Rgv250

Patlar

Utan GSXR, med stånka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha YZF 426 -00, GSXR750-85, GSXR1100-92(Sålda)
Hej!

Fundering: Vilka på forumet kör RGV250?

-Erfarenheter?
-Plus?
-Minus?
-Tips?

//Patlar

Jättekul hoj!

Fördelarna:
Det går att åka FORT om man vet hur man ska bete sig.
Enkla att serva (även om det är lite trångt bitvis)
Billiga, både i inköp och försäkring och däck
Snygg!

Nackdelarna:
Ingen vidare posörhoj, dassiga wheelies...
Ganska underhållskrävande
Svårt att hitta fina exemplar
Ganska enkel gaffel (svårt att ställa in "fel" då, iofs)

Hittar du en fin, kolla hur den har skötts, hur ofta kolvarna bytts, om avgasportarna är kontrollerade nyligen. För övrigt är det bara att kolla det allmänna skicket med lager, drivpaket etc.

Jag skulle inte tveka att köpa en igen.

Jag kör inte längre men körde för några år sedan. Hade en -91a som gick riktigt bra. De stora fördelarna är att man får mycket rolig hoj för pengarna, de är inte alls dyra längre. De är stabila, mycket bra ram. Nackdelar är att den har kick, känns lite b. Kommer inte på något annat. Jag kan däremot säga att om du gillar att varva, liggga och smiska på höga varv så är detta rätt hoj. Mycket roligt för den riktigt ylar när man kommer upp mot rödmarkeringen, så jävla underbart ljud.

Såg faktiskt en annons som råkar vara min gamla hoj, se länk:
http://www2.blocket.se/view/964293.htm?l=0

Håller med båda två ovanför, mycket trevlig och busig hoj, man svänger ifrån det mesta. Motorn duger men raktfram race är den inte byggd för.
Wheela går alldeles utmärkt med den, men det är mer än racer än en posörhoj..

Kör en rgv, och kan bara hålla med ovanstående. Är grymt nöjd med hojen, men är man lite längre, så kan den kanske vara lite "trång". Irriterande att gafflarna inte är ställbara, men de går ju att trixa med, eller byta. Annars en kanonhoj! :tummenupp
/W

Mycket trevlig hoj, dock väldigt begränsat utbud.
Kolla mobile.de där finns en hel del, även rs 250 är ju ett bra (bättre!?) alternativ. Ligger på ca 25k där nere.

Hej igen och tack för svaren!

Har varit feberdäckad sen inlägget och inte orkat tagit mig till datorn, därav tystnaden.

Jag har lite funderingar på en RGV just på G av de skäl som tagits upp här. Sista hojen jag ägde (innan hus och barn) var en GSX-R 1100 med mycket effekt och tyvärr även mycket vikt. Jag lovade mig själv att inför "nästa köp" så skulle jag tänka på vikten mer än effekten.

Kanske någon vet om det finns nån möjlighet att kontrollera avgasportens status utan att plocka ner halva motorn?
Hur är den rakt fram, i normalkörning (trist eller går den an)?
Ganska underhållskrävande stod det i Mattias svar, är det på grund av att det är en 2t eller nåt annat?
Finns det någon runt Uppsala med en RGV, som man kan få glutta lite på?

Den är ju underhållande med sitt register alá tvåtakt, den är ju absolut inte slö, även om den rakt fram inte hänger med värre 1100'or. Prestandan ligger i chassit och bromsarna.

För hundra år sen (1996) var det en kille från Uppsala och provkörde min RGV. Han hade en GSXR1100 också. Var det du? Flickvän från Skellefteå hade han dessutom.

(Jag minns knappt vad jag gjorde igår, men sånt här meningsfullt sitter fast i huvudet...)

Ja köp köp köp. Släng sen på ett set krasch kåpor å fläng runt på bana. Lär man sig å köra en 250 så går det fort.

Om du hittar en 97:a så slipper du att kicka. Vilket du får på aprilia.

Men undvik långa transport sträckor. Jag drar min hoj till banträffar i år. Spar till närmsta banan från Västerås 55 mil. De milen lägger jag hellre runt Stockholm.

Mattias skrev:
För hundra år sen (1996) var det en kille från Uppsala och provkörde min RGV. Han hade en GSXR1100 också. Var det du? Flickvän från Skellefteå hade han dessutom.

(Jag minns knappt vad jag gjorde igår, men sånt här meningsfullt sitter fast i huvudet...)

Herregud... är det detta som sker med oss när vi lämnar våra 1100:or? Vi går över till 250's?! PEEEEEEEER! Jag är rädd!

Patlar skrev:
...Ganska underhållskrävande stod det i Mattias svar, är det på grund av att det är en 2t eller nåt annat?

Betänk att Mattias är pedant och perfektionist när det gäller hans egna hojar. Inom hans referensram ryms ett antal moderna radfyror som han ägt på senare tid. Med de som jämförelse framstår en liten tvåtaktare som resurskrävande. En modern radfyra går igång med ett tryck på kanppen och går i evghet. En liten tvåtaktare ska kickas igång, få kolvar med ringar bytta var 1500'e mil (Aprilias rekommendation, inte Mattias!) och avgasportarna rengjorda lite då och då.

Men oj, så mycket kärlek den ger! :rodnar

Teddy skrev:
Betänk att Mattias är pedant och perfektionist när det gäller hans egna hojar. Inom hans referensram ryms ett antal moderna radfyror som han ägt på senare tid. Med de som jämförelse framstår en liten tvåtaktare som resurskrävande. En modern radfyra går igång med ett tryck på kanppen och går i evghet. En liten tvåtaktare ska kickas igång, få kolvar med ringar bytta var 1500'e mil (Aprilias rekommendation, inte Mattias!) och avgasportarna rengjorda lite då och då.

Men oj, så mycket kärlek den ger! :rodnar

Ja fy fan så tråkigt att bara åka å åka utan att man får pilla på hojen.

Hur många fyrtaktare har strippat hojen och motorn totalt i vinter? :crash

Kärlek var ordet. :p

Rgv är en j*vligt rolig hoj... :) Jag har iofs inte kört nån men jag har åkt med och skruvat en hel del.... Brorsan har en 91a som enligt mig går riktigt bra! Det är roligt med 2-takt!!! :tummenupp Se bara till att avgasportarna är i bra skick.... På brorsans ramlade dom in i cylindern efter 200 meter.... :(

Sen om du vill ha mer effekt så kan du ju försöka dig på ett "litet", roligt projekt... Att sätta in en Rg 500 motor i Rgv ramen... Jag och brorsan håller på med det nu....

En länk till tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?s=&threadid=588

HA DE GÖTT

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...