RGV250 2-takts räser

Kom ebay paket idag!
Ser riktigt fina ut trotts att det är kina grejjer, tunga och gedigna, tror starkt på dem här, hoppas de lirar bra. =)
 

Bifogat

  • IMG_2205.jpg
    IMG_2205.jpg
    139.1 KB · Visningar: 129
Tjusigt! :tummenupp

Kinagrejjer håller faktiskt rätt hygglig kvalité, det är Thailändska grejjer du ska akta dig för. Skräpmetall och dåliga fräsjobb är väldigt vanligt (fotpinnar som går av bland annat).
 
Ser bra ut.Var köpte du dom?Länk?Skulle vilja ha till min RS.
OT fråga.Någon som vet var man kan köpa kolvringar till en RG 500?0,5mm överdimension.
art.nr 12140-21A31-050
Visst är det väl 56mm borr på RGV?
 
Ser bra ut.Var köpte du dom?Länk?Skulle vilja ha till min RS.
OT fråga.Någon som vet var man kan köpa kolvringar till en RG 500?0,5mm överdimension.
art.nr 12140-21A31-050
Visst är det väl 56mm borr på RGV?


Jag köpte ifrån ett företag som heter "the2wheels"
http://www.ebay.co.uk/itm/170671420924?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

här är kolvkit med ringar för överdimmension 0.5mm till din hoj.
http://www.ebay.co.uk/itm/Suzuki-RG-500-Gamma-Brand-New-oversize-Piston-Kit-SET-/160599330529?pt=UK_Motorcycle_Parts&hash=item2564774ee1

Och efter en titt på RGV forumet hittade jag att en butik som heter redcar ska sälja separata ringar i kit. "each rings 40.36 each set, the over sizes eg 0.5 ad 1mm are pistons and rings 92.50 per cylinder"

Nu hittar jag dock inget på deras hemsida i onlineshopen, men du kanske kan kontakta dem på nedanstående länk så går det säkert att lösa. Om du nu inte vill byta ut kolvarna samtidigt, vilket är att rekomendera

http://www.suzuki-spares.co.uk
 
Last edited:
Tack men redcar säljer bara kompletta kolvar med ringar.
Jag har 5 nya kolvar men bara 3 set ringar..
 
smugit omkring o glott på denna nu under hela byggperioden(utan att kommentera)

Som dern 2T-feteshist man är så blir man alldeles salig och svårt upphetsad när man ser ditt slutresultat...
Underbar.

Vore det inte för att jag precis köpt på mig en viffer, så stog det nog en 93 RGV eller 98 RS250 i garaget inom kort.
Tur det finns sånna som du så begäret kan hållas i schack lite med býggtrådar o bilder.
 
smugit omkring o glott på denna nu under hela byggperioden(utan att kommentera)

Som dern 2T-feteshist man är så blir man alldeles salig och svårt upphetsad när man ser ditt slutresultat...
Underbar.

Vore det inte för att jag precis köpt på mig en viffer, så stog det nog en 93 RGV eller 98 RS250 i garaget inom kort.
Tur det finns sånna som du så begäret kan hållas i schack lite med býggtrådar o bilder.


Tack! =)
Vi är nog många 2-T nostalgiker där ute trotts allt! Kul att du gillar tråden och bygget. Jag har filmat lite när han är igång som jag kommer lägga upp i ett senare skede var tanken så även folk får lyssna hur fint han låter:) .
 
smugit omkring o glott på denna nu under hela byggperioden(utan att kommentera)

Som dern 2T-feteshist man är så blir man alldeles salig och svårt upphetsad när man ser ditt slutresultat...
Underbar.

Vore det inte för att jag precis köpt på mig en viffer, så stog det nog en 93 RGV eller 98 RS250 i garaget inom kort.
Tur det finns sånna som du så begäret kan hållas i schack lite med býggtrådar o bilder.

Sant! Men vad i hela världen är en "viffer"???
 
Har jobbat i helgen så har inte fått sådär jättemycket garagetid. Men det blev lite gjort idag iaf. Före/Efter bilder.
Greppen verkar riktigt sköna, och de är ställbara i 6 olika läggen för ut och in vinkel. Har bytt ut lite skruvar till dem som jag tyckte va fula och fick korta ner slang för bromsvätskebehållarn. Kopplingswire fick jag korta ner en hel del för att den skulle passa i greppet.
Trist dock att det inte är snabbjustering på kopplingen men kanske kompletterar med det senare.
Känns klart mycket rejsigare än original iaf så jag e nöjd!
 

Bifogat

  • IMG_2208.jpg
    IMG_2208.jpg
    139.6 KB · Visningar: 77
  • IMG_2210.jpg
    IMG_2210.jpg
    135.3 KB · Visningar: 82
  • IMG_2209.jpg
    IMG_2209.jpg
    149.5 KB · Visningar: 81
  • IMG_2215.jpg
    IMG_2215.jpg
    135.3 KB · Visningar: 92
När jag tog bort gamla bromspumpen så försvann låsningen för att gasrullen inte ska snurra med, då gashandtaget saknar pigg ner till styret så hade jag gjort fuling när gashandtaget låstet emot bromspumpen lite temporärt. Passade på att åtgärda det nu. Jag gängade upp ett m6 hål i styret och satte en insex rakt igenom, slipade ner skallen en hel del så den inte ska sticka ut så mycket och la lite färg i den. Det blev inte den snyggaste lösningen kanske. Men funktionell iaf och det får gå före. Gasrulle som snurrar på styret är ej bra.
 

Bifogat

  • IMG_2216.jpg
    IMG_2216.jpg
    120.4 KB · Visningar: 91
Greppen verkar riktigt sköna, och de är ställbara i 6 olika läggen för ut och in vinkel.
Gillar dessa grepp, och de har dessutom en prislapp som passar min budget hyfsat.
Tyvärr så har jag inte hängt med i utvecklingen när det gäller bromsar så jag undrar därför vad ni tror om att använda en sådan här huvudbromscylinder i kombination med oken från en -07 R6:a.
Har hittat huvudbromscylindrar som är till för radialmonterade ok, men jag kan inte förstå vad skillnaden skulle vara på den punkten..

Ursäktar på förhand om ni inte anser att frågan borde ställas i den här tråden, men det är ju ett tvåtaktsbygge som även jag håller på med. ;)
 
Gillar dessa grepp, och de har dessutom en prislapp som passar min budget hyfsat.
Tyvärr så har jag inte hängt med i utvecklingen när det gäller bromsar så jag undrar därför vad ni tror om att använda en sådan här huvudbromscylinder i kombination med oken från en -07 R6:a.
Har hittat huvudbromscylindrar som är till för radialmonterade ok, men jag kan inte förstå vad skillnaden skulle vara på den punkten..

Ursäktar på förhand om ni inte anser att frågan borde ställas i den här tråden, men det är ju ett tvåtaktsbygge som även jag håller på med. ;)


Du menar vad det skulle vara för skillnad på pumpen till radial ok eller?
Det kan jag inte svara på, när man tittar på huvudbromscylinder kontra ok så ska man väl räkna på kolvarea på pump och antal kolvar samt area på okets kolva för att på så sätt räkna ut vad som krävs, den jag har köpt har t.ex 22mm kolv. Men jag har inte räknat på't nånting , hoppas bara grejjerna lirar ihop annars löser jag det på annat sätt. byter till andra ok eller kastar pumpen på en annan hoj, det löser sig :)
Finns säkert nån annan bättre lämpad att svara på din fråga. Jag har aldrig haft några radialok på nån hoj men känns spontant som att de krävs lika mycket tryck för att trycka ut kolvarna oavsett hur oket sitter monterat?
 
Då är du en Teezer och jag ett Arse?

Hmmmmmmm.......öppet mål kanske?
Föööölååååt :)
(disclaimer: jag har ändrat i Mattias Quote)

. Det blev inte den snyggaste lösningen kanske. Men funktionell iaf och det får gå före. Gasrulle som snurrar på styret är ej bra.

Helt rätt.... det ska fungera.
Annars hade det iofs gett uttrycket " vrida rullen runt handtaget" en helt ny mening.
Det uttrycket användes ofta i SP250( har jag hört :rolleyes: ) speciellt på Anderstorp :hihi
 
Jag funderade länge på hur jag skulle sätta laptimern på ett snyggt o bra sätt. Tidigare drog jag bara ett buntband runt övre kronan så fick han sitta där men det är ju inte den snyggaste lösningen. På R6an jag hade tidigare satt han med dubbelhäftande på luftintaget i kåporna, funkade ju riktigt bra ,också kunde man byta sida på den efter vart sändaren satt. Men på denna finns ju inte något sådant så då får man vara lite mer uppfinningsrik.

Jag kom på en idé där jag ville sätta han med fästplatta under muttern till kronan. Gjorde först en bit papp och provade mig fram vad som var bäst storleksmässigt och vilka vinklar som skulle funka så att den itne var ivägen för nånting annat.

Slutresultatet blev att jag gjorde en två-delad platta i 3mm rostfrit. Den undre delen fäster jag alltdå under muttern, och sedan med två M5 insexor och låsbricka till den övre delen så att man kan dela på den för att komma åt att dra åt kronan. Laptimern är fäst med 4st m3 skruvar jag snott från en dator. Resultatet blev ungefär som följande:
Ska dock lägga lite nogrannare färg och snygga till den. Endast provmonterad. Tog ett par timmar men jag vart nöjd med resultatet. (väger ju bara några gram också :) )
 

Bifogat

  • IMG_2222.jpg
    IMG_2222.jpg
    114.3 KB · Visningar: 47
  • IMG_2224.jpg
    IMG_2224.jpg
    136.7 KB · Visningar: 50
  • IMG_2225.jpg
    IMG_2225.jpg
    125.1 KB · Visningar: 62
  • IMG_2226.jpg
    IMG_2226.jpg
    139.4 KB · Visningar: 56
Nya bromsskivor är på väg!
 

Bifogat

  • bromsskivor rgv.jpg
    bromsskivor rgv.jpg
    31.5 KB · Visningar: 51
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top