Rickard Winblad tar steget upp till Svenska mästerskapen - Superstock 600!

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Ni kan kalla mig Mozz hädanefter :brynad :yoparty

twHIVTZ_d.jpg
:yoparty
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Svenska Endurancecupen Ring Knutstorp

lycklig efter tredjeplats.jpg

Då var säsongen igång av Svenska Endurancecupen och gissa om det gick BRA!?
Jag och Marcus Högström började måndagen klockan sju med en kylig löprunda runt banan. En löpruda som vi kanske inte var jättetaggade på men efter mindre gott kaffe till honom och jättegott te till mig så kändes livet lite bättre. Löprundan gjorde verkligen susen för sedan var vi uppvärmda inför kvalet som skulle gå kl 09:30. Vanligtvis så brukar jag känna mig lite stel och trött inför de tidiga kvalen men nu var det annorlunda!

Vi lottades in i första kvalgruppen med 18 andra förare. Vädret var väldigt fint men det var fortfarande kallt i backen. Drygt +6 grader i asfalten tydligen. Varken jag eller hojen kände sig hemma under kvalet och det var så mycket trafik att jag hade svårt att förstå hur man skulle kunna trycka in ytterligare 18 man till racet. Lite orolig var jag faktiskt huruvida det här skulle kännas genomförbart på ett vettigt sätt.
Jag, Marcus och Esa är förarna i Team THF Racing och eftersom jag och Maccan hade kört banan tidigare så valde vi att köra 10 minuter vardera så att Esa kunde få 25 minuters pangande för att lära sig att hitta runt. Stackarn hade jag aldrig varit här förut på sveriges roligaste bana :) Vår fantastiska depåpersonal såg till att vi kom in i rätt tid.

Min snabbaste tid låg på 1,09.2 vilket inte var speciellt askul. Mitt gamla personbästa låg på på 1,05.4 och efter Tjeckienresan så hade jag hoppats på att prestera bättre. Jag hade fått för mig att jag skulle bromsa vid 100m-skylten så under första varvet (efter utvarvet) så var jag ute i gruset och kunde konstatera att mitt minne varken är bra eller långt. Man skall bromsa betydligt tidigare.. Men jag fick mig ett gott skratt i hjälmen iaf! Tack och lov så körde Maccan två sekunder snabbare än jag och vi hamnade på 10:e startplats av 37 lag. Det var vi väldigt nöjda med!

Min hoj var väldigt orolig i inbromsningarna och jag hade lite svårt för förtroendet efter kvalet. Efter ett samtal med Jocke som var på plats så kunde han konstatera att det första jag behöver göra är att förlänga hjulbasen. Sagt och gjort så bytte jag bakdrev från 45 till 43 vilket även passade körningen betydligt bättre då jag under kvalet hade svårt att hitta rätt växel i kurvorna. Med två kugg färre så skulle jag få bättre flyt i körningen. Synd bara att jag inte hade möjlighet att testa ändringen innan racet!
Jag tog Le Mans-starten (en start där jag står på ena sidan bankanten, medan en ur teamet håller i den avstängda motorcykeln på andra sidan av bankanten) och jag fick en väldigt bra start. Jag kom in i första böj som tvåa och det kändes som att allting hade klaffat. Känslan var grym, hojen var mindre ostabil och jag trivs bra att ligga långt fram. Nu låg jag förvisso tvåa och innan första varvet var klart så hade jag blivit omkörd och nedflyttad till en tredjeplats, men jag kunde ändå inte hjälpa att jag kände mig som en vinnare :) Min första stint hade bestämts till 45 minuter och när jag kom in så låg vi fortfarande på en tredjeplats! På 14:e varvet så körde jag 1,05.4 och jag hade tangerat mitt gamla personbästa. Toppen, det gick går ju bra! Det var ändå 37 förare ute och det fanns inte en chans till ett fritt varv.

Marcus tog över och pangande in varv efter varv under hans 45 minuter långa stint. Snabb varv han också då han smällde till med 1,05.2 och alltså var snabbare än jag! Vi har en liten inofficiell tävling mot varandra och i Tjeckien på både Brno och Most så skiljde det inte många tiondelar mellan oss. Och trenden verkar hålla i sig. Vi är väldigt nära varandra i varvtiderna vilket är otroligt roligt och sporrande! Esa tog över rodret och körde riktigt jämna och fina tider han också och det skulle visa sig vara ett vinnande koncept! jämn och snygg körning utan ett enda misstag. Det är inte enbart tack vare oss förare utan vi hade ovärderlig hjälp från resten av teamet också. Åsa Carlström, Anna Adbring och Mattias Ödlund. De höll i allt runtomkring och såg till att vi förare kunde fokusera på körningen! Ovärderlig hjälp som var helt avgörande för slutresultatet!
Inför stint numero 2 som var planerad till 45 minuter, så hade jag slängt på ett bättre begagnat däck. Med Safety car ute under en stor del av vändan så blev jag invinkad efter 30 minuter vilket skulle ge oss en fördel gentemot att ligga ute och harva en kvart till. Sagt och gjort så svängde jag in och jag hvar inte riktigt nöjd med hojen. Jag styrde lite väl mycket med bakändan ut ur kurvorna och jag förstod inte riktigt varför. Däcket skall vara bra, det hade gått 65 minuter bara men greppet fanns inte riktigt där. Jag gick igenom känslan med hojen med Jocke in i kurvan, i kurvan och ut ur kurvan och allting var liksom bra. Men det släpper väldigt lätt, om än fullt kontrollerat. Till min glädje så hade jag ändå kört in på 1,05.0 och två tiondelar före Marcus är ändå två tiondelar ;) Maccan försökte iaf låtsas som att han var glad för min skull!
Sen ställer Jocke den pinsamma frågan "Har du kontrollerat däcktrycket?" och då föll poletten ner. När jag hade bytt däck, pumpat i luft och monterat det så skulle jag lägga däcktrycksmätaren på sadeln just för att kontrollera trycket när däcket hade blivit varmt. Någonstans på vägen så kom jag av mig och jag hade helt missat att justera däcktrycket! Det visade sig att jag hade körde med 2,4 bar i bakdäcket! Jag kände mig som en idiot. Vad pinsamt! Samtidigt var det skönt att det var enkelt åtgärdat. Jag berättade att hojen hade blivit betydligt bättre efter bytet av drev där hjulbasen förlängdes men att jag fick brottas lite i det snabba partiet på baksidan av banan. I samma veva så noterade han mitt smala styre och frågade om jag tyckte om att köra på det sättet. Jag förstod inte riktigt vad han menade. Ett styre är väl ett styre eller vaddå? Vi tog en detour till Petjo som följde med och han konstaterade samma sak. Styret var för smalt. Vi flyttade ut styret en centimeter åt båda hållen och passade på att vinkla ned både kopplingsgreppet och frambromsgreppet för en mer ergonomisk vinkel.

Vilken skillnad det blev i körupplevelsen i sista stinten. Nu skulle jag körde de sista 45 och ta målflagg. Allt blev lite mindre ansträngande och jag kunde panga på varv efter varv (om än att Safety car var ute en vända). Morgan Mesetovic bjöd upp till dans under ganska många varv och det här var nog höjdpunkten under racet. Jag jagade och jagade och jagade och vissa partier så låg jag precis bakom och körde upp jämsides ett par gånger, medan han på andra partier var helt överlägsen mig. Det var helt galet roligt och vi hade även en minnesvärd inbromsning två varv från målflagg. Han låg före mig ett par hojlängder och jag v ä g r a d e att släppa gasrullen innan han hade börjat bromsa. I periferin såg jag min bromspunkt försvinna bakom mig och DÄR bromsade Mojja. Jag pallnita, hojen åmar sig som aldrig förr och jag får inte riktigt stopp på ekipaget. Det kränger för mycket för att jag ska få i sista växeln och jag har aldrig bromsat så mycket och så hårt under så mycket nedlägg. Jag var helt säker på att gå omkull och det var nog Mojja också. Han var mindre imponerad över den tighta inbromsningen men racing är racing och ibland växer hornen ut. Mest hela tiden faktiskt. Även på Endurancetävlingar. Jag vill vara bäst och han är ju lite av the man to beat ;) Jag får trösta mig med att jag hade en tiondel snabbare varvtid iaf än deras team (och med detta så är tävlingen officiellt igång mellan oss också Mojja. Se bara på den fina bilden :D) då jag körde in på 1,04.308 bara sex varv innan målflagg!!! Cykeln kändes helt galet fin och med rätt däcktryck så fungerade mina slitna Bridgestone riktigt bra!

