Video RideApart: How and Why Motorcycle Lane Splitting is Safe and Good

Så det är säkert och inte farligt att ta sig fram mellan bilar och filer uppe på linjemarkeringen.Samtidigt säger man att om någon bilist som förmodligen inte förväntar sig att den ska få t ex en 1100 cc sidan om sig på ett frimärkes avstånd från en av bildörrarna och ser det som en farlig trafiksituation har man ansvar som mc förare att förhindra detta.Hur då !?.Är man tankeläsare som mc förare nu med och kan göra temporära tidshopp mellan t ex bilar !?.

Jag vet att om jag kör mellan stillastående / sakta rullande bilar på rad så tar jag också en risk att någon kan öppna en dörr, någon kan göra ett försök att plötsligt byta fil när de förmodligen inte förväntat sig en uppdykande missil på två hjul mellan dessa bilar.Jag vet också att det är jag som slår mig svårt så jag ger inte ett jota för dessa snubbars skitsnack om att det är säkert med line splitting.Att mc förare sedan gör det är en helt annan femma för dessa mammas poljkar i videon har definitivt aldrig legat på en akut som jag gjort efter en svår vurpa pga av att man räknade med att precis alla andra såg att just jag kom körandes på ett sätt som man knappast förväntade sig.Weirdo snack och inget annat.

Som sagt, jag har kört om på insidan och mellan bilar men att påstå att det är säkert är rena dumheten.Det är en kalkylerad risktagning, speciellt på två hjul.Ofta funkar det bra men ibland händer det att man råkar riktigt illa ut.Inte ett ord om detta i filmen.

Så det är säkert och inte farligt att ta sig fram mellan bilar och filer uppe på linjemarkeringen.
Ja.
Det är de hastiga stoppen som är farliga, inte färden i sig.

Samtidigt säger man att om någon bilist som förmodligen inte förväntar sig att den ska få t ex en 1100 cc sidan om sig på ett frimärkes avstånd från en av bildörrarna och ser det som en farlig trafiksituation har man ansvar som mc förare att förhindra detta.Hur då !?.Är man tankeläsare som mc förare nu med och kan göra temporära tidshopp mellan t ex bilar !?.
Efter att ha kört hoj en stund lär man sig det som kallas att läsa av trafiken. Man lär sig hur bilister beters sig och kan anpassa sitt beteende därefter.
Givetvis är inte detta tankeläsning, men ju mer man tränar desto bättre blir man på det.
Kör du dessutom så att det är en frimärkes avstånd till bilen har du missbedömd situationen och borde inte köra där.

Jag vet att om jag kör mellan stillastående / sakta rullande bilar på rad så tar jag också en risk att någon kan öppna en dörr, någon kan göra ett försök att plötsligt byta fil när de förmodligen inte förväntat sig en uppdykande missil på två hjul mellan dessa bilar.
Klart man tar en risk, men det gör du ju även när du rullar ut hojen ur garaget. Det är upp till dig att anpassa dig efter trafiken och lära dig att hantera och minimera dessa risker.
Sen tycker jag du klankar ned väldigt hårt på sporthojar och använder retorik som Tingvall och kompani oftast brukar stå för. För det är väl ingen raktemotor du har i hojen?

Jag vet också att det är jag som slår mig svårt så jag ger inte ett jota för dessa snubbars skitsnack om att det är säkert med line splitting.Att mc förare sedan gör det är en helt annan femma för dessa mammas poljkar i videon har definitivt aldrig legat på en akut som jag gjort efter en svår vurpa pga av att man räknade med att precis alla andra såg att just jag kom körandes på ett sätt som man knappast förväntade sig.Weirdo snack och inget annat.
Alla är vi väl en massas pojkar från början.
Wes Silers senaste krash där han enligt bildbevis ligger på en akut: http://hellforleathermagazine.com/2012/10/why-wearing-jeans-on-a-motorcycle-is-a-really-bad-idea/ (Gillar du inte blod så klicka inte på länken)

Som sagt, jag har kört om på insidan och mellan bilar men att påstå att det är säkert är rena dumheten.Det är en kalkylerad risktagning, speciellt på två hjul.Ofta funkar det bra men ibland händer det att man råkar riktigt illa ut.Inte ett ord om detta i filmen.
Det är en risktagning helt klart, men ändock något som inte är farligare än du gör det till.

Sjukt random, fick du också upp denna på Recommended på Youtube :D?

Bra video och jag håller med, det är korrekt och "säkert" i den mån, du som förare får kontroll och ska läsa av övrig trafik. Sen kan alltid någon öppna eller dörr eller byta fil hastigt men lane splitting är inte menat att du bränner i 90km/h förbi köerna heller...du hinner stanna om något händer i 99% av fallen.

De nämner att det är lagligt i alla länder. Kanske det. Men så som de kör är INTE lagligt i sverige.

Här får man bara köra om fordon till vänster.
I samma fil får man köra om till vänster.
Glider din cykel över i vänstra filen när du kör om kör du egentligen om bilarna i vänster fil på höger sida. Och detta är strängt olagligt.

Alltså: Ska man Lane-splitta ska du ligga i vilken fil du vill. Inte byta fil hela tiden. Samma fil och köra om bilarna till vänster utan att gå över till en fil vänster om dig. Kör om fordon till vänster i SAMMA fil.

IT IS THE LAW!

Nu har jag inte kört själv i London och Paris men jag har varit i dessa 2 städer ett par ggr i tjänsten och reagerade på hur mycket mer accepterade 2-hjulingarna verkar vara i trafiken där.
Till skillnad från Sverige där det nästan alltid är nån bilist som som försöker stänga utrymmet om denne ser en MC i backspegeln som försöker smyga mellan bilarna i en kö så verkar man snarare öppna upp för att underlätta lane splitting i dessa städer.
Särskilt i London reflekterade jag över att de bilarna som låg i vänster fil gärna låg lite extra åt vänster (inom filen) och vise versa i höger så det fanns väldigt mycket plats mellan bilarna.
Vid ett rödljus gled alla 2-hjulingar förbi fram till linjen och försvann så fort det blev grönt.

Utan att själv ha provat på att köra i någon av dessa städer skulle jag vilja påstå att det verkar säkrare att köra mellan bilarna i dessa storstäder än vad det i.a.f. är härikring där jag bor.

Kan det möjligen bero på att det är MC-fritt i trafiken 3-6 månader i större delen av det här landet eller är det jantelagen som spökar?

Last edited:
De nämner att det är lagligt i alla länder. Kanske det. Men så som de kör är INTE lagligt i sverige.

Här får man bara köra om fordon till vänster.
I samma fil får man köra om till vänster.
Glider din cykel över i vänstra filen när du kör om kör du egentligen om bilarna i vänster fil på höger sida. Och detta är strängt olagligt.

Alltså: Ska man Lane-splitta ska du ligga i vilken fil du vill. Inte byta fil hela tiden. Samma fil och köra om bilarna till vänster utan att gå över till en fil vänster om dig. Kör om fordon till vänster i SAMMA fil.

IT IS THE LAW!
Det där stämmer ju inte riktigt. På motorväg är det vänster sida som gäller, men på t.ex landsväg då det finns två filer och de går till t.ex centrum öst och den andra centrum väst så är det lagligt att köra om i högerfilen. Finns även andra undantag på, har för mig att på vägar med max 70km/h ( kanske var 50)i tillåten hastighet får du köra om till höger.

Det där stämmer ju inte riktigt. På motorväg är det vänster sida som gäller, men på t.ex landsväg då det finns två filer och de går till t.ex centrum öst och den andra centrum väst så är det lagligt att köra om i högerfilen. Finns även andra undantag på, har för mig att på vägar med max 70km/h ( kanske var 50)i tillåten hastighet får du köra om till höger.

Fast fotomangan skriver ju tydligt köra om fordon på höger sida i SAMMA fil. Det är så jag tolkat trafikförordningen när jag läst den. Så jag håller med fotomangan.

Vid tät köbildning eller på vägar med 70km/h eller lägre får man köra om på höger sida.

Jag ser inte hur man skulle kunna köra om en bil med en bil i samma fil på höger sida, har lagen verkligen tänkt på oss att det existerar motorcyklar i trafiken och skapat lagen kring detta :D:D *ironi*

Vid tät köbildning eller på vägar med 70km/h eller lägre får man köra om på höger sida.
Jo det är riktigt att man får köra om till höger i dessa fall men jag är inte så säker på att det gäller "i samma fil" utan det är nog så att fordon i höger fil får passera fordon i vänster fil.

Trafikförordningen Kap 3, 41§ säger följande
I följande fall anses det inte som omkörning när ett fordon i ett körfält passerar fordon i ett annat körfält
1. om körbanan har två eller flera körfält för färd i samma riktning och det är tät köbildning i alla körfält,
2. om körbanan är indelad i körfält för olika färdmål som är utmärkta med körfältsvägvisare, eller
3. om fordonen har placerats i skilda körfält i anslutning till en vägkorsning.

Den finns en paragraf i trafikförordningen som ställer till det vid "lane splitting" i Sverige och det är;
Kap3, 33§ Den förare som kör om skall lämna ett betryggande avstånd i sidled mellan sitt fordon och det fordon som körs om.

