Wiseguy
Medlem nr.8 sen starten
- Gick med
- 6 Mar 2003
- Hoj
- Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ja.Så det är säkert och inte farligt att ta sig fram mellan bilar och filer uppe på linjemarkeringen.
Efter att ha kört hoj en stund lär man sig det som kallas att läsa av trafiken. Man lär sig hur bilister beters sig och kan anpassa sitt beteende därefter.Samtidigt säger man att om någon bilist som förmodligen inte förväntar sig att den ska få t ex en 1100 cc sidan om sig på ett frimärkes avstånd från en av bildörrarna och ser det som en farlig trafiksituation har man ansvar som mc förare att förhindra detta.Hur då !?.Är man tankeläsare som mc förare nu med och kan göra temporära tidshopp mellan t ex bilar !?.
Klart man tar en risk, men det gör du ju även när du rullar ut hojen ur garaget. Det är upp till dig att anpassa dig efter trafiken och lära dig att hantera och minimera dessa risker.Jag vet att om jag kör mellan stillastående / sakta rullande bilar på rad så tar jag också en risk att någon kan öppna en dörr, någon kan göra ett försök att plötsligt byta fil när de förmodligen inte förväntat sig en uppdykande missil på två hjul mellan dessa bilar.
Alla är vi väl en massas pojkar från början.Jag vet också att det är jag som slår mig svårt så jag ger inte ett jota för dessa snubbars skitsnack om att det är säkert med line splitting.Att mc förare sedan gör det är en helt annan femma för dessa mammas poljkar i videon har definitivt aldrig legat på en akut som jag gjort efter en svår vurpa pga av att man räknade med att precis alla andra såg att just jag kom körandes på ett sätt som man knappast förväntade sig.Weirdo snack och inget annat.
Det är en risktagning helt klart, men ändock något som inte är farligare än du gör det till.Som sagt, jag har kört om på insidan och mellan bilar men att påstå att det är säkert är rena dumheten.Det är en kalkylerad risktagning, speciellt på två hjul.Ofta funkar det bra men ibland händer det att man råkar riktigt illa ut.Inte ett ord om detta i filmen.
Det där stämmer ju inte riktigt. På motorväg är det vänster sida som gäller, men på t.ex landsväg då det finns två filer och de går till t.ex centrum öst och den andra centrum väst så är det lagligt att köra om i högerfilen. Finns även andra undantag på, har för mig att på vägar med max 70km/h ( kanske var 50)i tillåten hastighet får du köra om till höger.De nämner att det är lagligt i alla länder. Kanske det. Men så som de kör är INTE lagligt i sverige.
Här får man bara köra om fordon till vänster.
I samma fil får man köra om till vänster.
Glider din cykel över i vänstra filen när du kör om kör du egentligen om bilarna i vänster fil på höger sida. Och detta är strängt olagligt.
Alltså: Ska man Lane-splitta ska du ligga i vilken fil du vill. Inte byta fil hela tiden. Samma fil och köra om bilarna till vänster utan att gå över till en fil vänster om dig. Kör om fordon till vänster i SAMMA fil.
IT IS THE LAW!
Det där stämmer ju inte riktigt. På motorväg är det vänster sida som gäller, men på t.ex landsväg då det finns två filer och de går till t.ex centrum öst och den andra centrum väst så är det lagligt att köra om i högerfilen. Finns även andra undantag på, har för mig att på vägar med max 70km/h ( kanske var 50)i tillåten hastighet får du köra om till höger.
Jo det är riktigt att man får köra om till höger i dessa fall men jag är inte så säker på att det gäller "i samma fil" utan det är nog så att fordon i höger fil får passera fordon i vänster fil.Vid tät köbildning eller på vägar med 70km/h eller lägre får man köra om på höger sida.
Fel! Livet är en sexuellt överförbar sjukdom med 100% dödlighetLivet är en risk man kan dö...
Nejdå, sånt gör jag så det räcker åt andraEller var meningen att jag skulle citera en paragraf...
Synd för det vore intressant att se vad som stöder ditt påstående, jag hoppas nämligen att du har rätt. Själv har jag inte hittat annat om "omkörning" och "passera" i Trafikförordningen än det jag refererat till ovan i inlägg #10.Detta är helt lagligt i Sverige: ...
...tyvärr orkar jag inte leta upp några lagar men om någon har lust så kan ni väl länka lagar som säger emot mig =)
Synd för det vore intressant att se vad som stöder ditt påstående, jag hoppas nämligen att du har rätt. Själv har jag inte hittat annat om "omkörning" och "passera" i Trafikförordningen än det jag refererat till ovan i inlägg #10.
Få se om jag orkar sätta mig och lusläsa Trafikförordningen
den där boken med trafiklagar är typ 5-6cm tjock och det finns väldigt mkt lagar i den =) Men jag kan be min gamla trafik skola ta fram dem när jag kommer till svea land =)
SMC:s tips:
- Det finns inget förbud att köra om ett fordon i ditt eget körfält på vänster sida. Men, kör du om i samma körfält ska du ha ett säkerhetsavstånd till den du kör om. Du har ingen självklar rätt att använda utrymmet.
- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.
- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon du kör om.
- Kör om på ett sätt som inte skrämmer upp dina medtrafikanter eller irriterar dem i onödan.
- Tänk framåt på vad bilisterna kan tänkas göra så minimerar du risken. Bilister kan göra plötsliga filbyten, öppna bildörrarna eller helt enkelt tränga dig eftersom man inte vill att du ska komma fram före i kön.
- Kör in bakom närmaste bil i kön när kön börjar röra sig snabbare och följ flödet.
- Använd blinkers vid filbyten.
- Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön.
- Använd varningsblinkers eller bromsljus för att de som kommer bakifrån ska upptäcka kön snabbare.
![]() |
MC-mässan 2026
MC-Mässan är tillbaka 23–25... |
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |