Ride height

moberg

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
kawasaki ZX10r
Finns det någon generell regel för ridehide på en R1a -05
Har 10mm uppstick på frambenen genom gaffelkronan och 6mm bak på en öhlin
Tycker dock att det fortfarande är en brottnings match att få ner hojen riktigt
i böjarna.
Ofta släpper det bak.
Har bra häng förövrigt.

//moberg

Last edited:
Hur är det med däcksprofiler?
Häng när cykeln är belastad?
Service av fjädringskomponenter?

Naturligtvis.

Prylarna är bra .
Är det en kombination av fram och bak eller ska man ta allt på ett ställe.
Tex gaffelben jämns med kronan och justera bara bak

Mät hänget fram och bak med förare för att avgöra om fjädrarna är lagom för din vikt. Är de för mjuka får du felaktig ride high när du väl kör även om det verkar bra obelastat.....

Nu är det kanske inte hela sanningen på en så pass krallig hoj men tänk på att om du ställer hojen för mycket på näsan så släpper det lättare bak. Släpper det för lätt bak kanske du ska höja fram/ sänka bak?
Hur hårt har du styrdämparen ställd? Ställ den så löst du bara vågar och se hur hojen beter sig.

....och kom ihåg markfrigången om du får för dig att dundersänka fram. Vissa hojar skrapar kåpor med en gång om man lyfter fjäderbenen för generöst.

sätt en oring eller plastrem på gaffelben och bakdämpare..... sätt komprestionen så lågt du kan fram för att få hojen mer att överstyra... bromsa in i kurva.... styva up den bak... hårdare fjäder... mer komp bak... hårdare komprestion schims i bakdämparen... ja det är de grejer jag kan komma på för att få hojen mer lättstyrd in i kurva förutom att ställa den på näsan(höja sadeln) och köpa lättare fälgar:)

Nu är det kanske inte hela sanningen på en så pass krallig hoj men tänk på att om du ställer hojen för mycket på näsan så släpper det lättare bak. Släpper det för lätt bak kanske du ska höja fram/ sänka bak?
Hur hårt har du styrdämparen ställd? Ställ den så löst du bara vågar och se hur hojen beter sig.

....och kom ihåg markfrigången om du får för dig att dundersänka fram. Vissa hojar skrapar kåpor med en gång om man lyfter fjäderbenen för generöst.

Jag har o-ring på båda ställen och det är bara några mm kvar dom bottnar alltså inte, Jag ska till knutstorp i juni jag får prova mig fram där.
Tack så länge.
//moberg

Kör också R1-05:tummenupp

Hade också 10mm ovan gaffelkronan å den ålade sig en hel del på Anderstorp:gnissla

har nu provat 5mm å tycker det blev mycket bättre:tummenupp

Är obsolut ingen fjädringsexpert men jag tyckte det blev stor skillnad på bara 5mm!

M V H Linus

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...