Svårt att hävda betryggande avstånd om man kör om i samma fil och den man kör om inte nästan står still så man själv bara kan rulla sakta förbi.

Last edited:
Livet är en risk man kan dö...

När jag var yngre visste jag inte vad som var rätt och fel. När jag blev äldre fick jag lära mig vad som var rätt och försökte leva efter det. Nu när jag är ännu äldre fattar jag ofta beslut själv om vad som är rätt och fel.

Grunden är att jag vill inte skada mig själv eller någon annan men jag måste leva och det är en risk (man kan dö!). Att köra hoj är för mig ett sätt att leva. Jag kör ca 6000 mil om året i bil och kanske ca 1000 mil på hoj och känner mig relativt rutinerad i trafiken (jag är lastgammal).

Orkar inte jaga paragrafer men tror på att man ska samarbeta i trafiken. Jag bryr mig inte om vad andra gör i trafiken så länge de inte sätter mitt liv eller andras i fara. Snabbare trafik släpper jag förbi och passerar själv de som är långsammare än jag. De två stora farorna som jag ser dagligen i trafiken är I-Fånen där alla ska uppdatera något forum (som FB el. SH) eller de som har en åsikt om andra och ska hindra eller skapa faror för att visa att någon annan gör fel.

Jag lane-splittar och kör för fort men där jag känner att det är säkert med tanke på ovanstående två risker. Men när jag från stillastående efter ca 10-11 sekunder har dubblat alla gällande hastigheter i Sverige känner jag att lever. Dock med förbehållet att inte medvetet skapa en fara för mig själv eller andra. Allt är en risk, men livet är en risk som jag kalkylerar med. Risken finns också att bli tagen för fortkörning på en rak stor väg väg med god sikt och lite trafik.

Eller var meningen att jag skulle citera en paragraf...

Last edited:
Härlig film och jag håller med om det mesta men tyvärr är det inte lagligt överallt i europa.

Förbjudet i Tyskland. Det är på gång att det ska tillåtas när det står still på Autobahn men vad jag vet så är det inte klart än.

I Frankrike är det heller inte tillåtet läste jag på en brittisk sida.

Det känner jag dock inte till :D utan jag vinkar glatt om någon enstaka bilist skulle bry sig.:tungan

Men i London är det ett måste och det vet alla även bilister. Heter filtering på engelska... Så här står det i The Highway Code https://www.gov.uk/using-the-road-159-to-203

• be aware of other road users, especially cycles and motorcycles who may be filtering through the traffic. These are more difficult to see than larger vehicles and their riders are particularly vulnerable. Give them plenty of room, especially if you are driving a long vehicle or towing a trailer

Där finns ingen Noll Vision utan man måste bry sig om motorcyklister...:banana
https://www.gov.uk/road-users-requiring-extra-care-204-to-225
204
The most vulnerable road users are pedestrians, cyclists, motorcyclists and horse riders. It is particularly important to be aware of children, older and disabled people, and learner and inexperienced drivers and riders.

Mera att bry sig om... https://www.gov.uk/vehicle-maintenance-safety-security
Petrol stations/fuel tank/fuel leaks. Ensure that, when filling up your vehicle’s tank or any fuel cans you are carrying, you do not spill fuel on the forecourt. Any spilled fuel should be immediately reported to the petrol station attendant. Diesel spillage is dangerous to other road users, particularly motorcyclists, as it will significantly reduce the level of grip between the tyres and road surface. Double-check for fuel leaks and make sure that - you do not overfill your fuel tank - the fuel cap is fastened securely - the seal in the cap is not torn, perished or missing - there is no visual damage to the cap or the fuel tank

Ja, jag har glidit mellan bilar i London tom klarat en uppkörning där:) London är inte det mest underbara på hoj kanske men det gör att man lära sig läsa trafiken. Så här kör inte jag på motorväg men resten är inte långt ifrån sanningen. Dubbla förgasare!!! :tungan http://www.youtube.com/watch?v=6CmaMZRRWlo
Utom slutet förståss...
Och man kommer upp en division, när jag kommit tillbaka till Sverige så märks det att det är korpserien vi spelar i, det går lååångsamt och trögt. (Men det måste det göra om vi ska hinna messa och prata i telefon samtidigt som vi kör)

Detta är helt lagligt i Sverige: Citerar ifrån mina MC-lärare när jag tog kortet 2011-12. "Ett körfält kan delas in i så många fordon de får plats i körfältet" en mittlinje där båda körfälten går i samma riktning är inte någon heldragen linje som man inte får köra på. Du får ligga så många fordon i bredd som de får plats på "din sida av vägen". dvs du får ligga två MC i bredd på en vanlig landsväg eller bil + mc i bredd på en något bredare landsväg utan att de är något olagligt, Du och bilen kör rent juridiskt sett i var sitt körfält och inte i samma.

