en GSXR600. Endast en av "ekrarna" i navet är 0,3mm skev. (ytterligare en eker är kanske 0,1mm skev men det är väl inte nått att bry sig om?)

Vem/vilken kan rikta detta åt mig i Sthlm/Uppsala/V-ås

kolla med Linden här på SH, han fixar med sånt. :tummenupp

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt