RGV 250, vilka årsmod?

Ågga skrev:
RGV 250 vilka årsmodeller finns det av den?

/Ågga

Yea! favorithojen...! :yoparty
89 till 93 gamla mod. sen en ny pissskrinda 97 som gick som en pw-50
ny tändning o ändrade avg.ventiler 91 = mer stek! :yoparty f ö inte mkt ändrat 89 hade en annan ram än 93 vet jag.. f ö cool kulthoj! :hihi
/E

Jag tror RGV:n kom redan 1988, men första modellåret i Sverige var 1989. Modellen såg likadan ut 1990 (förutom kanske färgsättning), men 1991 kom en stor uppdatering. Motorn ändrades om (avgasventilerna ovan), kanske inte bara till fördelar, de senare ventilerna har blivit RGV:ns mest kända problem, de är i tre delar, och en liten pinne håller i mittdelen, denna lossnar efter ett tag, och då kan det rasa ned lite otrevliga bitar rätt ned i cylindern. De tidigare modellerna har inte precis det problemet, då ventilerna är tvådelade utan pinnen i mitten, men avgasventilerna är ändå en allmän svaghet, så man får hålla koll på dem.

Fler uppdateringar till 91:an var bland annat annan framgaffel (inverterad), bananformad sving, så drog de upp båda avgasrören på samma sida. Även lite andra kåpor.

Om jag minns rätt så har den tidiga modellen torrvikt på 128 kg och 58 hk, medan den senare väger tio kilo mer men har 62 hk.

~1996-1997 kom nya RGV250SP. Helt annan motor (70 grader mellan cylindrarna istället för 90). Vad jag vet så togs den aldrig in till Sverige av generalagent, men det har tagits in ett par exemplar ändå. Finns folk på forumet med sådana som säkert vet bättre/mer.

Du kan läsa här: http://www.suzukicycles.org/RGV-series/RGV250-Gamma.shtml mycket utförligt om hela RGV släktet, men för att sammanfatta...

1988 - Första modellen, VJ21
rgvkr.jpg

1991 - VJ22, nyare modellen med båda dämparna på höger sida, och därmed ny motor. Ny hoj, helt enkelt. Då kom också problemen med avgasventilerna...
Fram till 97 vart det lite småändringar på VJ22:an, främst med avgasventilerna och växellåda...
rgvpr.jpg

1997 - Suzukis GP-replika, VJ23, med namnet RGV250SP.
Helt ny hoj med 70 grader mellan cylindrarna istället för 90.
Mycket mer teknisk avancerade än VJ22 med elstart, torrkoppling, elektriska givare för luftboxtryck, trycksatt luftbox med ramair intag m.m...
Avgasventilproblemet försvann till denna modell...
vj23lsr.jpg

Suzuki Sverige tog in 10 stycken för racing till Sverige, varav cirkus 5 stycken finns kvar idag, där MIN är en av dem! :tummenupp
En toppenhoj med bra mellanregister och skön motor!

Allt du behöver veta om RGV finns på http://www.rgv250.co.uk

Lycka till!

Last edited:
Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...