*Du får köra om fordon på höger sida så länge inte hastigheten överstiger 70km/h (alltså begränsningen) Över 70km/h måste de högra körfältet leda till ett annat färdmål än de vänstra, då är det okej att köra om på höger sida, då kallas det inte längre omkörning, utan det heter "Passera"* Pratade med uppkörnings-handledaren om detta med och de är lagligt men de är inget de rekommenderar att man gör på en uppkörning då det inte är defensiv körning.

tyvärr orkar jag inte leta upp några lagar men om någon har lust så kan ni väl länka lagar som säger emot mig =)

Ska inte något pretto dyka upp här snart och ifrågasätta varför man har lite brådis?

Detta är helt lagligt i Sverige: ...

...tyvärr orkar jag inte leta upp några lagar men om någon har lust så kan ni väl länka lagar som säger emot mig =)
Synd för det vore intressant att se vad som stöder ditt påstående, jag hoppas nämligen att du har rätt. Själv har jag inte hittat annat om "omkörning" och "passera" i Trafikförordningen än det jag refererat till ovan i inlägg #10.

Få se om jag orkar sätta mig och lusläsa Trafikförordningen nån gång.

Last edited:
Synd för det vore intressant att se vad som stöder ditt påstående, jag hoppas nämligen att du har rätt. Själv har jag inte hittat annat om "omkörning" och "passera" i Trafikförordningen än det jag refererat till ovan i inlägg #10.

Få se om jag orkar sätta mig och lusläsa Trafikförordningen

den där boken med trafiklagar är typ 5-6cm tjock och det finns väldigt mkt lagar i den =) Men jag kan be min gamla trafik skola ta fram dem när jag kommer till svea land =)

SMC:s tips:

- Det finns inget förbud att köra om ett fordon i ditt eget körfält på vänster sida. Men, kör du om i samma körfält ska du ha ett säkerhetsavstånd till den du kör om. Du har ingen självklar rätt att använda utrymmet.
- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.
- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon du kör om.
- Kör om på ett sätt som inte skrämmer upp dina medtrafikanter eller irriterar dem i onödan.
- Tänk framåt på vad bilisterna kan tänkas göra så minimerar du risken. Bilister kan göra plötsliga filbyten, öppna bildörrarna eller helt enkelt tränga dig eftersom man inte vill att du ska komma fram före i kön.
- Kör in bakom närmaste bil i kön när kön börjar röra sig snabbare och följ flödet.
- Använd blinkers vid filbyten.
- Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön.
- Använd varningsblinkers eller bromsljus för att de som kommer bakifrån ska upptäcka kön snabbare.

SMC:s tips:

- Det finns inget förbud att köra om ett fordon i ditt eget körfält på vänster sida. Men, kör du om i samma körfält ska du ha ett säkerhetsavstånd till den du kör om. Du har ingen självklar rätt att använda utrymmet.
- I långsamma köer är det OK att byta fil eller ligga mitt på linjen om du gör det på ett säkert sätt.
- Anpassa hastigheten när du passerar en kö som rör sig. Skillnaden mellan din och köns hastighet bör inte vara högre än 10 km/h. Då har du chans att göra en bedömning av din omkörning för varje fordon du kör om.
- Kör om på ett sätt som inte skrämmer upp dina medtrafikanter eller irriterar dem i onödan.
- Tänk framåt på vad bilisterna kan tänkas göra så minimerar du risken. Bilister kan göra plötsliga filbyten, öppna bildörrarna eller helt enkelt tränga dig eftersom man inte vill att du ska komma fram före i kön.
- Kör in bakom närmaste bil i kön när kön börjar röra sig snabbare och följ flödet.
- Använd blinkers vid filbyten.
- Undvik att stå allra sist i en kö med tanke på att du sitter oskyddad på din motorcykel och kan råka riktigt illa ut om någon kör in i kön bakifrån. Försök placera dig och din motorcykel mellan bilarna i kön.
- Använd varningsblinkers eller bromsljus för att de som kommer bakifrån ska upptäcka kön snabbare.

ja precis. så länge det finns ett säkerhets avstånd mellan fordonen är det helt okej. en liten tankeställare då till alla som tvivlar på hur många körfält en väg har. Vägar utan mitt linje, vart går gränsen? (kan meddela att det inte är vid halva bredden) :tummenupp

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien