Rickmanagenten

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Någon som har koll på deras story? Stod och dreglade i skylten på Rutger Fuchs på det svunna 80-talet men vad var affärsiden egentligen? Byggde man nya ramar och komponenter kring beprövade motorer eller var det mest kosmetika, andra kåpor etc?

Finns det några "riktiga" Rickmanhojar kvar idag? Är det värda något?
 
Någon som har koll på deras story? Stod och dreglade i skylten på Rutger Fuchs på det svunna 80-talet men vad var affärsiden egentligen? Byggde man nya ramar och komponenter kring beprövade motorer eller var det mest kosmetika, andra kåpor etc?

Finns det några "riktiga" Rickmanhojar kvar idag? Är det värda något?

Det började med "The Hole in the Wall" som senare blev Rickmanagenten. Rickman tillverkade kompletta chassin förutom motor och elsystem. Lödningen av ramarna är rena konstverken. Väghållning och bromsar var avsevärt mycket bättre än originalhojarna. Senare importerade man även Bimota. Jag köpte min Rickman där 1981 och den har jag kvar ännu. Rickman tillverkade även tillbehörskåpor och t.o.m. toppboxar.
Här kan du se lite gamla annonser
http://web.telia.com/~u40116941/rickpics.htm
 
Det började med "The Hole in the Wall" som senare blev Rickmanagenten. Rickman tillverkade kompletta chassin förutom motor och elsystem. Lödningen av ramarna är rena konstverken. Väghållning och bromsar var avsevärt mycket bättre än originalhojarna. Senare importerade man även Bimota. Jag köpte min Rickman där 1981 och den har jag kvar ännu. Rickman tillverkade även tillbehörskåpor och t.o.m. toppboxar.
Här kan du se lite gamla annonser
http://web.telia.com/~u40116941/rickpics.htm


Ok. En CR 750 1981 i bra skick, kan det vara något?
 
Jag hade också 2st Rickman Kawasakis på 80,talet köpta av Olle Larsson på Rickman agenten.Kan hålla med om att kåporna var lite stora så jag byggde om den sista jag hade med kåpor från Bakker.Vilken sång det var i motorerna när man monterade DEVIL systemet som bara hade en tratt till ljuddämpare och slutade under fotpinnen.:yoparty :yoparty :yoparty

Kollade reg numret på den sista jag ägde för några år sedan,men det numret var numer en släpvagn så killen som köpte den av mig hade troligen skrotat den.Hade annars gärna köpt tillbaka den.
 
Kollade in bilderna lite på länken, http://web.telia.com/~u40116941/rickpics.htm, 80-tals sucker som man är :rolleyes:

Hittade följande text bland det man kunde välja till, och man får väl säga att dom var lite kaxiga när det gällde marknadsföringen iaf :)
Men, och detta är viktigt, man kan aldrig välja bort den förnicklade ramen av crommolystålrör som är bronslödd av ett par gamla gubbar som gjort det sedan bröderna Rickman vann VM med sina egna ramar. Man måste åxå ta den kraftiga svingen, Loockheeds dubbelverkande caliprar och en väghållning som en massproducerad robotsvetsad japanklump aldrig kan mäta sig med.
 
Last edited:
Retro, javisst! Och det finns ett antal på vägarna också.
Värdet kan jag tänka mig att det är si och så med, efterfrågan är ju tämligen begränsad då inte alla förstår att uppskatta originalitet :confused:
Gissar 20-40' beroende på skick.

Muscle Machine har nog tidernas fulaste kaross och värdelös sadel vid all form av acceleration, vill ha ! :tungan

Tyckte förresten att jag kände igen stuket på annonserna från mina gamla Martin-dito...
 

Bifogat

  • backside4 (Large).jpg
    backside4 (Large).jpg
    65.8 KB · Visningar: 275
Kulturgärning?? Nänä, helt egoistiska anledningar :D
Det kunde lika gärna ha varit en Rickman eller Harris jag snubblat över den där dagen för elva år sedan...
 
Last edited:
Kulturgärning?? Nänä, helt egoistiska anledningar :D
Det kunde lika gärna ha varit en Rickman eller Harris jag snubblat över den där dagen för elva år sedan...
Fast en kulturgärning är det ju lika fullt väl :rolleyes:

Borde ju egentligen betyda att du skulle kunna få bra spons på prylarna, men risken är väl att dom då snarare k-märker den, och att alla avsteg från originalet då blir förbjudna :D
 
Mer ögongodis.
Rickman Metisse:
metisse.jpg

En till:
metisse2.jpg

Triton triple?
Mvc-003s.jpg

Norvin:
rightBroadford.jpg

Hyde Harrier:
profilepic27717_1.gif
 
Last edited:
Men flattrack skall EGENTLIGEN köras med sidventilstwin.
57kr.jpg

Basta!

Men filmen var underbar, med störtsköna cyklar.
 
Last edited:
Men flattrack skall EGENTLIGEN köras med sidventilstwin.
Basta!

Men filmen var underbar, med störtsköna cyklar.

Jag veeet! Jag har en inramad bild på en KH750-sidfläskflattrackracer ovan min mekplats. Den har bara inte fastnat på Cyréns bilder ännu.... 80-talister...:5sure Men det är ju tack och lov en 4-kamsmotor i KH:n, besläktad med både Sportster och XR750 :tungan
 
Det började med "The Hole in the Wall" som senare blev Rickmanagenten. Rickman tillverkade kompletta chassin förutom motor och elsystem. Lödningen av ramarna är rena konstverken. Väghållning och bromsar var avsevärt mycket bättre än originalhojarna. Senare importerade man även Bimota. Jag köpte min Rickman där 1981 och den har jag kvar ännu. Rickman tillverkade även tillbehörskåpor och t.o.m. toppboxar.
Här kan du se lite gamla annonser
http://web.telia.com/~u40116941/rickpics.htm

Man minns affären på Luntmakargatan där man som fjortis dreglande genom skyltfönstret på dom otroligt sportiga hojarna med kromade ramar.
Dom tuffa grabbarna med jeans och skinpaj startade monster hojarna man drömde så där ska jag också göra :rolleyes:


Man har blivit gammal helt enkelt men inte i så att man känner det :hihi
 
Last edited:
Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Back
Top