i depån möttes jag av hela underbara teamet och även resten av THF-gänget som jublade minst lika mycket som jag. Vi tog en tredjeplats i stafettklassen av 37 startade team! Det här gjorde vi helt makalöst bra tillsammans. Och hatten av till Esa som pangade in så jämna och fina varv trots första gången för honom på den här banan och med väldigt mycket trafik! Till den här tävlingen hade jag äran att få ha Helen och Ida med respektive sambo som hade åkt dit för att heja på mig!! Den här helgen har varit helt perfekt! Det enda negativa som jag kan tänka på är att det ej fungerade att sända live via kamera och mobil. Jag kommer troligtvis inte göra fler försök till livesändningar men jag kommer självklart att filma racen och lägga upp så fort som möjligt. Förhoppningsvis tillsammans med racerapporten.

Nu laddar vi om batterierna under veckan för att i helgen köra in oss på Anderstorp inför SM 13-14 maj. Jag, Esa, Marcus och Anna kommer vara på plats! Kom gärna förbi och säg hej!

18209236_1376040895817428_2079226257786414193_o.jpg

Foto: motofoto.se
 
Last edited:

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Helgens träning i Anderstorp är över och det blev inte alls så mycket körning som jag hade hoppats på, men jäklar vad roligt jag har haft!

I ny traditionsanda så sprang jag och Maccan Racing ett varv på banan direkt när vi vaknade. Det gör mycket för att vakna till :) Det tog ett tag för mig att hitta runt på banan. Drevningen tog ett par pass att klura ut ut och jag hade lite svårt med förtroendet för hojen. Jag lånade ut ett 15-drev till Anton och det visade sig att han hade ett 42t bakdrev som jag i behov av. Det slutade med att vi helt enkelt bytte rakt av och då löste vi båda våra bekymmer. Märkligt nog behöver jag köra 14/42 för att shift light-lampan ska blinka på slutet av den långa rakan. Anton körde 15/41 och jag tror att Christian körde 16/43 förut. Det är som jag saknar mos i motorn och jämfört mot de 600 som går i SST600 så är den trött. Hojta gärna till om ni råkar få syn på en motor till en zx6r -09. Jag är intresserad av att köpa en!
Hur som helst så löstes drevningen och efter avslutad körning så skulle en mjukare fjäder monteras bak. Dock skulle jag se till att dämparen var ren innan jag lämnade över den till Jocke. Punkt.
Varvtiden för första dagen gick långsamt nedåt och jag hamnade på 1,42.9 till slut vilket kändes kämpigt och oroligt. Som tröst så är det första gången på den hojen där och mitt gamla pb låg på 1,44.0 med min 1290 Superduke.

Lördagskvällen avslutades ganska tidigt men väldigt trevligt med Maccan, Esa och Åsa från THF samt Calle. Vi grillade både kyckliing och ko och drack iskall IPA. Livskvalité right there!!
Söndagsmorgonen bestod av ett ensamt löppass men då endast halva banan, 2km fick räcka. Efter förarmötet som mest handlade om ljudproblem (tips; klä mur och torn i dämpmatta så studsar inte ljudet och förstärks :D) så kunde jag ta min maskin och köra runt i över 100dB varje varv. Enligt ljudmätningen så låg jag på mellan 99,9 och 104,9dB när jag bad om att få ut ljudupptagningen för varje varv. Ändå så klarar jag mig på Knutstorp. Oh well. Vi lämnar det där. De kan inte göra annat än att rätta sig efter siffrorna som visas.

Första passet kördes på 1,43,6 och hojen var betydligt lugnare nu. Men jag hade kört långsammare än gårdagen och sneglade jag på andras tider så kör de snabbare varje pass. Och jag backade. Suck. Efter lite rannsakning så kom jag fram till att jag kanske inte riktigt körde med rätt mental inställning. Den där viljan som krävs för att ta sig ur komfortzonen. Vid pass två så körde jag med mer attack och hade högre förtroende för hojen med den nya fjädern. Direkt sjönk varvtiden till 1,42,142 och fortfarande var det ganska odramatiskt. Då låg det ändå ett tvärgående saneringsspår i utgången ur Opelkurvan (den väldigt bankade 180-graders vänstern) då en hoj hade legat på sidan högst upp på bankningen och tappat ut motorolja. Kommer ni ihåg att jag och Maccan alltid tävlade om vem som körde snabbast? I helgen sopade han banan med mig. Jag hade inte en chans att hänga på. Tur att han kör i Superbike och inte Superstock 600 ;)
Sen var det färdigkört! Efter det passet så kom jag in och slängde på ett nytt bakdäck då jag ville ner till 1,41-tider. Tanken var att ska jag ändå pressa lite extra så då kunde det vara på sin plats med lite extra marginaler. Men när däckskiftet var klart så började det att regna från ingenstans! För blött för slicks, för torrt för regn. Banan var lätt fuktig och vid nästa pass hade det inte torkat upp ännu. Det upprepade sig vid kommande pass och till slut var det bara att packa ihop. När väl allt var inne i bilen så hade det blivit helt blött på banan och då skulle man ha kunnat köra med regndäck. Suck. Nu fick jag iaf komma hem i vettig tid så jag har en chans till normal sömn.

Men trots endast två pass körda idag så lämnade jag Anderstorp med en känsla av att det finns mer att ta av. Jag är drygt 2 sekunder från där jag vill vara och även om det är långt dit så är det ingen omöjlighet :) Fler varv behövs helt enkelt och jag börjar bli varm i kläderna. Helgen var välbehövlig! Nu tar vi nya tag för på fredag är vi där nere igen för en dags träning. På lördag smäller det - Då sätter säsongen igång med första SM-tävlingen för året!

18319335_1381587861929398_3374916808191010860_o.jpg

Foto: motofoto.se
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Lördagens, eller ja helgens enda filmade körpass. 1,42.9 kör jag som snabbast även om kameran säger att det går en tiondel fortare. Det är segt att köra mot 1000cc men åh andra sidan så får jag se andras spårval och det är något jag behöver träna mer på.


 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
Första träningspasset är ju alltid första träningspasset. Kallt i backen, kallt i luften. Stelt, klurigt och man vet inte riktigt var man har sig själv eller hojen. Det kändes lite långsamt och lugnt om än att jag blev lite trött. Jag tänkte att det är väl för att man inte värmde upp alls innan det var dags att ge sig ut.

OCH SÅ SÄTTER JAG PERSONBÄSTA MED EN HALV SEKUND OCH DAMMAR TILL MED 1,41.730! :banana Vad hände där??
Placeringsmässigt kan vi inte dra några slutsatser för hälften av alla förare har glömt sina transpondrar hemma :rofl Men personbästa är alltid personbästa! :kär

18422205_1385793621508822_3171155514921149764_o.jpg



18402184_1385793618175489_4642447697162674356_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
En något släpande update kommer nu. En update som flera av er känner igen från facebook under helgen.

Nästa update incoming efter att pass 3 av 4 har körts!
Under andra passet hade jag en väldigt go känsla och förtroende för hojen. Tiderna jag lägger är konsekventa och jämna! I opelkurvan (den extremt bankade långa vänsterkurvan) sätter jag mer armbågen och känner att 'Oj va bra allting känns' och även om det inte blev ett nytt pb så var jag bara en tiondel ifrån. Under nästa varv flyttar jag fram bromspunkten, sätter ner armbågen och känner att 'Oj va bra alltin.....neeeeej kom tillbaka!!!'
Framhjulet försvann och jag for ut i lecahavet. Det är knappt så man bottnar där.
Efter mycket om och men så lyckas jag och en flaggvakt bärga hojen genom lecakulorna för att sedan få åka skamkärra med skämsmössa.
Eftersom jag redan hade så extremt nedlägg så var det knappt något som gick sönder. Jag fick byta en fotpinne, Maccan hjälpte till och buntbandssydde ihop en liten sprucken del på toppkåpan, Wigge bidrog med verktyg och Mojja ställde upp med nytt handtagsgummi. Det är fint med den här gemenskapen att man ställer upp och hjälper varandra utanför banan trots att man kanske är konkurrenter på banan ????
Efter rengöring av luftfilter och hoj så hann jag precis få upp däcken till rätt temperatur när det var dags för pass tre. Jag körde lite försiktigt första varvet då däcket var lite skitiga och det var oklart vad jag kunde förvänta mig av framförvarande förare. Efter ett tag var jag förbi och kunde köra på utan hinder. Det är dock otroligt frustrerande att jag blir så totalt ifrånkörd på rakaträckorna för det är inte lätt att ta igen det i kurvorna. Tiden hamnade på 1,42.1 och det känns helt okej. Bakdäcket börjar bli lite tröttare nu efter nästan 60 minuters pangande.
Ett pass kvar nu idag. Det är både kul och nyttigt att jaga föraren framför! Jag har en rätt så bra känsla och med nya däck imorgon så ger vi järnet!

Lång dag, sen update!
Under sista passet så gick jag ut och provade nya spår och lite annorlunda körställning i jakten på snabbare varvtider. Det finns så mycket tid att hämta på sina ställen och det är ju trevligt att det finns förbättringspotential. Lika frustrerande är det att det ska vara så svårt att bara utföra det. Men känslan under passet var god och trots att bakdäcket började bli trött och likaså framdäcket så gick det fint! Jag satte nytt personbästa igen med 1,41.529! Det satt extra fint eftersom det var så tätt inpå kraschen.
Nu är hojen rengjord, nyservad och tillräckligt putsad för att se okej ut på långt håll. Jag ser dock fram emot att få hem det kåpset som ska lämnas in nu i helgen för lackering!
Kvalet för både lördag och söndag går 09:35 och racen går klockan 14:10. Följ mig gärna på raceresults.se och klassen SST600 (Superstock 600). Vi är i skrivande stund 21 anmälda till SST600! Det kommer bli grymt det här!
18422187_1386402678114583_9044823667069169718_o.jpg


Kvalet är klart! Det var en oskön känsla trots att vi hade värmt upp dagen med 4km löpning runt banan. Det var segt, armen gjorde ont, jag missade växlingar och bromsade på mig. Kroppen ville inte riktigt vara med. Knappt huvudet heller.
Varvtiden var väl inte kattskit utan låg på 1,41.9 hade jag kört när jag behövde komma in i depån för att samla tankarna och ta nya tag. Maccan, Esa och Robert Reijers hjälpte till med depåtavla och vätskepåfyllning vid depån. Det gjorde mycket för nu kunde jag fokusera lite mer. Utvarvet tog jag det lite lugnt på och sen var det bara att borra ned huvudet och köra. 30 minuters kvaltid är lång tid men jag valde att köra i stort sätt hela då jag behöver mer varv på den här banan. Andra vändan gick bättre och även om jag placeringsmässigt låg på runt mellan P13 och P-16 så gick allas tider nedåt. På varv 11 satte jag min bästa kvaltid på 1,41,137 och det blev därmed nytt personbästa igen! Ett PB är alltid ett PB och det är så jäkla kul när det går framåt. Speciellt när det känns lite sisådär vid själva körningen. Det gav mig en 15:e startplats och med tanke på att hojen är lite tröttare än resten av startfältet (skön ursäkt va) så känns det helt okej! Nu laddar vi om batterierna inför racet som går klockan 14:10!

18401857_1386825444738973_774258614313803731_o.jpg



Okej. Racerapport. Det är svårt att hinna med att skriva en rapport samma dag som tävlingarna. Och ni vet den där filmen som jag utlovade? Kameran spelade inte in. Känslan som uppstår när man inte får visa sina inbromsningar efter ett helt galet bra race, är inte jättekul. Då hade ni också kunnat få se vad jag menar med att hojen inte går så bra heller. Kvalfilmen ligger dock uppe på youtube på min kanal och min högsta toppfart är 237km/h, men oftast några km/h långsammare än så. En bra 600 toppar drygt 255-260 blås. Men ja ä int bitter. Eller? ???? Dessutom börjar det bli mindre lätt att få i både fyran och tvåan när växel tre ligger i.
Jag gjorde mitt livs första dåliga racestart. Jag gjorde troligtvis mitt livs absolut sämsta start alla kategorier. När lampan släcktes så släppte jag ut kopplingen lite för mycket, varpå jag tappade gasen, varpå jag släppte ut kopplingen helt. Sen fick jag köra iväg från i stort sätt tomgång. Hallååååå vilken jäkla start på sin premiär!!
Efter att ha kommit ut som typ sist ur första böj ut på rakan så såg jag alla segla ifrån mig. Jag fick en Flashback från gelleråsen när jag startade från depån i R600 (där jag körde upp mig till en femteplats). Jag ställde in mig på att jaga bakhjul! Jag bromsade ganska sent och tog mig om ett par stycken redan efter högern efter flygrakan. Alltså det här var riktigt kul! Sakta men säkert hade jag hämtat in ett par förare och favoritplatserna för omkörning för min del är dels efter flygrakan, och dels hansenkurvan samt vid start/målkurvan efter karusellen.
Jag kände mig märkbart trött under racet. Det kanske kan ha att göra med att jag innan tävlingen höll på att somna ståendes, men även att jag tar ut mig mer när det verkligen gäller. Det är lite klurigt att slappna av ???? Att jag hade konditionstränat under vintern verkade inte hjälpa asmycket ???? men jag kunde fokusera på körningen och det var det viktigaste. Jag gjorde många misstag och bromsade på mig så många gånger. Inför hansenkurvan så rör sig hojen väldigt mycket och jag får nästan ställa mig på fotpinnarna för att baken ska få röra sig fritt. Men det underlättar att slänga ut benet för en energi kontrollerad inbromsning :) Trots en hel del bekymmer så fick jag en bästa varvtid på 1,40.614! Min första 1,40-körning och jag är sjukt nöjd över den! Mitt teoretiska bästa varv ligger på en halv sekund snabbare och kan jag bara pusha lite hårdare så sitter 39:an där också! Till nästa race så kommer jag ha nytt gummi fram och bak så det finns inga ursäkter! Min varvtid är fullt jämförbar med många framför mig så jag behöver egentligen mest sluta göra misstag för att vara helt konkurrenskraftig. Det är väldigt svårt att hämta hem ett misstag.
När det var ett par varv kvar så försökte jag bromsa om killen framför mig efter karusellen. Det gick lite halvt men han kunde snabbt återta sin placering vid utgången av den kurvan och jag hade tappat tid. Igen. Men skam den som ger sig! Jag knappade in på honom mer och mer och vid karusellen hade jag bestämt mig. Jag måste om. Jag måste åtminstone göra mitt allra yttersta för att ta mig om, OM detta skulle vara det sista varvet. Annars skulle jag vara så missnöjd med hela helgen om jag inte gjorde precis allt när jag hade chansen. Jag lyckas bromsa om honom och även bromsa upp oss en aning. Jag hade på känn att han skulle ta mig på innern så när jag svängde ut mot curbsen efter apex så började jag att svänga in igen för att skära av hans väg framåt. Det lyckades med minsta möjliga marginal och han fick slå av lite på gasen vilket ledde till att jag kunde hålla min position över mållinjen ch gissa om jag blev glad för min ÅTTONDEPLATS! Vilken start på året!! ????
vet ni vad förresten. Mitt första race någonsin var på Anderstorp i Speedster cup och även då kom jag in på en åttondeplats. Historien upprepar sig ??
Det har varit en helt fantastisk dag och STORT TACK TILL ALLA ER SOM KOM FÖRBI FÖR ATT GRATULERA MIG till en fin körning. Imorgon, söndag, så pangar vidare som sagt! Då ska kameran bara fungera!
???? wastegate.se
18422354_1387354868019364_6391057715317291990_o.jpg

18518067_1387354871352697_616147501819348880_o.jpg
 

Fordon

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Oct 2010
Ort
Täby
Hoj
Saknas
SM-kval 2 gick i blött! Det regnade och äntligen skulle jag få se hur jag kan mäta mig mot Sverigeeliten i regn! Här hade jag en ganska bra chans att placera mig högt upp! Jag hade aldrig kört i regn på Anderstorp tidigare men det är väl bara att låtsas som om det finns fäste och sen ut och köra.
Jag gick ut relativt hårt direkt då jag inte ville att däcken skulle kylas ned i onödan när de hade fått gosa till sig ett tag med däckvärmarna. Efter ett par trevande varv satte jag knät i backen och vred på. Fäste skulle ju finnas hade vi bestämt :)
Det gick ganska fort också. Förare som hade gått ut innan mig kunde jag veva in på löpande band och jag tänkte att det här är ju skitkul! Bäst att passa på innan de har blivit varma i kläderna och börjar sätta snabba tider. Efter ett par varv så är jag tydligen P8 och det kändes väl inte helt okej. Jag fick växla upp och sluta söndagsköra. Dessvärre hade jag en väldigt svår imma på visiret då jag fick hålla visiret uppe på varje raka med handen. Det höll i en kurva, sen var jag nästan helt blind i en kurva och därefter kunde jag öppna visiret igen. Och repeat. Men jag kände att det var ett okej flow ändå så jag stannade ute. Efter en kraftansträngning på ganska många varv så stod det plötsligt P2 och det var ju helt skadat. Jag tänkte att det måste vara Bergman som har lagt beslag på den platsen. Men strunt samma. Vi testar. Vi pushar lite hårdare för att se om han behåller sin plats.
Vid nästa varv är jag istället på P3 och tänker att nu jävlar så blir det åka av. Jag sätter ännu en snabb tid och belönades med P4 istället ?? Märkligt!
Hade jag haft lite mer krut i motorn hade jag haft bra chans på Pole position tror jag. Ni vet den där känslan "Om inte om hade funnits." Den ja. Men jag var ändå extremt glad! Jag kan knappt att det är sant att jag har kvalat in på första startled på en SM-tävling! Före en VM-förare och 3 tiondelar bakom P2.
När jag kom tillbaka till THF-tältet så fick jag frågan om jag hade släppt "2 på allt" på fjädringen.
Just det.. ????
18451544_1388136687941182_205383051129570234_o.jpg


- - - Updated - - -

Race 2!!
Hur beskriver man känslan av att få ställa sig längst fram på gridden?
Det var som att få gå på röda mattan. Nervöst men det kändes så rätt ?? starten gick bättre än för första racet men det där lilla sista saknades. Jag tappade ett par placeringar men med tanke på den kommande flygrakan så spelade det tråkigt nog mindre roll.
Jag fick ställa in mig på att testa gränserna lite om jag ville ha några poäng alls. Jag flyttade bromspunkten och på det stora hela så förlorade jag väldigt mycket tid då det inte riktigt går att ta igen misslyckade inbromsningar. Än mindre 3st ?? kurvhastigheten var det inget fel på och inte nedläggen heller verkar det som eftersom både fram -och bakdäck kasade stundtals. Spårval kan vi diskutera.
När 31 Henrik Larsson seglade förbi och iväg så kände jag hur racet höll på att förvandlas till ett ensamrace. Det fick bara inte ske! Jag borrade ned huvudet och avståndet började så sakteliga krympa med typ 0,1 sekunder per varv. Det fanns inte hur mycket tid som helst att komma ikapp och jag bestämde mig för att pressa tills jag är hyfsat nära och sedan göra en blockpass i hansenkurvan, den tredje kurvan innan mål.. tiden började rinna ut dock.
Hur det gick med det? Se filmen! Den här gången fungerande kameran som den skulle! :kär

 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
Jag stod, jo stod upp på start och mål läktaren då du mosa igenom sista böjen.
Ett litet Yes! Kom det allt... Tufft kört, men inte oschysst.
 

hakhap

Medlem
Gick med
26 Oct 2013
Ort
Oslo
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 RR 2016
En fråga från en ovetande vad är det som gör att du blir frånkörd på rakan? Är inte detta superstock cyklar, dvs orginal motor osv?
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
Bra film :tummenupp gillar alla värden som visas i alla möjliga hörn
Dessutom grattis till en kanonbra körning
 

Brutale

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Oct 2014
Ort
Lidköping
Hoj
Husqvarna TE300i, Yamaha YZF R6, Kawasaki Z750, Sålda: MV Agusta Brutale Dragster 800 EAS & Kawasaki ZX6-RR
En fråga från en ovetande vad är det som gör att du blir frånkörd på rakan? Är inte detta superstock cyklar, dvs orginal motor osv?

Även om alla är "orginal" så kan det ju skilja mkt mellan märken, årsmodell, status... + att man får räkna in totalvikten på ekipaget samt utgång på kurva.
Fordon har ju iof bromsat sin förra året och vet nog mera om status än vi andra, men en fräsch motor skulle han säkert inte dö av.
Han har ju 20kg för mkt muskler med :Bugar
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top