RGV250 2-takts räser

avundsjuk som faaaan

härligt att det är fler som älskar 2 takt,kollar då o då i plånboken om man skulle ha råd o köpa en rg 500 gamma ,vill ha .Faaan va kul för dig o är så jävla avundsjuk.:yoparty:tummenupp:banana
 
(Dag 2) Fortsättning

Dag två blev till natt och vi fick mycket gjort.
Bakramen försvann och all el därtill. Bort med oljetank och expansionskammare. Fotpinnar, ok , you name it.
Jag hittade en sprucken gänga till choken och lite annat trevligt. Men har fått med mig en hel låda med delar så det kommer att lösa sig. Återkommer till det.
Luftburken hade man kapat ett stort hål i för extra intag, detta ser dock inte speciellt bra ut eftersom det ligger med insug under luftfiltret direkt från bakhjulet :huvet . Ska täcka för med nå finmaskat nät tänkte jag.
 

Bifogat

  • IMG_1668(copy).jpg
    IMG_1668(copy).jpg
    100.8 KB · Visningar: 196
  • IMG_1669(copy).jpg
    IMG_1669(copy).jpg
    83.6 KB · Visningar: 181
  • IMG_1670(copy).jpg
    IMG_1670(copy).jpg
    88.3 KB · Visningar: 194
  • IMG_1672(copy).jpg
    IMG_1672(copy).jpg
    99.3 KB · Visningar: 185
  • IMG_1673(copy).jpg
    IMG_1673(copy).jpg
    95.9 KB · Visningar: 194
  • IMG_1675(copy).jpg
    IMG_1675(copy).jpg
    71.7 KB · Visningar: 176
  • IMG_1680(copy).jpg
    IMG_1680(copy).jpg
    75.2 KB · Visningar: 180
Hålet i luftburken är enligt kitmanualen. Det ska naturligtvis inte vara öppet, dårå. Det ska gå en slang dit från luftintaget på sidokåpan. Dock är det inte fel att sätta igen det hålet och köra med luftburken som gud avsåg den.

Chokemuttrarna går att limma med cyanoakrylat (aka superlim), men inte med epoxy.

Jag har en servicemanual och en kopierad kitmanual, köpa?

Edit: Täta luftburken och köp ett nytt filter. (!! !! !!) Annars får du problem på alla möjliga sätt.
 
Rgv

Hej!

Kul att du fick tag i den!!:tummenupp Ska bli kul att följa. För RGV 250
ägaren är rgv250.co.uk en bra sida med mycket info.
 
Jag slits lite mellan två läger här... Tror dels att ditt projekt kan bli både jävligt snyggt och bra (grejerna du köpt är ren porr), men jag håller delvis med Manneman om att gamla kulthojar borde bevaras i originalskick (eller åtminstone vara återställningsbara)... Gillar ju dock byggen så jag är alls icke emot att du bygger om på så sätt, du är en duktig byggare och det kommer bli kalas. Men det vore synd om hojen blir totalslaktad eftersom den inte är helt vanlig och inte tillverkas längre... Men det är din hoj och det viktigaste är att du blir nöjd med den:) Bygg på, kommer följa med intresse:tummenupp
 
Hålet i luftburken är enligt kitmanualen. Det ska naturligtvis inte vara öppet, dårå. Det ska gå en slang dit från luftintaget på sidokåpan. Dock är det inte fel att sätta igen det hålet och köra med luftburken som gud avsåg den.

Chokemuttrarna går att limma med cyanoakrylat (aka superlim), men inte med epoxy.

Jag har en servicemanual och en kopierad kitmanual, köpa?

Edit: Täta luftburken och köp ett nytt filter. (!! !! !!) Annars får du problem på alla möjliga sätt.


Jaha! :fattartil Då faller bitarna på plats, det satt en "snorkel" på sidan av ramen som var avkapat och gick ut i tomma intet. Misstänkte de skulle vara nå extra luftintag nånstans, nu satt endast en förbiport, typ kyla ner benet.

Jag tar till mig av dina tips. Och givetvis är det bättre och att föredra byta lite kolvar och fixa upp avgasportarna. Lägger det på tänkarhyllan tills vidare. Dock känns den fruktansvärt fräsch i motorn och har stått still i flera år. Kommer säkerligen inte gå jätte mycket i min ägo första säsongen heller då jag mestdels ska åka R6 Fick med en ny teflonbehandlad kolv, och nållager så behöver bara en till isf. Fick med en massa avgasportar beggade, varför vet jag inte?

Manual kan vara bra att ha, men jag skjuter på det en liten stund och återkommer isåfall.

Hej!

Kul att du fick tag i den!!:tummenupp Ska bli kul att följa. För RGV 250
ägaren är rgv250.co.uk en bra sida med mycket info.


Hej Tommy!
Tack för tipset! Även om din RSV-replica hade varit ett roligare köp så passade denna min budget lite bättre och kanske åtminstone kan bli hälften så fin som din.

Jag slits lite mellan två läger här... Tror dels att ditt projekt kan bli både jävligt snyggt och bra (grejerna du köpt är ren porr), men jag håller delvis med Manneman om att gamla kulthojar borde bevaras i originalskick (eller åtminstone vara återställningsbara)... Gillar ju dock byggen så jag är alls icke emot att du bygger om på så sätt, du är en duktig byggare och det kommer bli kalas. Men det vore synd om hojen blir totalslaktad eftersom den inte är helt vanlig och inte tillverkas längre... Men det är din hoj och det viktigaste är att du blir nöjd med den:) Bygg på, kommer följa med intresse:tummenupp

Tack man! Förstår folks tankar. Men som sagt, jag är ingen Original-kille. Tycker ju original är vedervärdigt.
Bör tilläggas att denna hoj inte är mint condition på något sätt, och har stått still sedan -2005, den är vurpad och har sina skavanker . Jag återupplivar den bara i ny tappning.
:tummenupp
 
Last edited:
Tack man! Förstår folks tankar. Men som sagt, jag är ingen Original-kille. Tycker ju original är vedervärdigt.
Bör tilläggas att denna hoj inte är mint condition på något sätt, och har stått still sedan -2005, den är vurpad och har sina skavanker . Jag återupplivar den bara i ny tappning.
:tummenupp

Haha, ja tycker att original (framförallt gammalt original) kan vara fruktansvärt snyggt och häftigt, men det kanske bara är jag:D
Dåså, då är det helt ok:tummenupp Hade ju varit synd att hacka upp en hoj i original utställningsskick, men i det här fallet så är det väl helt ok då då:tummenupp Tror att det kommer bli skitbra, kämpa på:tummenupp
 
Jag slits lite mellan två läger här... Tror dels att ditt projekt kan bli både jävligt snyggt och bra (grejerna du köpt är ren porr), men jag håller delvis med Manneman om att gamla kulthojar borde bevaras i originalskick (eller åtminstone vara återställningsbara)... Gillar ju dock byggen så jag är alls icke emot att du bygger om på så sätt, du är en duktig byggare och det kommer bli kalas. Men det vore synd om hojen blir totalslaktad eftersom den inte är helt vanlig och inte tillverkas längre... Men det är din hoj och det viktigaste är att du blir nöjd med den:) Bygg på, kommer följa med intresse:tummenupp

Återställningsbara som din RD?:D

Tycker att RGV:n är snygg både original och ombyggd (för det mesta) och med de delarna du beställt så kommer den bli grymt snygg tror jag.
Spara lysen och grejer så du kan lulla runt med den på vägen och göra alla andra avundsjuka på en sjukt frän hoj.
 
Näe jag tjurar med armarna i kors!

En dylik pjäs ska bevaras original men visst dagens slynglar har ju inte ens bälte i brallorna!:mad::huvet:gnissla:död:3freak

Bankonvertera..... :mögtocke :dummer :koko :analkenullasmedbasebollträ
Han moddar ju hojen för att få ut mer av körningen. Att ha en hoj som är gjord för att köras stillaståendes i en vrå i originalskick är mer tragiskt.

Har man möjligheten att behålla originaldelarna för att kunna återställa skicket är det ju dock inget negativt med det.
 
Grymt som fan, helt rätt att bygga den som man vill :yoparty
 
Återställningsbara som din RD?:D

Min RD är inte särskilt sällsynt och dessutom mer eller mindre återställningsbar. Har ju inte gjort några särskilt radikala förändringar... Och som sagt, det gäller framförallt gamla kulthojar och rariteter, inte dussinhojar som RD350:7peta
 
Avslut dag 2

Kan säga att mest glad var jag att bli av med den här hemska bakramen med allt vad det innebär. 15kg dynga? :D .
Avslutningsvis dag 2 stod hojen klar för en en tvätt (eller skrapa gegg med mejsel ett par timmar, sen tvätta).
 

Bifogat

  • IMG_1676(copy).jpg
    IMG_1676(copy).jpg
    96.5 KB · Visningar: 253
  • IMG_0794(copy).jpg
    IMG_0794(copy).jpg
    76.7 KB · Visningar: 315
(Dag 3)

Upp med tuppen, den här dagen skulle jag tvätta som aldrig förr.
Jag som avskyr att tvätta och polera, har liksom inte tålamod för det. Men hade bestämt mig att göra detta noggrant.
(Har mickes ord i bakhuvudet hela tiden. "Det här kan bli bra, bara du inte börjar slarva" ) :rolleyes:

Upp kl 08.00 , -4grader. Inte jättekul att tvätta i men vafan, va gör man?
Jag hade förberett kvällen innan med max värme i garaget och hängt slang på tining. Rullar ut fanskapet och det är isgata, står still och bakhjulet glider undan och vurpar lite pinsamt. Jahopp upp på't igen. Tappar hojen ytterligare en gång och svär över isen.
Dränker hojen i bensin och skrubbar med diskborste, ska precis ta högtrycken och spola av, får 3 droppar sen ispropp. Yaaay handtvätta med hinkar..
Höll på ett par timmar sen gav jag upp, vart ju ingen superputs som tänkt men den vart åtminstone renare.
Kedjekåpan höll jag på med över en timme, jösses vilket skitjobb. 4cm lager gegg eller gammal asfalt kanske, så kändes det.
Men det vart ju rent till slut.

Passade även på att demontera lite fotpinnar och växeldetaljer då nytt fotpinns-set ska dit som sagt.
 

Bifogat

  • IMG_1677(copy).jpg
    IMG_1677(copy).jpg
    85.5 KB · Visningar: 197
  • IMG_1678(copy).jpg
    IMG_1678(copy).jpg
    80.8 KB · Visningar: 178
  • IMG_1679(copy).jpg
    IMG_1679(copy).jpg
    79.7 KB · Visningar: 182
  • IMG_1691(copy).jpg
    IMG_1691(copy).jpg
    76.1 KB · Visningar: 183
  • IMG_1697(copy).jpg
    IMG_1697(copy).jpg
    85.9 KB · Visningar: 220
  • IMG_1694(copy).jpg
    IMG_1694(copy).jpg
    93.7 KB · Visningar: 262
  • IMG_1696(copy).jpg
    IMG_1696(copy).jpg
    82.3 KB · Visningar: 268
  • IMG_1687(copy).jpg
    IMG_1687(copy).jpg
    65.3 KB · Visningar: 227
Last edited:
Finfint!
Tvätta bort gammalt skit och få det snyggt kanske känns trist, men resultatet brukar ge en viss tillfredsställelse.
 
:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Jag har samma feeling som du. Har och har haft mängder med hojar men det saknas en 2t racer i garaget.

Jag lär vandra samma stig som du vad det lider.
Så please, fortsätt uppdatera som du gör nu. Stor inspiration bra
och botemedel mot vinterdepression.

Mvh
 
Tvättar du i bensin? Det måste vara tämligen värdelöst. Biltemas X4, 5-56 eller WD40 är skit'n när det gäller att lösa upp motorcykelsmuts.
 
Tvättar du i bensin? Det måste vara tämligen värdelöst. Biltemas X4, 5-56 eller WD40 är skit'n när det gäller att lösa upp motorcykelsmuts.

Bensin, 5-56, wd-40, diesel, häxbryggd, you name it. Avfettning fungerar inte när det är centimetertjocka avlagringar.

tändkåpan/framdrevskåpan låg dränk i 5-56 över natten bl.a.

Kul projekt men ska du inte göra nåt med motorn?

Inte helt på det hundra än med hur det blir. Men tills vidare låter jag den vara. Har som sagt lite kolvar,cylindrar(tillsnyggade)toppar och lager liggandes. Men det är inget jag har plannerat för stunden.
 
Last edited:
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top